2020-02-26, 19:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Andra fallet i Sverige.
En person i Göteborg har testats positivt för det nya coronaviruset – har varit i norra Italien, enligt pressmeddelandet från Sahlgrenska.

Personen mår väl, står det i texten. Det är det andra bekräftade fallet i Sverige.

Mår väl gör väl i princip alla första veckan
Citera
2020-02-26, 19:18
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jag såg det.... Tror det är väldigt utspritt i Italien. Bara en tidsfråga innan det händer även i Sverige. Fy fan vad sorgligt.

Det är med stor sannolikhet redan och pyr under ytan i Sverige. Epidemin är redan här...
Citera
2020-02-26, 19:18
Medlem
Jag misstänker att det kommer mycket smitta från Italien och det är medelklassen som drabbas. Vi har mycket affärskontakter i norra Italien, många kulturknuttar åker dit, modefolk m m. Dessa smittor är nog spårbara skulle jag tro.

Den andra vägen är Iran dit afghaner åker med bidragspengar för att hämta hit smittan. Den smittan kommer sedan spridas i våra no-go-zoner. Ospårbart skulle jag vilja påstå. Alla pizzerior och burgarhak riskerar att bli smittohärdar.
Citera
2020-02-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är med stor sannolikhet redan och pyr under ytan i Sverige. Epidemin är redan här...
Fy fan! Vill inte förlora någon i min familj 😢
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Anders Tegnell viker inte en tum.

"Historiskt har det inte varit en jättebra idé att stoppa flygningar. Det senaste exemplet är väl Italien. Där ställde man in alla flygningar till Kina men ändå fick man ett stort utbrott, säger Anders Tegnell."

Har Anders Tegnell rätt, eller har flyget haft en avgörande betydelse för den världsomspännande smittspridningen av SARS-CoV-2?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/flyg-fran-coronasmittat-iran-landar-pa-landvetter
Hade man stängt ned alla flyg så hade inte Italien spritt vidare...
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vad vet vi mer om den insjuknade/smittade i Göteborg.

När kom han från Italien?

Har han varit smittsam?
Citera
2020-02-26, 19:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Det är ett faktum och det kommer öka för varje vecka som går..

Ser man Italiens siffror emot dödsfall så är det inte bra.. sen är det bara att kolla på Iran. Vi står inför en Pandemi och det är garanterat, WHO har också gått ut med att förbereda sig för detta.

Flera forskare i USA varnar för detta..

Det är ett faktum, men vi har fortfarande fjantar i tråden som tror att detta är hur cool lugnt som helst.. Xehke..host host...

Ja pandemin är ett faktum! Tveklöst! Dock inte en ovanligt dödlig än så länge, men jag tror ändå att många underskattar hur stora konsekvenser den trots det kommer att få. Jag är helt övertygad om att sjukvården kommer att få enorma problem. Resor kommer att begränsas. Många evenemang ställas in. Bara att hoppas att hoppas att inte handel och transporter påverkas så mycket att vi åker på mat och bränslebrist. Sverige har nog aldrig varit sämre rustat så inget ska uteslutas.

Riktigt trist att vi skulle åka på det här och ännu tristare att vi just nu styrs av politiker som är helt dumma i huvudet.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja.
Räkna med någon vecka max så är det väldigt utspritt i Europa sannolikt.
Det fattade man ju dock direkt sedan Italien/Iran började rapporteras.

Men sjukdomen är väl vad den är. Dödligheten är ju otroligt liten i förhållande till smittade.
Framför allt i medelålder och nedåt.
Egentligen inget att bry sig om.

Däremot är ekonomin rejält i skiten, tror jag.
Finns uppenbara och stora risker med att ekonomin fallerar fullständigt kommande veckor i Europa. Det är det absolut största hotet mot folk, familjer, välfärd, etc.

Ja själva smittan är en bagatell jämfört med dom ekonomiska och därefter sociala följderna som kommer att ske.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja.
Räkna med någon vecka max så är det väldigt utspritt i Europa sannolikt.
Det fattade man ju dock direkt sedan Italien/Iran började rapporteras.

Men sjukdomen är väl vad den är. Dödligheten är ju otroligt liten i förhållande till smittade.
Framför allt i medelålder och nedåt.
Egentligen inget att bry sig om.

Däremot är ekonomin rejält i skiten, tror jag.
Finns uppenbara och stora risker med att ekonomin fallerar fullständigt kommande veckor i Europa. Det är det absolut största hotet mot folk, familjer, välfärd, etc.

Du tänker på att folk blir hemma i 4 veckor efter att de har smittats eller att folk drar nu ut till landet och lämnar storstäderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad vet vi mer om den insjuknade/smittade i Göteborg.

När kom han från Italien?

Har han varit smittsam?

Kom hem för tre dagar sedan.

De utreder andra frågan. Mannen befinner sig nu på Sahlgrenska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Undrar om det exploderar här som det gjorde i Italien
Usch, hemska tanke ..vi får se de närmsta dygnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Japp. Det klyftigaste just nu är att anta att smittan redan nått landet i större antal. Det kanske inte stämmer ännu, men det är bäst att börja förbereda sig. Inkuberingstiden är mest vanligen mellan 3-5 dagar (i vissa extrema fall så lång som 24 dagar) och man kan smitta under inkuberingsperioden.

Detta innebär att det blir i princip omöjligt för den enskilde medborgaren att bilda sig en uppfattning om hur läget verkligen ser ut.

Är man ung och frisk så bör man se det som sitt ansvar att inte insjukna. Den plats jag tar upp med en jobbig influensa kan vara skillnaden på liv eller död för äldre personer.
Ja, det är ALLAS ansvar nu. Sluta nöjesresa för i helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in