2020-02-26, 19:53
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Testad hur då? Temperatur? Det är väl egentligen ganska ineffektivt, eftersom långt ifrån alla som har smittan eller bär på smittan har feber. Någon annan testmetod kan väl inte vara aktuell, då det handlar om blodprov etc.?
Har de velat ha blodprov har de fått det , inte mig emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Nja, 1400 vårdtimmar har vi i beredskap. I och med att varje patient behöver minst 14 dagar kan man säga att vi har runt 100 platser.
Ja, så står det ja. Men det är redan folk som varnar om den svenska vården trots att vi inte ens fått någon utbredning av viruset. Oavsett kommet många dö om vi får hit viruset och det kan i många fall vara folk som inte är smittade då vården är extremt belastad. https://www.expressen.se/kvallsposten/det-ar-sa-har-det-ser-ut-och-det-ar-sjukt/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Anders Tegnell viker inte en tum.

"Historiskt har det inte varit en jättebra idé att stoppa flygningar. Det senaste exemplet är väl Italien. Där ställde man in alla flygningar till Kina men ändå fick man ett stort utbrott, säger Anders Tegnell."

Har Anders Tegnell rätt, eller har flyget haft en avgörande betydelse för den världsomspännande smittspridningen av SARS-CoV-2?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flyg-fran-coronasmittat-iran-landar-pa-landvetter

Så klart flyget är ansvarigt till "99"%, och en bunt kryssningsfartyg.....
Det har ju inte gått över till fåglar vad jag vet........
Citera
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och när det är kaos i vården så ökar dödligheten också.
Ett uppenbart problem är att alla som är sjuka i Corona eller tror att de är sjuka kommer att tränga undan och försena för de som har andra akuta sjukdomar. Det är den viktigaste orsaken att inte åka till drabbade områden, du kan inte få akutvård på grund av Corona
Citera
2020-02-26, 19:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
helt sjukt vad snabbt det sprids..nyss var det ju strax under 30 länder!

Kom ju en rapport från los alamos att utan kontroll så dubblades antalet smittade på 2.4 dagar under början av epidemin i Kina. Så går ruskigt fort om man inte gör rejäla insatser
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Vår gigant till smittgeneral sa idag i P1 att det inte finns evidens för att gränskontroll av viruset hjälper, dvs låt flyg från Iran fortsätta komma. Reporten gjorde ett halvhjärtat försök att invända, precis som jag också tänkte, att INGET flyg från Iran måste väl för tusan ge effekten att inga smittade kommer hit? Ingen evidens .. ghha ...
Var ett antal riktiga idioter och vänsterflummare i början av tråden som sade samma. Men nu i veckan tackade WHO Kina för deras inspärrning av sitt folk.
Isolation hjälper! Det enda och bästa!
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så klart flyget är ansvarigt till "99"%, och en bunt kryssningsfartyg.....
Det har ju inte gått över till fåglar vad jag vet........

Hur förklarar han smittan i Gbg? En person som smittat andra i minst trea dagar...
Citera
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Esri-kartan är dock snyggare även om du kan uppdatera fortare

Håller med, får jobba vidare på designen. Tanken är att om man ska få en mer finfördelad visualisering, dvs på stads/region-nivå, och inte bara på landsnivå som många globala kartor.
Citera
2020-02-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Var ett antal riktiga idioter och vänsterflummare i början av tråden som sade samma. Men nu i veckan tackade WHO Kina för deras inspärrning av sitt folk.
Isolation hjälper! Det enda och bästa!
Det är väl ingen som sagt att det inte var bra
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag jobbar själv i sjukvården, men inte påtagligt orolig.

Vad jag förstår så är dödligheten 1-2%, högre än vanlig influensa, men inte påtagligt högre, den dödar främst de som ändå var på väg att dö eller påtagligt sjuka. Corona dödar ej unga, beskrivs i den första länken.

Dock är det så att om många blir sjuka samtidigt blir det kaos i Stockholm, det finns ingen reservkapacitet alls på akuter eller avdelningar. Det är dock ej problem för de som är någorlunda friska, för de kommer inte behöva sjukvård alls, bara att ta det lugnt någon vecka.

Smittan är minst 30 gånger dödligare än vanlig influensa. Äldre eller sjuka har signifikant större risk att dö jämfört med om du är ung och frisk (väldigt låg chans). Det enda du hade rätt i din kommentar var att det kommer bli kaos på sjukhusen. Och många gamla kommer dö enbart för att dom inte fick plats på sjukhuset (i det bästa välfärdslandet i världen).

Värt att nämna också är att siffrorna idag så är utfallen av coronasmittade 92% friska och 8% dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaChristina
Se mitt tidigare inlägg gällande info från skolan i Sthlm. Absolut inte hemkarantän! Tillräcklig åtgärd är att att hosta i armvecket!

Myndigheterna lägger med andra ord ansvaret på ungarna, jag är inte förvånad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Matmarknad... Fascinerande att det finns folk som fortfarande tror på det...
Nu får du förklara dig eller återvända till konspirationsforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in