2020-02-26, 21:28
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men herregud. Detta är ju redan verklighet. I Kina finns städer där folk knappt vågar gå ut på gatan och friska har blivit inspärrade i sina lägenheter för att minska smittspridningen.

Att köpa basvaror för att klara en längre tids isolering är ju något som till och med FHM har rekommenderat och i Italien som bara ligger ett par veckor före Sverige så är det en realitet. Det finns städer med nära på utegångsförbud och där butiker har fått slut på mat på några dagar.

Det är dags att vakna. Det är stor risk att Sverige kommer att gå precis samma väg som Italien och det kan ske inom några veckor.
De är inspärrade för att deras totalitära diktatur har tvingat dem till det.

Även MSB säger att man ska köpa basvaror i händelse av militär konflikt eller längre strömavbrott. Jag förstår inte riktigt din poäng.

Nej, den risken är rätt liten, med tanke på att vi haft viruset här i en månad. Somna om!
Citera
2020-02-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Källa?
Nja, inget jag kan nämna och med typ 4 inlägg så blir väl min trovärdighet i den här tråden låg, men så är det ialf. Precis på samma sätt som då man skadeprioriterar vid en svår bilolycka. Man lägger inte tiden på de som inte klarar sig om resurser saknas att hjälpa alla.
Citera
2020-02-26, 21:29
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Viruset har alltså identifierats i Finland, Norge och Sverige på samma dag. Hattrick!
Citera
2020-02-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgg712
Nja, inget jag kan nämna och med typ 4 inlägg så blir väl min trovärdighet i den här tråden låg, men så är det ialf. Precis på samma sätt som då man skadeprioriterar vid en svår bilolycka. Man lägger inte tiden på de som inte klarar sig om resurser saknas att hjälpa alla.
Alltså jag fattar ju såklart att de kommer prioritera som de alltid gör vid katastrofer. Tänkte bara om det fanns någon tydlig källa etc.
Citera
2020-02-26, 21:30
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag baserar min uppfattning på hur långsamt det sprids, och på tidigare pandemier. Medias hysteri bidrar också till min uppfattning. Generellt sett gäller att om media blåser upp någonting till astronomiska proportioner, så är det kraftigt överdrivet. Media är bara intresserade av att generera klick och sälja lösnummer. Endast och enbart.

Tack för svar. Jag förstår vad du menar men jag har en helt annan uppfattning kring medias hantering av hela situationen.

Nu har dem börjat blåsa upp allt. Det håller jag med om. Men det är förståeligt med tanke på att det har spridits till i princip alla kontinenter nu.

Det som gör mig konspiratorisk är att media tog det väldigt piano med det här viruset i en och en halv månad. Att de börjar skapa hysteri nu kan bero på att de själva är oroliga. Om vi tänker på tidigare farsoter så har media aldrig varit sen med att börja skapa clickbaits men just i det här fallet så var det väldigt lugnt genom hela Januari samtidigt som det i Kina infördes den största karantänen i mänsklighetens historia.

Jag har aldrig oroat mig för virus tidigare. Men denna gång är jag inte så säker, detta främst för att media tog det ovanligt lugnt i början och att Kina har tagit till brutalt stora åtgärder, vilket man inte borde göra om det är typ som vanlig influensa.
Citera
2020-02-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På Aktuellt sade Tegnell att risken för smitta om man inte umgås nära i familj eller nära varandra inomhus är låg. Sannolikheten för smitta på Tunnelbanan är låg även om en smittad åker med denna.

Detta är ju rent trams för att lugna folk!!!

Jag skulle gärna vilja veta hur smittan från Italien i så fall har kunnat sprida sig så mycket över Världen? Har alla dessa personer umgåtts nära med andra, eller har de smittats på flygplatsen, på shoppingcentret osv? Det krävs mer än det Tegnell säger för att få den spridningen vi har sett!

Flera av fallen i Italien har ju smittats av att ha råkat vara på samma cafe’ och liknande. Det är väl inte närkontakt. Turister har blivit smittade, hur mycket närkontakt har de med lokalbefolkningen?
Citera
2020-02-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Viruset har alltså identifierats i Finland, Norge och Sverige på samma dag. Hattrick!
Mmm... gissar på många fler fall de kommande veckorna. Och spridning...
De flesta läkare har trott på pandemi länge. Att ingen gått ut med det beror på att det skulle påverka ekonomin om alla stannade hemma https://www.expressen.se/premium/nyheter/sa-forbereder-du-dig-for-coronaviruset-i-sverige/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ja det går polisanmäla.

Brottsbalk (1962:700)
13 kap. Om allmänfarliga brott
7 § Om någon framkallar allmän fara för människors liv eller hälsa genom att förgifta eller infektera livsmedel, vatten eller annat, på annat sätt sprida gift eller dylikt eller överföra eller sprida allvarlig sjukdom, döms för spridande av gift eller smitta till fängelse i högst sex år.

Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det skett med uppsåt att skada annan till liv eller hälsa eller om många människor utsatts för fara. Lag (2009:396).

20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.

Ja man skulle definitivt kunna åtala Anders Tegnell. Han har uppmanat folk att fortsätta resa trots enorma risker för smittspridning. Han har konsekvent tonat ner riskerna och dömt ut alla åtgärder. Med den ställning han har så utsätter han miljoner människor för livsfara och borde därför dömas till strängast möjliga straff.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Tack för svar. Jag förstår vad du menar men jag har en helt annan uppfattning kring medias hantering av hela situationen.

Nu har dem börjat blåsa upp allt. Det håller jag med om. Men det är förståeligt med tanke på att det har spridits till i princip alla kontinenter nu.

Det som gör mig konspiratorisk är att media tog det väldigt piano med det här viruset i en och en halv månad. Att de börjar skapa hysteri nu kan bero på att de själva är oroliga. Om vi tänker på tidigare farsoter så har media aldrig varit sen med att börja skapa clickbaits men just i det här fallet så var det väldigt lugnt genom hela Januari samtidigt som det i Kina infördes den största karantänen i mänsklighetens historia.

Jag har aldrig oroat mig för virus tidigare. Men denna gång är jag inte så säker, detta främst för att media tog det ovanligt lugnt i början och att Kina har tagit till brutalt stora åtgärder, vilket man inte borde göra om det är typ som vanlig influensa.
Vi såg precis samma mönster 2009 under svininfluensan. Jag ser fortfarande ingen anledning till oro.
Citera
Medlem
Massa jäkla iranier åker skytteltrafik till Sverige utan kontroll..
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Tegnell-logik
Alla i Italien hade väldigt nära relationer med varandra innan de lämnade landet eftersom kollektivtrafiken är säker.

Hur kan han veta att alla bytte vätskor med varandra och åkte till ett par dussin länder strax efter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vi pratar om en global värld med drygt 100 000 flygplan som lyfter och landar varje dag. Miljoner och åter miljoner människor flyger mellan länder varenda dag. Människor flyttar på sig extremt mycket, men ändå är rätt få smittade. Sannolikheten att smittas, för varje enskild, är således rätt låg.

Det beror helt på hur folk rör sig i samhället. Får du in smittan på en skola går det fort. Likaså på arbetsplatser mm. Jag är riktigt orolig för kollektivtrafiken och offentliga toaletter, där är det i princip omöjligt att undvika smittöverföring om vi får in superspridare liknande engelsmannen i Alperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in