2020-02-26, 13:21
Medlem
Dbloodss avatar
Vill inte ha skiten hit, har några nära och kära som är i riskgrupp. En av dem skulle nog stryka med utan tvekan. Men kan ändå kan jag inte låta bli att känna: låt skiten bryta ut fullständigt här. Så många i omgivningen just nu som inte tar detta på allvar, reser runt, hostar och äcklar sig rakt ut. Så jag hoppas det kommer knackade utanför de flestas dörr inom snar framtid.
Citera
2020-02-26, 13:21
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-kinarestauranger-tappar-halften-av-kunderna/ Kineser blir allt mer utfrysta i Sverige.=Sargour|70424144]Det är väl bara att undvika kineser, så borde epidemin bli färre?

Hur ska man kontrollera kineser som reser utanför Kina kan vara smittade?[/quote]
Citera
2020-02-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
På tiden. Återstår dock att se hur länge förbjudet håller efter den här faran är över. Möjligen har de lärt sig sin läxa eller ej.

Det är femtio år försent men bra om det stämmer.
Däremot den där teorin om att coronaviruset skulle härstämma från en djurmarknad börjar ju kännas mer och mer avlägsen. Mycket man läser nu tycks ju mer handla om att viruset skapats av människor i ett labb (biologiskt vapen) långt utanför Wuhan, och att det läckte ut därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Men HERRE GUD!!
Vi talar om en pandemi som har potentialen att bli 2000-talets Spanska sjuka och du oroar dig för Mello!!??

Hur fan ser dina prioriteringar ut?
Ja herregud,ska man skratta el gråta.....vilket toffelland vi lever i, bara en massa r-vsl-ck-re
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Varför är ni alla så rädda? Om man är ung och frisk så behöver man inte oroa sig, man klarar sig.

När slutade vi bry oss om de som inte är unga och friska?!
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Du kan inte mkt om epidemiolog, eller hur. Ja låt alla som har släkt i Wuhan och Qom åka . Vi får väl göra ett undantag. Tack för den härliga upplysningen . Nu vet jag bättre och att du inte trollar.

Och du är professor? Vi vet att RNA-virus muterar snabbt och ganska så vilt vilken resulterar i att dom tillslut kan ta död på sig själva. Det behöver inte hända men det kan hända.

Förstår ärligt talat inte varför du är upprörd över att en man vill åka och hälsa på sina föräldrar om flera månader och JUST NU inte planerar att ställa in resan. Mycket kan hända.

Du gör verkligen en höna av en fjäder.
Citera
2020-02-26, 13:24
Medlem
ImTheMans avatar
står då klart att det franska dödsfallet är lokal spridning från okänd källa då.
https://www.bfmtv.com/sante/coronavirusun-premier-malade-francais-est-mort-a-paris-1864414.html

mycket talar för att samma gäller 55-åringen i Amiens, som ännu inte avlidit.

död kines också på ett hotell i Beaune, och österrike har et misstänktänkt dösfall när det gäller en italienare, de testerna lär väl komma under dan.
Citera
2020-02-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
En bunte satans avskum är dessa nöjesresenärer. Mördare!

Du verkar psykiskt sjuk? Tror Corona är ditt minsta problem.
Citera
2020-02-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
J

Klart det är enkelt att sitta och vara cool när man inte tillhör en riskgrupp. Men tänk på att 14% iallafall av alla smittade över 80 år dör. 8% mellan 70-79 år. 3.6% mellan 60-69år. Och så vidare. Tillåter vi en bred spridning så är det i vartfall mer än 1000 personer som dör i Sverige. Dessa siffror är gamla och bygger på kinesiska data, behöver inte stämma alls, men det är ett riktvärde.
99% av de som dör av MERS, SARS och nu 2019-nCov dör av svår lunginflammation eller organisvikt som orsakas av redan befintliga sjukdomar. Det är inte något nytt, utan dessa dödsorsaker är de man hittar även hos de många tusen som dör per år i Sverige, av vanliga förkylningsvirus som man sprider på jobbet.

Det är ett väldigt ompotent virus om detta enbart dödar 1000 pers i Sverige...

[quote]Nu är det ju så att man kan gå runt och smitta länge, tio dagar +, innan man får symptom och kan isolera sig. Vid ett utbrott här så kan man vara väldigt säker på att det kommer mera efteråt ända till dess att man plockar in alla ev. smittade.Genom att stänga dagis, universitet, skolor minskar friktionsplatser och man frigör statlig och kommunal personal som alla kan snabbutbildas till vårdassistenter och lokalerna göras om till vårdcentraler för testning etc.
Du hittar samma inkubationstid och smittperioder hos alla Coronastammar. Ska du stänga dagis, skolor och lärosäten för att det förekommer en epidemi av t.ex. HCoV-229E (vanlig förkylningsvirus). Då är det väl bättre att man håller ungarna hemma när de är förkylda och magsjuka och inte släpper i väg dem efter ett dygn för att man måste jobba?

Citat:
Men givetvis är detta önsketänkande. Många idioter som Methos menar ju faktiskt "men vinterkräksjukan då!!? Whatabout that?"

Du menar vi som är lite mer bildade och vet vad som försegår bakom tidningsrubrikerna?
Citera
2020-02-26, 13:25
Medlem
Xehkes avatar
Fransmannen som dog inatt hade Covid-19 men dog av lungemboli. Frågan är om Covid-19 var orsaken eller om han hade andra underliggande sjukdomar som gjorde att han fick lungemboli? Någon som har kunskap om sånt här?
Citera
2020-02-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Så vi multisjuka kan med gott samvete drabbas av panik?

Till dess att "vanligt" folk börjar respektera att alla i samhället tyvärr inte klarar av att smittas, hur liten risken än må vara så kommer jag tyvärr känna en oro.

Med tanke på att få respekterar andra då de är sjuka i allmänhet och går till jobb, skickar barn till skola och hostar rakt ut så tycker jag det är bra att folk känner oro. Kanske tänker de till en extra gång när de känner sig sjuka.

Jag kanske är självisk men jag tänker inte dö bara för att någon "var lite förkyld".

Och säsongsinfluensan vaccinerar jag mig mot. Även lunginflammation.
Denna kan jag dock inte skydda mig mot Nnat än att semiisolera mig. Tyvärr har jag både familj och sambo som dagligen måste utsätta sig för potentiell smitta (inte bara covid19) och där jag indirekt utsätts för att folk inte kan tänka längre än karensdag

Hela tankesättet måste ändras. Bara för att du som frisk löper liten risk att bli rejält sjuk betyder inte att alla klarar sig lika bra. Hur liten risken än är att smittas så är risken för mig och andra med underliggande sjukdom betydligt högre att blir rejält sjuka och dö. Med tanke på svensk vård så skulle jag med stor sannolikhet stryka med om jag får detta.

Vid vanlig influensa överbelastad normalt heller inte vården, dvs det finns oftast lediga IVA platser så att överleva en svår vanlig influensa har bättre odds för oss "svaga" individer.

Jag är trött på att läsa att det bara är sjuka som stryker med, vanligt folk kan leva som vanligt. Känns som att många tänker att det skulle vara bra att bli av med oss som bara belastar samhället. Jag valde inte att bli sjuk och min högsta önskan är att vara frisk som "vanligt" folk. Kunna arbeta långa dagar och kunna göra allt mina barn vill göra. Leva en normalt liv.

Detta inlägg är inte riktat till dig personligen utan menat som en reaktion på hela synsättet och debatten i helhet.

Tack för klokt inlägg! Reagerar också på detta ”bara gamla och sjuka”, som om de vore lägre klassens medborgare. Alla har väl föräldrar, och närstående som inte är purfriska? Konstig försvarsmekanism att dela in människor på detta sätt.
Citera
2020-02-26, 13:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja herregud,ska man skratta el gråta.....vilket toffelland vi lever i, bara en massa r-vsl-ck-re
Spanska sjukan var inget hot mot folket. Sedan muterades viruset och dödade 100 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in