Citat:
Hemskt att läsa!
Och fruktansvärt svårt att förstå!
Det går ju inte riktigt att begripa. Precis som med Tova, går hon rakt in i käften på lejonets gap.
Tova skrev flera gånger att hon inte trodde att hon skulle överleva. !9 år gammal skriver hon i sin dagbok att om hon överlever sommaren ska hon resa till Grekland efter studenten.
Ändå åker hon hem till Billy. Stannar trots att han lurar bort sin kompisar från huset. Blir ensam med honom... Kommer aldrig därifrån.
Vad är det som gör att de trots att de vet, inte överger, inte lämnar, inte lyssnar på varningarna??
Det går inte att förstå riktigt.
Men jag är säker på att det inte är en dödslängtan.
Och jag ser samma typ av konstiga känslomässiga bindning.
Jag tror inte att det är som Mirandamirage tror, att det är vårdslöshet.
I det begreppet finns en betydelse som innefattar att du kan välja, styra, bestämma själv.
Att du är slarvig.
Jag tror inte att det handlar om slarv. Eller att du kan välja själv.
Är det kanske som en slags tvångströja?
Jag har aldrig själv varit i den här situationen. Det är obegripligt.
Men jag försöker verkligen, verkligen förstå. Om det går?
Jag litar därför istället på den forskning som finns.
Och man får läsa på lite mer.
Och lyssna.
Och fruktansvärt svårt att förstå!
Det går ju inte riktigt att begripa. Precis som med Tova, går hon rakt in i käften på lejonets gap.
Tova skrev flera gånger att hon inte trodde att hon skulle överleva. !9 år gammal skriver hon i sin dagbok att om hon överlever sommaren ska hon resa till Grekland efter studenten.
Ändå åker hon hem till Billy. Stannar trots att han lurar bort sin kompisar från huset. Blir ensam med honom... Kommer aldrig därifrån.
Vad är det som gör att de trots att de vet, inte överger, inte lämnar, inte lyssnar på varningarna??
Det går inte att förstå riktigt.
Men jag är säker på att det inte är en dödslängtan.
Och jag ser samma typ av konstiga känslomässiga bindning.
Jag tror inte att det är som Mirandamirage tror, att det är vårdslöshet.
I det begreppet finns en betydelse som innefattar att du kan välja, styra, bestämma själv.
Att du är slarvig.
Jag tror inte att det handlar om slarv. Eller att du kan välja själv.
Är det kanske som en slags tvångströja?
Jag har aldrig själv varit i den här situationen. Det är obegripligt.
Men jag försöker verkligen, verkligen förstå. Om det går?
Jag litar därför istället på den forskning som finns.
Och man får läsa på lite mer.
Och lyssna.
Det kända fenomenet att vissa kvinnor tror att de ska kunna förändra en man till det bättre? Svartenbrant hade t e x en kvinna som försökte. Det lyckades inte.