2020-02-26, 17:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
- Att han ser Lars Jeppsson
- Handledsväskan
- Trekvartslång rock
- Kepsformad mössa
- Lågskor
- Det går inte att förklara vad han har gjort efter att han gick ut ur dörren

Är detta bevis för att SE inte är GM? Förklara hur.

Jag vill egentligen inte kommentera detta, men jag blir samtidigt lite nyfiken på hur du menar. Om vi tar dina punkter:

- Att han ser LJ i gränden betyder att SE tittade in i gränden ca 23.22.15. Det var först då LJ var synlig i gränden.

- Inget mordplatsvittne sa att GM bar en handledsväska.

- Mordplatsvittnena varierade i beskrivningen av ytterplagget - jacka, rock och andra beskrivningar.

- Inget mordplatsvittne sa att GM bar en kepsformad mössa. Den vanligaste beskrivningen var barhuvad och mörkhårig eller mörk stickad mössa med upprullad kant.

- Lågskor. Ja det säger LL men så vitt jag minns ingen annan.

En förklaring till det SE gjorde sedan han klev ut på trottoaren är att han gjorde ungefär det han berättade att han gjorde. Eller hur?

LJ sa att GM verkade ha något mörkt kepsliknande på huvudet. Mot den uppgiften står då alla mordplatsvittnenas uppgifter.

Jag har sagt det förut. TP/Filter har ett antal gåtor att lösa för att övertyga den inlästa omgivningen om att SE var GM. Det kanske han var, det vet inte jag.

Men så tvärsäkra som TP/Filter är kan man definitivt inte vara.
Citera
2020-02-26, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnytallboy
Kan man se dessa bilder någonstans?

Tror de kom från Den osannolika mördaren. Såg dom i nån googling
Citera
2020-02-26, 17:14
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja i likhet med andra vittnen och personer som synts i samband med utredningen så är inte LL något undantag.

Jag vet att han initialt sa att han inte sett SE och i tingsrätten ändrade sig till att han sett SE springa in på Tunnelgatan när polis och ambulans kommit till platsen.

LL är dock mycket klar och säker när det gäller GM:s huvudbonad. Han säger att GM inte bar någon huvudbonad. På den punkten råder inget tvivel.

IM och AB säger mörk stickad mössa med upprullad kant. AB ritade till och med en teckning av denna mössa med upprullad kant.

Barhuvad/mörk mössa. Jag ser det som betydligt mer troligt att dessa båda storheter förväxlats med varandra än att SE:s spräckliga gubbkeps kunde förväxlas med barhuvad/mörk stickad mössa.

Häri ligger, menar jag, ett av problemen med TP/Filters resonemang.

I det första förhöret dagen efter mordet talar LL om en man med "CEPS" (när ska folk lära sig stava?) vid mordplatsen som sammanblandats med mannen som hoppade in i entréutrymmet, dvs Anders Björkman.

Denne man med "CEPS" kan då ha varit SE. På rak arm kan jag inte påminna mig att något annat känt vittne vid mordplatsen bar keps. Jag kan minnas fel?

LL minns också att en man med glasögon kommit fram till Chevan och frågat honom om han larmat polisen. Denne man hade, så vitt LL minns, ingen keps. Jag tolkar det som att detta var Jan-Åke Svensson som ju berättade i förhören att han gjort precis det.

I nästa förhör säger LL om "mannen i rock och keps bärande en handväska" att han, förmodligen utifrån medieuppgifterna, har sina egna funderingar kring SE:s påståenden och att han inte vill torgföra dem i förhöret.

Mellan raderna begriper man förstås att han menar att SE fabulerar.

Så där står vi. Min fundering gäller KP och hans utredare. Om de nu förhört LL på nytt, vilket jag antar, så bör de få lite problem med att utse SE till GM.

Min summering är att LL:s uppgifter talar för att han tidigt berättade att han sett SE, men kallade honom då mannen i "CEPS" eftersom han inte visste vem SE var. Senare insåg LL att det var SE.

Jag har både träffat och pratat med LL. Han är allt annat än pålitlig.

Denna keps väcker ett större intresse hos mig än SE:s gubbkeps:

http://www.fjellfotografen.se/Sportfiske/Haspel+&+Spinn/Sportfiske+i+Munsvattnet/@toj-00722
Senast redigerad av OPK123 2020-02-26 kl. 17:17.
Citera
2020-02-26, 17:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja efter gårdagens intervju i Brottsjournalen får jag också intrycket att det kan vara något helt annat än SE som KP och hans utredare tittar på. KP sa redan när han tillträdde för 3 år sedan att han tack vare ett gott utredningsarbete var optimistisk.

Det betyder att det spår/de spår KP-utredarna nu granskar är 5-6 år gammalt. Från cirka 2015 och framåt. Då var ju inte SE aktuell.

Vad utesluter att PU var intresserade av SE 2015? Att PU var intresserade redan då skulle passa bra ihop med att PU var glada över att en viss sak om SE inte hade grävts upp av TP.
Citera
2020-02-26, 17:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har både träffat och pratat med LL. Han är allt annat än pålitlig.

Denna keps väcker ett större intresse hos mig en SE:s gubbkeps:

http://www.fjellfotografen.se/Sportfiske/Haspel+&+Spinn/Sportfiske+i+Munsvattnet/@toj-00722

Precis, jag har tittat på exakt den typen av mörk mössa. Där har du mörk stickad mössa med skärm. Sedd från olika vinklar kan då vissa vittnen uppfatta den som mörk stickad mössa, exempelvis bakifrån medan folk som ser mössan från sidan upptäcker skärmen.

Att den är vanlig bland folk som lever sina liv i vilda naturen gör inte saken sämre.
Citera
2020-02-26, 17:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad utesluter att PU var intresserade av SE 2015? Att PU var intresserade redan då skulle passa bra ihop med att PU var glada över att en viss sak om SE inte hade grävts upp av TP.

Jag syftade på Filters reportage och TP:s bok. Vad PU intresserar sig för vet ju ingen av oss. That´s the main problem.
Citera
2020-02-26, 17:19
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Precis, jag har tittat på exakt den typen av mörk mössa. Där har du mörk stickad mössa med skärm. Sedd från olika vinklar kan då vissa vittnen uppfatta den som mörk stickad mössa, exempelvis bakifrån medan folk som ser mössan från sidan upptäcker skärmen.

Att den är vanlig bland folk som lever sina liv i vilda naturen gör inte saken sämre.

Denna är lite mer bakifrån:
http://www.fjellfotografen.se/Sportfiske/Haspel+&+Spinn/Fiskare+vid+eld/@toj-04106
Citera
2020-02-26, 17:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Läs under bilden. Där är skribentens poäng. Ett namn man känner igen där under bilden
Citera
2020-02-26, 17:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Denna är lite mer bakifrån:
http://www.fjellfotografen.se/Sportfiske/Haspel+&+Spinn/Fiskare+vid+eld/@toj-04106

Japp, mörk stickad mössa.
Citera
2020-02-26, 17:21
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ja efter gårdagens intervju i Brottsjournalen får jag också intrycket att det kan vara något helt annat än SE som KP och hans utredare tittar på. KP sa redan när han tillträdde för 3 år sedan att han tack vare ett gott utredningsarbete var optimistisk.

Det betyder att det spår/de spår KP-utredarna nu granskar är 5-6 år gammalt. Från cirka 2015 och framåt. Då var ju inte SE aktuell.
Har också kollat senaste programmet. Tror inte det är SE. Tror de fått in ett vapen från ett dödsbo 2017, men nu spekulerar jag. Av de spår som är ”kända” så tror jag att AE har suttit på vapnet och i och med hans död 2017 så har pu fått tillgång till det. Vill poängtera att jag anser att stocklassa drar sitt resonemang för långt, det är inte bevisbart med Sydafrika inte ens indiciebart. MEN att AE, DaFr och BW med hyfsad sannolikhet endera har varit inblandade eller vet/visste vilka som låg bakom/genomförde mordet är enligt mig 95% sannolikt.
Citera
2020-02-26, 17:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag syftade på Filters reportage och TP:s bok. Vad PU intresserar sig för vet ju ingen av oss. That´s the main problem.

Men du säger ju att SE inte var aktuell 2015....
Citera
2020-02-26, 17:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs under bilden. Där är skribentens poäng. Ett namn man känner igen där under bilden

Ojdå, du är vaken du. Lysande. Tack. Ja denne man är inte på något sätt avskriven i min bok, ej heller hans polare EH och RR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in