2020-02-26, 20:02
Medlem
Kalleiankas avatar
Vår diskmaskin lämnar som ett puderlager över det mesta som är plast, verkar helst fastna på plastytor som är lite skrovliga/inte helt blanka.
Detta uppstod härom dagen, vi har inte gjort några förändringar i övrigt. Inte bytt diskmedel eller program. Stoftet/pulvret/vad det nu ska kallas är smaklöst och fastnar på händerna när man drar handen över det.
Funderat på om det kan vara kalkavlagringar eller liknande, har kört en tablett i maskinen idag som skulle vara avkalkande men utan resultat.
Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2020-02-26, 20:04
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleianka
Vår diskmaskin lämnar som ett puderlager över det mesta som är plast, verkar helst fastna på plastytor som är lite skrovliga/inte helt blanka.
Detta uppstod härom dagen, vi har inte gjort några förändringar i övrigt. Inte bytt diskmedel eller program. Stoftet/pulvret/vad det nu ska kallas är smaklöst och fastnar på händerna när man drar handen över det.
Funderat på om det kan vara kalkavlagringar eller liknande, har kört en tablett i maskinen idag som skulle vara avkalkande men utan resultat.
Någon som vet vad det kan vara?
Kör du med grovsalt och spolglans?
Citera
2020-02-26, 20:07
Medlem
Trumpsterss avatar
Du ska köpa rengöringstabletter för diskmaskin för att rengöra rengöringsmaskinen.
Citera
2020-02-26, 20:13
Medlem
Bongomans avatar
Tack för att du berättar vilket diskmedel du använder. Jag får förutsätta att du köpt ett ryskt överskottslager från 90-talet när jag ger råd.

Köp något annat.
Citera
2020-02-26, 20:18
Medlem
Kalleiankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Tack för att du berättar vilket diskmedel du använder. Jag får förutsätta att du köpt ett ryskt överskottslager från 90-talet när jag ger råd.

Köp något annat.
Sorry, vi använder Finish powerball
Citera
2020-02-26, 20:19
Medlem
Kalleiankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Kör du med grovsalt och spolglans?
Inget av det.
Citera
2020-02-26, 20:27
Medlem
Smurfanerlites avatar
Kan det vara något i plast som du diskar som inte pallar diskmaskin och då avger något skit som skapar
beläggningen?
Senast redigerad av Smurfanerlite 2020-02-26 kl. 21:17.
Citera
2020-02-26, 20:33
Medlem
Kalleiankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Kan det vara något i plast som du diskar som inte pallar diskamaskin och då avger något skit som skapar
beläggningen?
Tror inte det, vi har inte börjat diska något nytt sedan problemet uppstod. Jag är bara lite rädd att maskinen har gått i sönder på något vis och att det är rester från diskmedlet som sitter kvar, men det kanske är osannolikt?
Citera
2020-02-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleianka
Tror inte det, vi har inte börjat diska något nytt sedan problemet uppstod. Jag är bara lite rädd att maskinen har gått i sönder på något vis och att det är rester från diskmedlet som sitter kvar, men det kanske är osannolikt?

Har du gjort rent silen?
Hur länge sen var det du körde en rejäl rengöring av spolarmarna och själva maskinen?

Finns medel att köpa där du kör med enbart det medlet i maskinen.
Börja i den änden. En ordentlig rengöring av allt du kommer åt.
Citera
2020-02-26, 20:49
Medlem
Kalleiankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Har du gjort rent silen?
Hur länge sen var det du körde en rejäl rengöring av spolarmarna och själva maskinen?

Finns medel att köpa där du kör med enbart det medlet i maskinen.
Börja i den änden. En ordentlig rengöring av allt du kommer åt.

Brunnen har jag gjort ren idag och brukar göra ibland, köpte ett sånt medel och har kört idag. Men ska se om jag kqn få loss spolarmarna som du säger, det kanske kan göra något. Sedan finns det nått reglage som man kan skruva på lite inne i maskinen, vet inte vad det är och har inte vågat köra med det i något annat läge
Citera
2020-02-27, 14:08
Bannlyst
Min disk blir konstig om jag inte kör med diskmaskinssalt. Den fungerade bra i typ 10 år, men sedan helt plötsligt blev inte disken helt ren. Det är ju inte riktigt vad du beskriver, men du kan ju alltid prova (Broxomatic) + spolglans i samma veva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in