2020-02-26, 18:22
Medlem
EastClintfoods avatar
I dessa dagar är jag glad över att jag redan bunkrat, inte bara det. oxå med överlevnad.. kan sticka till skogen och överleva där om jag så vill.

Jag har ingen lust å bli sjuk, vet hur det är så kan alla dra åt helvete
Citera
2020-02-26, 18:22
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast de siffrorna visades ju tidigt. Kina gjorde ju en tidig studie som visade att ca 10-20% blir allvarligt sjuka. Utav dessa dör ca 10%

80-15-5 är siffrorna jag läst. 80% blir friska av sig själva, 15% behöver vård men blir friska. 5% blir kritiskt sjuka och av dessa dör 2-3%
Citera
2020-02-26, 18:23
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och alldeles nyss i Aktuellt så intervjuades Socialstyrelsens beredskapschef om varför det knappt finns nån skyddsutrustning för vårdpersonal. Vi får hoppas på samarbete med andra länder var svaret.

Men varför i helvete har man inte sett till att ha en beredskap för epidemier? Varför finns det bara enstaka vårdplatser i hela Sverige? Hur har man tänkt att svensk vårdpersonal ska kunna vårda ett stort antal smittade om det bara finns skyddsutrustning till ett fåtal och denna kommer att ta slut på nolltid?

Sveriges beredskap är god?? Lena Hallengren och hennes jävla regering kan ju dra åt helvete! Exakt vad gör man just nu för att se till att vårdpersonal kan skydda sig? Ingenting? Finns det verkligen inga företag i hela Sverige som snabbt kan ta fram skyddsutrustning? Det verkar som om vi bara ska sitta och vänta på att få hjälp från andra länder. Precis som när skogsbränderna härjade... Sverige har verkligen inte lärt sig nånting!

För att Sverige lever i ett luftslott. Det finns inga smittsamma sjukdomar i Sverige. De är utrotade genom vaccinationsprogrammen. Vi behöver ingen skyddsutrustning. Krig fanns inte heller enligt Sverige därför var det bra med militär nedrustning.
Citera
2020-02-26, 18:24
Medlem
EU har kommit med nya test rekommendationer. Omfattar även besök i andra virusförpestade områden än Kina.

https://www.ecdc.europa.eu/en/areas-presumed-community-transmission-2019-ncov
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Och nu är Lotti Knutsson expert på Corona o smittspridning.

Tvätta händerna o allt går bra. Undrar om de 1000 resenärer TUI har i karantän på Teneriffa håller med.
Men en sak är säker o det är att de har fått en semester de aldrig glömmer.

Men Lottie är talesperson för resebranschen. Klart han tycker folk ska resa. Annars så får hon söka nytt jobb.

Syniskt.
Tänkte samma sak, nu fick hon en revival på sin ”hjältestatus” från tsunamikatastrofen. Är hon sugen på ett nytt välbetalt jobb som ”expert”? Det är ta mig fan pinsamt att det alltid är samma människor som ska vara megafoner i alla frågor.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Två Skelleftebor som varit i norra Italien och är krassliga utreds för tillfället enligt norran.se.

Vi har mycket svenskar som varit runt i världen och semestrat under sportlovet.
Inkubationstiden samt möjligheten för att en smittad är just smittsam är virusets största drivkraft.
När blir det dags att ta på sig skyddsmasken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
80-15-5 är siffrorna jag läst. 80% blir friska av sig själva, 15% behöver vård men blir friska. 5% blir kritiskt sjuka och av dessa dör 2-3%
2-3% är utav totala antalet smittade. Om du räknar lite på det så inser du snart att det är det de tidiga siffrorna visar. Sen är väl dödligheten max 2%
Citera
2020-02-26, 18:25
Medlem
Hur kan dom påstå att risken för stor spridning i Sverige är låg? Etniska svenskar är väl ungefär den naivaste och sjukligaste folkgruppen i världen.
Citera
2020-02-26, 18:26
Medlem
Sunimods avatar
"Vår beredskap är god"
Ja så sa Per Albin Hansson den 27 augusti 1939
Detta var århundradets största lögn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_beredskap_%C3%A4r_god

Sveriges beredskap är god, ja så säger man om Coronaviruset nu.

För visst litar vi på våra ledare, eller?
Eller är det 2000-talets största lögn?

Det borde vara straffbart att ljuga om sådant.
Citera
2020-02-26, 18:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur kan dom påstå att risken för stor spridning i Sverige är låg? Etniska svenskar är väl ungefär den naivaste och sjukligaste folkgruppen i världen.
Det är så typiskt svenskt att ”veta vad man har men inte vad man får”. Vi har en smittad i landet, då räknar man iskallt med att det kommer att bestå om man kör huvudet i sanden.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN:

Smittad :383 (varav 60 nya i dag)

Allvarligt/kritisk sjuka : 35 !!! det är 23 nya i dag !!!

Döda : 12 (varav 1 nya i dag)

Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/[/quote]

Det var 19 allvarliga förut, siffran på 35 har jag inte sett någon källa på och jag har letat. 19+23=42 Så det är inte 23 allvarliga fall som tillkommit idag. Det är 16 allvarligt sjuka som tillkommit, OM siffrorna stämmer.

Sen är det väl förmodligen så att man hittar dom allvarliga fallen först. Lägger ingen större vikt vid dessa siffror såhär tidigt. Men som sagt, siffrorna är 80% mild sjukdom, 15% allvarlig sjukdom (men där man blir frisk) och 5 kritisk sjukdom där ca 2-3% blir friska. Så 10% allvarligt/kritiskt sjuka är fortfarande under medel.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN:

Smittad :383 (varav 60 nya i dag)

Allvarligt/kritisk sjuka : 35 !!! det är 23 nya i dag !!!

Döda : 12 (varav 1 nya i dag)
Friska: 3

35 Allvarligt/kritisk sjuka utav 383 smittade är MYCKET OROANDE,
det är ca 10% av de smittade som blir Allvarligt/kritisk sjuka.
Jag tror mer och mer på at viruset har muterat i Italien

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna är rätt snarlika de som vi först fick från Kina. Även i Italien lär mörkertalet vara stort. Den slutsats man kan dra är väl att vi sannolikt kommer att drabbas av lika mycket smitta och lika många allvarliga fall som Kina och det är väl illa nog. Speciellt då Europa knappast är lika väl rustat som Kina när det kommer till att kunna vidta kraftfulla åtgärder.
Senast redigerad av fernebo 2020-02-26 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in