2020-02-26, 21:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle det vara det?
Det är ju utpressning. Annars skulle alla med uppgifter till PU kunna ställa krav. "Du får se revolvern om jag får en resa till Thailand."
Citera
2020-02-26, 21:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Varför är det absurt?
Därför att PU inte sysslar med kompromisser av det slaget, antar jag.
Citera
2020-02-26, 21:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är ju utpressning. Annars skulle alla med uppgifter till PU kunna ställa krav. "Du får se revolvern om jag får en resa till Thailand."

Tror du ska kolla upp utpressning i lagboken.

"Du får inte den här limpan om du inte ger mig 20kr".
Är det också utpressning?
Citera
2020-02-26, 21:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Därför att PU inte sysslar med kompromisser av det slaget, antar jag.

Pysslar dom inte med yppandeförbud?
Citera
2020-02-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är inte så säker på det.
Vad vi vet och vad som onekligen har understrykits med dubbla streck av Petersson är att de återigen återgått till mordplatsen.Antalet personer såsom varandes möjlig GM är härvidlag ytterst begränsat.
Det torde därför vara logiskt att anta att de jobbat med SE spåret.
Visst kan utredningen utifrån mordplatsen hamnat i något helt annat till slut,men det finns det inga belägg för om man tar sin utgångspunkt i vad Petersson hitills har sagt.
Är böjd att hålla med. En poliskonspiration verkar också mindre troligt utifrån detta:
KP säger: "Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

HM säger: "Vi gjorde en nystart med ny personal och kom fram till att gå tillbaka till brottsplatsen och titta efter nya infallsvinklar, i stället för att titta för mycket på tips och teorier som mer är kopplade till motivbilden än till själva händelsen."

Just att han tonar ned motivbilden tycker jag tyder på att en ensam "galning" genomförde mordet.
Citera
2020-02-26, 21:47
Medlem
Citat:
I sak håller jag med. Men om en person medger något av värde finns i hans medvetande men inte vad, så är det knivigt att åtala någon för innehav av nåt man inte vet vad det är. Tips från sammhäklets källare kommer inte in utan motprestation kan jag tänka mig.
Citera
2020-02-26, 21:48
Medlem
Tror ni att palmegruppen är klar med själva utredningen och att de nu bara finslipar på den kommande presentationen!?
Citera
2020-02-26, 21:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Tror du ska kolla upp utpressning i lagboken.

"Du får inte den här limpan om du inte ger mig 20kr".
Är det också utpressning?
Jag kan inte tänka mig att det är lagligt. Det kanske inte kallas utpressning, jag vet inte.

Att sälja en limpa är inte jämförbart.
Citera
2020-02-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vad sonen heter vet jag inte. Såg att uppgiften om Ture U/Tore L:s adress i Täby kom fram i går vilket jag fann intressant med tanke på den andra uppgift som lyftes i tråden - att polisen hittat ett kassaskåp i Täby i vilket en revolver hittats.

Håller med om att "vittnet Bengt" är intressant. Det är väl han som hotades till livet om han rörde mer i frågan om AGAG/Magnumklubben?

TU hade c/o hos sin brorsson J*han Sandberg (*=o) på K*lldisvägen 18 (*=ä)

TU gick bort 18 dec i Avesta, Dalarna

J Sandberg har gjort ett dna-test på MyHeritage, kanske något som hjälper PU. Släktträdet finns bifogat i bild.

Föräldrar till TU: Reino Elis Utriain*n, Ebba Majlis L*ndén

https://imgur.com/a/lUpuW5m
Citera
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Inte om förövarna i förväg visste att LOP skulle passera just där.

Här handlar det i så fall om ett hyfsat långt intervall på upp till en timme. Är det vanligt?

Andra vägar har väl ansetts vara troligare och det fanns erbjudanden om skjuts
så det måste till en mycket effektiv rapportering.

Ett intervall på en timme är nog inte det vanliga. Å andra sidan
verkade det vara bara en lampa som var släckt. Det skulle innebära
att det krävdes separat kontroll av den lampan. Man kunde
inte vrida om en strömbrytare i en central. Det är svårt
att släcka en enskild lampa med kort varsel utan att
väcka uppmärksamhet.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo man kan utan att ha vapnet utesluta det och det precis som ett vapen Som en gång lämnades in via JK DÖR JAG GAV UTLÅTANDET. BETECKNING OCH SERIENUMME KAN RÄCKA.

"Kan räcka". Eftersom beteckning och serienummer kan räcka så är det 100% säkert att det inte handlar om CA:s vapen?
Citera
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Tror ni att palmegruppen är klar med själva utredningen och att de nu bara finslipar på den kommande presentationen!?

Ja, ungefär så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in