2020-02-26, 19:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hade man stängt ned alla flyg så hade inte Italien spritt vidare...

Så är det nog. Jag vet inte vad vi har gjort för ont som får statliga myndigheter att påtvinga befolkningen den djävulska sjukdom.
Dessutom administrerat av den myndighet som är satt att skydda oss för detta elände.

Det är fan helt genomsjukt.
Citera
Medlem
Som ett par från Norrköping sa "man ska inte vara rädd för allt man måste våga chansa"
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu har en Göteborgare som turistat i Italien insjuknat.

Men res på, var ikke rädda.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Hur gick det med fallen i Blekinge?
Citera
2020-02-26, 19:31
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det verkar som att alla myndighetspersoner samt politiker i Sverige har knaprat på någon substans som fått deras förstånd att försvinna. Det här samhället börjar kännas mer och mer overkligt för varje dag som går.
Så har jag uppfattat vårt samhälle i 25 år nu.
Konsekvensanalys är inget våra styrande förstår sig på.

Det är helt skandalöst att inte personer som kommer från smittade områden testas på Arlanda.
Kom hem från en två-veckors semester i Mexiko i fredags , visa passet lite snabbt sen är det raka spåret in bara.
Hade Mexiko haft ett utbrott då , så hade jag uppskattat själv att bli testad.
Tror jag sett tullpersonal 1 gång av 10 på Arlanda.
Konstigt då alla andra länder jag besökt har betydligt bättre kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Vietnam har ju lyckats bli fria från smittan. Tror faktiskt inte det är omöjligt med samma sak i Sverige. Trots allt har vi två fall varav båda upptäckts ganska fort. Många i tråden pissar rätt hårt på Sveriges beredskap men glömmer fort hur man hanterade svininfluesen eller ebola. Säger inte utan att det kan gå åt fanders, men är väl trots allt få länder som är så glestbefolkat som Sverige.

Har Vietnam lyckats utplåna smittan, eller saknar de enbart resurserna att diagnosticera smittan. Skulle tro på det sistnämnda.

Detta är inte svininfluensan eller ebola. nCoV-19 är smittsammare, svårare att spåra och kan smitta utan symtom (dödligheten är som tur var låg).

Om du tar ebola som exempel, så är det ganska enkelt att undvika en person som blöder kraftigt ur ögon, mun och rövhål, och gällande just ebola så dog den smittan inte ut tack vare oss människor. Den tog "livet" av sig själv genom en lindrigare mutation som skapade flockimmunitet utan dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
En stor spridning över hela världen. Kommer utlysas inom en vecka.
Tänkte mer vad kriterierna är för en stor spridning? Typ hälften av världens länder? När övergår det från stor spridning till pandemi?
Citera
2020-02-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Sanningen är att vi inte vet alls vad som kommer hända med smittan. Att bo i ett glestbefolkat i-land är dock en stor fördel.
Nä vi vet inte men vi har redan en sjukvård under enorm press. Oavsett vad då kommer viruset skörda liv om det breder ut sig i Sverige då vi inte har resurser för det. De övriga sjuka kommer få stå tillbaka när viruset börjar få fart. Men hoppas att det aldrig breder ut sig här. Men karantän på 2 v för alla personer sim varit ute och rest borde införas
https://www.expressen.se/kvallsposten/det-ar-sa-har-det-ser-ut-och-det-ar-sjukt/
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-26 kl. 19:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du tänker på att folk blir hemma i 4 veckor efter att de har smittats eller att folk drar nu ut till landet och lämnar storstäderna.

Exakt vad menar du?

Inget i det jag skrev säger att jag tror det.

Nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja.
Räkna med någon vecka max så är det väldigt utspritt i Europa sannolikt.
Det fattade man ju dock direkt sedan Italien/Iran började rapporteras.

Men sjukdomen är väl vad den är. Dödligheten är ju otroligt liten i förhållande till smittade.
Framför allt i medelålder och nedåt.
Egentligen inget att bry sig om.

Däremot är ekonomin rejält i skiten, tror jag.
Finns uppenbara och stora risker med att ekonomin fallerar fullständigt kommande veckor i Europa. Det är det absolut största hotet mot folk, familjer, välfärd, etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tänkte mer vad kriterierna är för en stor spridning? Typ hälften av världens länder?

Det finns inga tydliga riktlinjer, mer än en global spridning.

https://www.expressen.se/nyheter/who-forbered-for-en-pandemi-/
Min gissning är inom en vecka. Kommer dock inte påverka oss i Sverige nämnvärt.
Citera
2020-02-26, 19:33
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betrol
En person från Göteborg är bekräftad smittad med coronaviruset.

Någon som vet ålder? Har hen varit i kina eller Iran?? Vill veta mer!!!
Citera
2020-02-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tänkte mer vad kriterierna är för en stor spridning? Typ hälften av världens länder? När övergår det från stor spridning till pandemi?
Någon som vet en bra sida där man kan följa spridningen i realtid?
Citera
2020-02-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det finns inga tydliga riktlinjer, mer än en global spridning.

https://www.expressen.se/nyheter/who-forbered-for-en-pandemi-/
Min gissning är inom en vecka. Kommer dock inte påverka oss i Sverige nämnvärt.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in