2020-02-26, 18:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
I dessa dagar är jag glad över att jag redan bunkrat, inte bara det. oxå med överlevnad.. kan sticka till skogen och överleva där om jag så vill.

Jag har ingen lust å bli sjuk, vet hur det är så kan alla dra åt helvete

Glöm inte tillgången till drickbart vatten, tungt att släpa på men det finns bra vattenreningssystem idag som är både kompakta, räcker länge och till bra pris "Sawyer Mini".
Citera
2020-02-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Äh, det är för sent. Smittan är redan här, var så säker.
ja det tror jag med, men man blir ju inte testad om man inte vart i de "drabbade" länderna..kan ju finnas nån superspridare knallandes nånstans här utan sympom och som smittar de "icke resande".
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
2-3% är utav totala antalet smittade. Om du räknar lite på det så inser du snart att det är det de tidiga siffrorna visar. Sen är väl dödligheten max 2%

Det kan snabbt bli svårt att hantera de döda och smittade, hur är kapaciteten för att kremera?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Om det är så omöjligt att stoppa införseln av coronahostare i landet eftersom det handlar om så många människor som är i behov av karantän kan man väl gå igenom reselistor och konfrontera varenda jävel som varit i högriskländer och åtminstone tvinga dem till provtagning tills de visar negativt? Dessa uppgifter finns garanterat sparade i någon databas i vårt övervakningssamhälle.

Bara för att man inte kan lösa problemet till 100% är det ingen ursäkt till att kapitulera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Två Skelleftebor som varit i norra Italien och är krassliga utreds för tillfället enligt norran.se.

Ur samma artikel:

"– Nej, det vi kan förvänta oss är att vi får enstaka fall i Sverige, i form av resenärer från drabbade områden.
Men en spridning uppstod ju i Italien?
– Ja, och det kan tänka sig att man även här får en spridning kring ett fall, men då gäller det att man snabbt jobbar aktiv med smittspårning. Och smittspårning är något vi är väldigt duktiga på, säger Therese Thunberg*."

* biträdande smittskyddsläkare vid regionen.

Jag tycker att det är lite väl ignoranta svar. Vad hjälper det med smittspårning om nu de misstänkta fallen har gått igenom hela Arlanda och nyst och hostat sig? Givetvis är det flyg som gäller från Italien till Skellefteå med byte i Arlanda.
Citera
2020-02-26, 18:31
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
2-3% är utav totala antalet smittade. Om du räknar lite på det så inser du snart att det är det de tidiga siffrorna visar. Sen är väl dödligheten max 2%

Ja. Såklart. Den tidiga CFR på Svininfluensan låg även den på ca 2% i början men gick ner till hela 0.02% när man fick en klar bild läste jag någonstans.
Citera
2020-02-26, 18:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Glöm inte tillgången till drickbart vatten, tungt att släpa på men det finns bra vattenreningssystem idag som är både kompakta, räcker länge och till bra pris "Sawyer Mini".

Jo, det är det största problemet.. har en sån där vatteringsgrej i flaska vars namn jag glömt bort, vatten är tungt å bära i skogen.. funderat på att skaffa såna där kolpiller.. Fast det går väl väl att filtra vattnet själv genom naturen.. lite mossa och så

edit: har sen länge packat alla nödvändiga grejer i ryggsäcken, när det krisar till kan jag helt enkelt bara ta den och springa ut.. sen överlever man i ett par veckor, att hitta ren bäck är prio nr 1, men det lär andra göra oxå.. haha.. the walking death
Senast redigerad av EastClintfood 2020-02-26 kl. 18:37.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det var 19 allvarliga förut, siffran på 35 har jag inte sett någon källa på och jag har letat. 19+23=42 Så det är inte 23 allvarliga fall som tillkommit idag. Det är 16 allvarligt sjuka som tillkommit, OM siffrorna stämmer.

Sen är det väl förmodligen så att man hittar dom allvarliga fallen först. Lägger ingen större vikt vid dessa siffror såhär tidigt. Men som sagt, siffrorna är 80% mild sjukdom, 15% allvarlig sjukdom (men där man blir frisk) och 5 kritisk sjukdom där ca 2-3% blir friska. Så 10% allvarligt/kritiskt sjuka är fortfarande under medel.[/quote]

Precis så är det, samma mönster som i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna är rätt snarlika de som vi först fick från Kina. Även i Italien lär mörkertalet vara stort. Den slutsats man kan dra är väl att vi sannolikt kommer att drabbas av lika mycket smitta och lika många allvarliga fall som Kina och det är väl illa nog. Speciellt då Europa knappast är lika väl rustat som Kina att vidta kraftfulla åtgärder.[/quote]
Var det verkligen så svårt att stänga ner flygplanen från Kina direkt !!!!! Vi verkar få betala nu. 9 smittande utan Wuhanprovinsen . NIO ! Vi hade kunnat öppnat flygtrafiken nu och alla hade varit fria och liberala !!!
Senast redigerad av pollarn 2020-02-26 kl. 18:35.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Sen är det väl förmodligen så att man hittar dom allvarliga fallen först. Lägger ingen större vikt vid dessa siffror såhär tidigt. Men som sagt, siffrorna är 80% mild sjukdom, 15% allvarlig sjukdom (men där man blir frisk) och 5 kritisk sjukdom där ca 2-3% blir friska. Så 10% allvarligt/kritiskt sjuka är fortfarande under medel.

Ja om man får en adekvat vård. Sverige kan inte ge den vården till mer än ett fåtal smittade.
Citera
2020-02-26, 18:33
Medlem
Musik.mannens avatar
Man blir ändå lite smått misstänksam när Socialstyrelsen som ska verka för våran hälsa uttalar sig så här.

”Vår bedömning baseras på att handlingarna innehåller information som skulle kunna medföra att samhällets säkerhet skulle äventyras om de blev kända”, skriver Socialstyrelsen i avslaget till DN.

Det tyder på att beredskapen inte är så god i Sverige som folk vill tro.
Citera
2020-02-26, 18:33
Medlem
Xehkes avatar
Uppdatering från Italien

400 positive cases, 12 deaths and one patient recovered. This is the latest Civil Protection report. The victims are all elderly people often with previous pathologies.
Six children infected in Lombardy . In all the infection manifested itself in a mild form.
Healed the Chinese tourist at Spallanzani, she was the first coronavirus patient in Italy.
WHO downsizes: 95% heal . Only 5% have serious conditions, 3% die.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in