2020-02-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag vet att en del tror att HD är inblandad.
Personligen känner jag att jag behöver läsa mer för att få grepp.
Men absolut jag förstår att åklagaren ville utreda henne mer.

Vad granne ville stödja vet jag inte mer än det lilla konveration de har haft via chatten. Hon skriver själv att hon tänker på dom och frågar om det är något hon kan hjälpa till med.

I förhör säger hon:
"[...]Anette berättar att hon skickar skämtsamt till Stefan den 16 maj 2018 ... Vet du om att det är
civilpoliser i ditt hus. Anette förstod inte allvaret i det. De brukar skämta med varandra. Så
länge det inte är utan rimligt tvivel så kommer vi att stötta dem i det
[...]."

Förhöret är 1/6-18, så den inställningen kan ha ändrats efter det.

Det måste vara väldigt chockande för grannarna när de nu får mer insikt i vem SD varit bakom fasaden.
Citera
2020-02-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det verkar inte bättre än att tråden är full av kvinnor som inte inser hur farliga män som SD är och hur de måste hanteras varsamt som tickande bomber.

Förstår inte hur de i tråden tänker som inte fördömer Lenas beteende och därför tyvärr signalerar till andra kvinnor som läser tråden nu och i framtiden att det inte alls är livsfarligt beteende.

Men nu efter Fup har iallafall självhävdelse och kvinnosaksfeministerna hållit lägre profil. än tidigare. Idag önskar de ju att Lena vidtagit försiktighetsåtgärder, inte provocerat och varit rabiat. Eller, de anser iallafall att självbevarelsedrift är bra. Tidigare, innan Fup, framhävdesb hon ju till ett föredöme, ikon, och martyr som en del i kvinnans rätt.

Ingen tycker väl att Lena handlat rättrådigt?
Citera
2020-02-26, 16:46
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Nej, det var en annan.
Hon bor på baksidan av SDs hus. Deras bakgårdar möts.

Men jag vet ju inte om han har haft ytterligare personer ute på geoäventyr.

Han verkar ju ha en sådan flörtig sida.

Okej, SD verkar ha nära kontakt med alla. Tänker på att han har smskontakt och annat med grannarna ungefär som om de vore närmaste vänner.
Citera
2020-02-26, 16:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Håller med om att det relevanta är hur man förebygger att bli ett brottsoffer. Hur får vi mördare att sluta mörda. Det scenariot är icke genomförbart eller möjligt att påverka:

Svaret på den första frågan är enkel och självklar. Självbevarelsedrift och skyddsåtgärder. Man bryter, sänker garden och backar ut ur rummet, för att aldrig mer återvända. Behöver man därtill kvinnojour, ny identitet och hemligt boende söker man sådan hjälp.

Men tyvärr har i den här tråden ett gäng istället uppmuntrat till att brottsoffer ska stå på sig, hävda sin rätt, konfrontera etcetera. Detta innan fupen kom, numera hörs inga sådana uttalanden. Det är jag glad och tacksam för.

Klokt. Vi kan inte påverka andra människor och vad de väljer att göra däremot kan vi bestämma hur vi själva ska agera.

Tragiskt att Lena inte förstod att hon aldrig kommer kunna förändra SD och få det hon behöver från honom. Hon skulle istället fokuserat på att ändra på sig själv och sina egna val för att säkerställa en överlevnad.
Citera
2020-02-26, 16:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Han har själv avslöjat att han vill känna hur det känns att döda någon. Inte LW specifikt. Hotat hennes barn, HD, sina egna barn som han dessutom attackerat fysiskt när de inte lytt. Nej han vill ha full kontroll på sina närstående och bryter man detta går det till handbegripligheter och hot. Han har dessutom tillsammans med JG försökt kartlägga personer här inne och hotat dem. Finns även saker som pekar på att han skickat förtäckta hot till andra som ingår i utredningen.

Så kollar man objektivt så finns det inget stöd för din utsago.

Ja det går tydligen alldeles utmärkt att följa i SD-fårens aka Järngängets spår, och med alla medel hållla fakta ifrån sig genom att blunda.. selektivt.
Antingen vägrar man medge att man sällat sig till fel sida, läs Göran Lambertz, eller pga faktaresistens eller helt sonika på lässvårigheter.
Citera
2020-02-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man håller fotoknappen inne så tar den foton löpande. Typ 10-15 i sek. Testade nu.
Fota i den takten går självklart, men radera...icke!
Edit// Missförstod, ursäkta!
Senast redigerad av brus-nilsson 2020-02-26 kl. 16:53.
Citera
2020-02-26, 16:52
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men nu efter Fup har iallafall självhävdelse och kvinnosaksfeministerna hållit lägre profil. än tidigare. Idag önskar de ju att Lena vidtagit försiktighetsåtgärder, inte provocerat och varit rabiat. Eller, de anser iallafall att självbevarelsedrift är bra. Tidigare, innan Fup, framhävdesb hon ju till ett föredöme, ikon, och martyr som en del i kvinnans rätt.

Ingen tycker väl att Lena handlat rättrådigt?

Jo jag.
Kvinnor ska väl inte behöva passa sig för potentiella mördare dagarna igenom?
Vad föreslår du, att kvinnor ska bära burka och inte vara tillåtna att umgås med män, för deras egen säkerhet?
Citera
2020-02-26, 16:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Onekligen socialt opassande. Om nu beskrivningen av SD:s kroppsspråk är korrekt. Stötande kanske är ordet.
Men å andra sidan: den sociala ”sitsen” i rättssalen är inte som den vid köksbordet. Det olämpliga kan fylla ett syfte, en funktion.
Ska SD huka, skamset sjunka ihop, verka skämmas och därigenom framstå som skyldig?
Vem kan sträcka på sig då dödligt våld beskrivs? Bara den helt oskyldige.
Så tänker kanske SD.
Så tänker kanske SD att Rätten tänker.

Ja men att sitta och skratta, om än tyst, i samtal med advokaten....han hjälper verkligen till att gräva sin egen grav...
Citera
2020-02-26, 16:55
Medlem
Citat:
Klokt. Vi kan inte påverka andra människor och vad de väljer att göra däremot kan vi bestämma hur vi själva ska agera.

Tragiskt att Lena inte förstod att hon aldrig kommer kunna förändra SD och få det hon behöver från honom. Hon skulle istället fokuserat på att ändra på sig själv och sina egna val för att säkerställa en överlevnad.

Precis. Lika sant som att detta fall är tragiskt, lika sant är det också att Lenas hanterande av sin livssituation är en avvikelse från normala förhållanden. Jag kan inte diagnostisera med säkerhet hennes maniska och gränslösa beteende, men observera att hennes handlingar känns främmande för henne själv. Så vi kan nog utgå från att det är en slags sjukdomsbild som gör entré.
Citera
2020-02-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Jo jag.
Kvinnor ska väl inte behöva passa sig för potentiella mördare dagarna igenom?
Vad föreslår du, att kvinnor ska bära burka och inte vara tillåtna att umgås med män, för deras egen säkerhet?

Där blev det nog en aning svartvit tolkning, försök dig på en mer nyanserad beskrivning, så kanske du kommer en aning närmare målet.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-02-26 kl. 17:00.
Citera
Medlem
Citat:
Den cyklande mannen ska ha varit kraftigt byggd, enliget en skribent. Passar inte in på SD.

Nu vet jag visserligen inget om SDs längd. Men en mörk decemberkväll i vinterkläder är det väl inte omöjligt att vem som helst får den beskrivningen...?
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
SD hävdar att LW blödde vid sex. Var står det att han säger motsatsen?

I någon kommunikation mellan SD och LW diskuteras att det rann ur henne senast och hon säger att murvan är svullen.
Inte specificerat vad som rinner men kan ju innehålla även blod.

SD kanske inte har en "tummetott".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in