2020-02-26, 08:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det är väl egentligen rätt enkelt.. en åklagare med KPs renomme kan inte uttala sig på det sättet år 2020 om det inte finns substans för det, det vore karriärmässigt självmord och sannolikt även tjänstefel.

Så nu kan man egentligen bara vänta...
Vem som gissat vad, varför eller hur spelar allt mindre roll. Men GW har väldigt rätt i en sak, många sk privatspanare kommer inte acceptera det som presenteras!

Det kommer bli en lååååång vår!

for the record:

KP var inbjuden till programmet för att kommentera Borgnäs nya bok. Då släpper han i stället bpmben och man beslutar att orioritera om och inte ta upp Borgnäs bok.
Borgnäs har blandade känslor
Citera
2020-02-26, 08:20
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig i resonemanget om väktarna här, dock bör ju noteras att vi inte vet vad AK har sagt i förhör, inte heller varför HO oplanerat får för sig att spela bridge, gjorde han verkligen det, vem styrker det?

Man måste ha en partner i bridge. Inget ovanligt att bridgespelare rycker in med kort varsel om någon fått förhinder.

Om det är styrkt att Henry O spelade bridge vet jag ej.
Citera
2020-02-26, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fast det där har ju varit känt i flera år.
Inte så fokuserat och systematiskt upplagt som hos Borgnäs. Här blir det ett mycket tydligt mönster som inte går att trivialisera.

Vad kan ha varit viktigare för LP än att hennes makes mördare identifierades och ställdes till svars?
Citera
2020-02-26, 08:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Exakt! inte så troligt... någon som vet om SE var vänsterhänt? som jag förstår det lägger GM höger hand på OP's axel och skjuter med vänstern, har svårt att se en högerhänt göra så med ett så kraftfullt vapen.
Ja, Inge Morelius ser inte vapnet i GMs höger hand och Anders Björkman "har helt enkelt dragit slutsattsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand" (FUP 109)

GM är sannolikt vänsterhänt
Citera
2020-02-26, 08:32
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är väldigt osäkra vittnesuppgifter, åtminstone vad jag minns efter att ha läst alla offentliga vittnesmål. Vilka vittnen är det du tänker på?

1. killen som varit på firmafest och går bakom makarna palme och mördaren (minns inte hans namn)

2. taxichauffören som står vid rödljuset har jag för mig nämner det också
Citera
2020-02-26, 08:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, Inge Morelius ser inte vapnet i GMs höger hand och Anders Björkman "har helt enkelt dragit slutsattsen att mannen har skjutit Palme med sin vänstra hand" (FUP 109)
"helt enkelt dagit slutsatsen" ... eftersom han såg GM lägga sin högra hand på LP's axel precis innan han sköt de två skotten.

Elementär induktion. Om det inte var en trearmad bandit.

Citat:
Ja. Men Borgnäs utesluter inte att det var ett proffs som ju får lära sig att skjuta med båda händerna.
Citera
2020-02-26, 08:42
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Ok, eftersom mördaren verkar ha kommit upp på Palmes vänstra sida känns det ju också onaturligt att han skulle lägga vänster hand på vänster axel, när det känns som poängen med handpåläggningen skulle ha varit att dra/vrida OP till sig vid skottögonblicket! skulle också vara onaturligt om han byter hand på vapnet efter handpåläggningen/eller tar fram det ur en väska.
Allt har ju skett i "en rörelse" vill jag påstå! allt annat känns för fummligt och klantigt för att vara möjligt.

Edit: kan ju också varit en så kallad dubbelhänt som onopono är inne på.
Senast redigerad av brajzilla 2020-02-26 kl. 08:48.
Citera
2020-02-26, 08:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
"helt enkelt dagit slutsatsen" ... eftersom han såg GM lägga sin högra hand på LP's axel precis innan han sköt de två skotten.

Elementär induktion. Om det inte var en trearmad bandit.

Ja. Men Borgnäs utesluter inte att det var ett proffs som ju får lära sig att skjuta med båda händerna.
Ja, på sida 221 säger Borgnäs vänsterskytt (ej nödvändigtvis vänsterhänt) Men jag tror GM föddes vänsterhänt.
Citera
2020-02-26, 08:54
Medlem
Ibland undrar jag om inte det första Palmeutredarna gör när de kommer till jobbet på morgonen är att gå in på flashback och läsa vad som skrivs.

"-Är det fortfarande SE de pratar om?

- Ja

- Bra, då kan vi fortsätta i lugn och ro ett tag till."

Jag börjar mer och mer luta åt de har nån helt annan misstänkt gärningsman i rockärmen och att denne man förmodligen lämnat landet och bor i ett land där det inte är så noga med folkbokföring. Dvs, de vet inte om han är i livet eller inte. Därav att de måste vänta tills mannen är hittad.
Citera
2020-02-26, 08:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ok, eftersom mördaren verkar ha kommit upp på Palmes vänstra sida känns det ju också onaturligt att han skulle lägga vänster hand på vänster axel, när det känns som poängen med handpåläggningen skulle ha varit att dra/vrida OP till sig vid skottögonblicket! skulle också vara onaturligt om han byter hand på vapnet efter handpåläggningen/eller tar fram det ur en väska.
Allt har ju skett i "en rörelse" vill jag påstå! allt annat känns för fummligt och klantigt för att vara möjligt.
Poängen med handpåläggningen är inte exakt klarlagt, men OP vrider sig då åt höger och jag tror LP samtidigt vrider sig åt vänster. Varpå ett oavsiktligt avlossat skott träffade Lisbeth. Skottet gick nerifrån och uppåt.

källor:
https://ibb.co/R7DrKfq
https://ibb.co/DV4Z0v6
Citera
2020-02-26, 09:02
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
1. killen som varit på firmafest och går bakom makarna palme och mördaren (minns inte hans namn)

2. taxichauffören som står vid rödljuset har jag för mig nämner det också

Killen som varit på firmafest är Anders B. Han antog bara att de pratat eftersom de gick så nära varandra.
Citat:
B har ingen uppfattning om att dock gick och pratade med varandra men å andra sidan säger han att så nära varandra som dessa 3 personer gick under den väg som dom gick fram så fann han det ganska naturligt att dom skulle prata med varandra.

Taxichauffören är Anders D. I första förhöret (en timma efter mordet) ser han tre personer samtala innan en av dem skjuter. I andra förhöret (två veckor senare) vänder han inte på huvudet förrän han hör första skottet.

Första förhöret väger tyngre men det är inte osannolikt att det är ljudet från skottet som fångar uppmärksamheten, inte att tre personer står och pratar. Han säger inget om varför han uppfattar det som ett samtal.

Inga andra mordplatsvittnen beskriver såvitt jag vet (rätta mig gärna) ett samtal mellan mördaren och makarna Palme. Vittnet Inge M borde uppmärksammat detta.
Citera
2020-02-26, 09:08
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Killen som varit på firmafest är Anders B. Han antog bara att de pratat eftersom de gick så nära varandra.

Taxichauffören är Anders D. I första förhöret (en timma efter mordet) ser han tre personer samtala innan en av dem skjuter. I andra förhöret (två veckor senare) vänder han inte på huvudet förrän han hör första skottet.

Första förhöret väger tyngre men det är inte osannolikt att det är ljudet från skottet som fångar uppmärksamheten, inte att tre personer står och pratar. Han säger inget om varför han uppfattar det som ett samtal.

Inga andra mordplatsvittnen beskriver såvitt jag vet (rätta mig gärna) ett samtal mellan mördaren och makarna Palme. Vittnet Inge M borde uppmärksammat detta.

Hm okej men hursomhelst så är han skjuten från vänster till höger? skulle bli ett väldigt krångligt sätt att skjuta någon på med höger hand om man kommer upp bakifrån på vänster sida.

som på föregående talares bild: https://ibb.co/DV4Z0v6
Senast redigerad av brajzilla 2020-02-26 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in