2020-02-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Det tror jag inte alls, du måste nog producera lite bra referenser på det.

Att 8% dör är fel, vad jag vet.

Jag tror snarare att 1-2% är högt räknat, då alla de som stannat hemma utan provtagning inte räknats med.

Jämförelsen med vanlig influensa är svår, jag har inte hittat pålitliga siffror på dödlighet för säsongsinfluensa

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Av de som är smittade, så blir 92% friska och 8% dör med dagens statistik. Källa är siffror från varenda seriös och uppdaterad sida. Du kan inte dra ut antalet smittade med dödsfall, för dom som är smittade har inte haft en chans att dö än.

De avgörande faktorerna är ålder och hälsotillstånd. Är du under 50 år och frisk så är chansen att du dör mikroskopisk. Bättre att se upp för fallande pianon.

Men är du 70+ med diabetes och hjärtbesvär så är det mycket hög risk.
Citera
2020-02-26, 20:12
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad borde de ha gjort mer menar du?
Tre åtgärder räcker. Motivera gärna varje åtgärd.

Mer? Vad är det du menar att de överhuvudtaget har gjort förutom att ge bort 40 miljoner till WHO och andra länder. Berätta tre saker de har gjort!

Man borde ha satt alla som kommer från områden med utbredd smitta i karantän.

Man borde genast ha undersökt möjligheten att snabbt tillverka skyddsutrustning i Sverige. Idag efter två månader med smittspridning så skulle socialstyrelsen börja titta på vad som kan göras. Vilket innebär att vårdpersonal kommer att smittas i stor omfattning då skyddsutrustning i praktiken saknas. Naturligtvis finns det företag som har kapacitet att göra detta. Skit i upphandlingar. Det måste väl för fan finnas nån plan vad man måste kunna göra om Sverige blir avskuret.

Man borde också aktivera rena katastrofplaner, eftersom det är högst troligt att vi redan inom veckor kommer att ha hundratals sjuka. Man kan inte luta sig tillbaks och säga att vi har god beredskap så länge vi bara får ett fåtal smittade. Ett barn kan väl för fan lista ut att vi kommer att få en omfattande smittspridning. Vart ska folk vårdas? I flera sjukvårdsområden finns det några få vårdplatser. Vad har man gjort för förberedelser om det istället handlar om tusentals?

Sen så anser jag att personer som Tegnell borde åläggas att sluta ljuga. Förklara för svenska folket vad vi kan göra och hur vi kan skydda oss och berätta vilka åtgärder myndigheterna vidtar. Ingenting har framkommit. Hoppas de på det bästa utan att förbereda sig för det mest troliga scenariot? Man bidrar ju för fan till panik genom att framstå handlingsförlamade.
Senast redigerad av fernebo 2020-02-26 kl. 20:17.
Citera
2020-02-26, 20:12
Medlem
selusts avatar
Kom igen mannen i gbg måste ju vara aktiv på flashback. Man i 30-årsåldern från gbg. Kom igeen
Citera
2020-02-26, 20:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Allt går om man vill.
Idag görs absolut ingenting.
Jag ger dig rätt i att det verkrar väldigt lamt alltihopa. Men jag tror helt enkelt trots detta att man inte har resurserna att blodtesta alla flygpassagerare, även om det bara är vissa destinationer.
Citera
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dödlighet i vanlig säsongsinfluensa är ungefär 0,17% och Corona har ca 20 ggr högre dödlighet alltså ca 3,4%, allt enligt denna artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet
Bra information, tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vi befinner oss i början på en epidemi i Tyskland, säger den tyske hälsoministern Spahn.

https://www.focus.de/gesundheit/news/coronavirus-ausbruch-gesundheitsminister-spahn-befinden-uns-am-anfang-einer-corona-epidemie-in-deuts chland_id_11708718.html

Jaha - så har vi det globalt - högst oprofessionellt att inte göra något aktivt för att hindra smitta!

Ingen gör något förrän det är försent. Men då måste man sätta in alla resurser man har - och stänga ner.
Vad är det för konstigt beteende?

Italien var inkörsporten i Europa - och nu sprider det sig som en löpeld därifrån.

Hur kan det vara sant att länder inte gör något? Nyp mig i armen - eller väck mig, något måste vara galet när man har en hel kontinent/värld som bara passivt tittar på och släpper lös smitta.
Finns det någon som tvingar folkhälsomyndigheterna runt om i Europa att vara passiva?
Senast redigerad av Urbizzo 2020-02-26 kl. 20:18.
Citera
2020-02-26, 20:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Någon vettig person som kan svara på följande bör jag avboka min spanien resa ska åka i Augusti ?

Det måste du ta ställning till själv. Det hela kan ju ha lugnat ned sig till Augusti, men det är ju inte helt säkert, även om virus har svårare att sprida sig i värme. Det kan ju också bli så att det hela utvecklar sig till en pandemi, där flera länder kan komma att helt isoleras. Italien lär nog bli det första landet, men fler kan följa, tills det inte är någon större vits med det, då utbredd smitta av Coronaviruset kan komma att vara ett faktum i samtliga europeiska länder. I ett sådant läge kanske det ändå känns tryggare att vara hemma.

Själv står jag i valet eller kvalet om jag skall boka en augusti resa till Albanien nu, eller avvakta en eller några veckor. I Saranda brukar det krylla av italienska turister, men kanske inte i år, vilket borde innebära prisvärda resor inom några veckor. Sjukvården i Albanien är kostnadsfri, så ev. smittade som känner symtom borde inte vara avskräckta att kontakta vården där, vilket, förhoppningsvis, skulle leda till mindre smittspridning, i alla fall om vårdapparaten där vet vad de sysslar med. I dagsläget har inte något fall rapporterats ifrån Albanien, men det lär väl dyka upp något inom några veckor.
Citera
2020-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det smart drag av Iran att skippa karantän? Eller beror det på att hela landet är infekterat o det inte är lönt?

" Iran's President Rouhani says "We have no plan to quarantine any district or any city. We only quarantine individuals."
När tom hälsoministern är smittad så är det ju katastrof där borta. Hoppas hela regimen blir smittad
Citera
2020-02-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
3,40% dödlighet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dödlighet i vanlig säsongsinfluensa är ungefär 0,17% och Corona har ca 20 ggr högre dödlighet alltså ca 3,4%, allt enligt denna artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet

Enligt WHO är dödligheten på ca. 1-2%
Citera
2020-02-26, 20:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Myndigheterna lägger med andra ord ansvaret på ungarna, jag är inte förvånad.
England har stängt skolor då barn varit på lov i smittade länder.
Citera
2020-02-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
De avgörande faktorerna är ålder och hälsotillstånd. Är du under 50 år och frisk så är chansen att du dör mikroskopisk. Bättre att se upp för fallande pianon.

Men är du 70+ med diabetes och hjärtbesvär så är det mycket hög risk.

Ja, den är mikroskopisk om du har tillgång till sjukvård. Det som oroar mig som fullt frisk ung person skulle vara om jag av behöver sjukhusvård och p.ga eventuellt högtryck på sjukhusen inte kan få det.
Citera
2020-02-26, 20:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Kanske effektivt då det troligtvis ändå skulle vara svårt i ett land med 85 miljoner invånare(kinas karantän funkade ju bevisligen sådär). Enstaka fall kan vara ett mer vasst och precist instrument.

WHO säger att Kina agerat exemplariskt o satt alla stora städer i karantän. Fallen går ju ner så att folk måste sitta hemma är ju effektivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in