2020-02-25, 20:14
Medlem
Den här killen får bara inte komma ut i samhället igen, tror ni myndigheterna fattar det denna gång?
Citera
2020-02-25, 20:19
Medlem
när börjar rättegången?
Citera
2020-02-25, 20:28
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbadarn
Den här killen får bara inte komma ut i samhället igen, tror ni myndigheterna fattar det denna gång?

Absolut inte. Han kommer få 1-2år max. Ute nästa år igen och kör som en galning i väntan på att nästa person har oturen att möta honom. Hade han inte haft ett gediget brottsregister så är jag tveksam om han ens fått fängelse.
Citera
2020-02-25, 21:30
Medlem
Jag har aldrig varit ett fan av dödsstraff men som samhället börjar urarta så har jag börjat att tänka annorlunda. Det är dax att ta bort skräpet och skapa nya platsers för folk som behöver en chans. Med 8 miljarder finns det gott om folk att välja på..
Citera
2020-02-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghooost111
när börjar rättegången?

Det stod inte i stämningsansökan så tid för rättegång kommer nog imorgon eller inom kort. Inom en vecka börjar den nog hur som helst.
Citera
2020-02-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solbadarn

Vållande och vid brottet 20 ger ca tre års fängelse.

Här är en länk som visar ett exempel.

Det är alltså ca två år till dess att han är ute igen. Möjligen blir det något hårdare straff men det är ju patetiskt lite ändå.
Senast redigerad av NoF8 2020-02-25 kl. 21:41.
Citera
2020-02-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
4års fängelse är väl kännbart. 2 år med restriktiva förhållningsregler som jag föreslog. Jobbar man i 2 år och betalar av till de lidande med en hållbar plan. borde insikt och mognad få honom att känna ånger och empati till alla drabbade.
Men att dubbelbestraffa istället för att möjligöra att kunna få ta körkort kommer troligt få honom att sno lyxbilar igen.
Med åtskilliga års play'/pausa med ytterligare skadeveverkningar och ingen vinnare bara mer lidande.
Så nej ges möjligheter kommer han se ljuset ur tunneln! om inte = 4 ytterligare år fängslad.

Räkna själv : 4x 365x 3000/p/dag = 4.380.00.0 - 2års skatt och inbetalda böter och samhällsnytta. LR
45x365x 3000/p/dag = 49.275.000 + sociala omkostnader i ytterligare ca 15 år (11.000/mån) =15x12x11.000= 1.,980.000. mao ca 50 milj. i kriminalvård och ca 2 milj. Sociala kostnader dvs 4% av krim kostn.
Livskostnad via soc 60x12x11.000 =7. 920.000 'ca 8 milj.
Dvs ca 16% av kriminalvårdskostnaden med bidrag fr soc resten av hans nu 20 åriga liv.
Skulle han klara mitt förslag blev han fri från kriminaliteten och kan bidra så blev alla vinnare.
Vi har ett ansvar att få dessa unga att tro på samhällskontraktet. man straffas hårt men ges en 2:a chans
Idioti, denna skräpmänniska har fått chans på chans men missköter sig grovt gång på gång. I sådana fall ska man inte vistas fritt ute i samhäller, eller ens i möblerade rum, utan ska hållas inlåst. Detta hade också varit fallet för länge sedan om vi levt i ett land med ett sunt rättssystem och där naiva lallare som tycker synd om brottslingar hålls kort. Det mänskliga lidandet som detta kriminella svin orsakat sina offer kan inte mätas i pengar.
Citera
2020-02-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Stämningsansökan i detta ärende här: Stämningsansökan

Tack!

Maxstraffet för såväl grovt vållande till annans död som grov stöld är 6 år. Givet GMs historik och att det rör sig om flera brott, borde TR tillämpa Brottsbalken 26:2 och lägga till ytterligare 2 år.

Från dessa 8 år bjuder S+MP på 25% straffrabatt, tack vare att GM precis fyllt 20 år då denne körde ihjäl en annan människa.

På de 6 åren som återstår tillämpas 2/3 frigivning.

Om jag inte missat något, är GM fri i början av 2024.

Men ibland överraskas man, som här, där tingsrätten ansåg att "det saknas skäl att anta att han kommer att begå nya brott": (FB) Misshandlar försvarslös polisman med sparkar och slag - Får villkorlig dom
Citera
2020-02-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tack!

Maxstraffet för såväl grovt vållande till annans död som grov stöld är 6 år. Givet GMs historik och att det rör sig om flera brott, borde TR tillämpa Brottsbalken 26:2 och lägga till ytterligare 2 år.

Från dessa 8 år bjuder S+MP på 25% straffrabatt, tack vare att GM precis fyllt 20 år då denne körde ihjäl en annan människa.

Men ibland överraskas man, som här, där tingsrätten ansåg att "det saknas skäl att anta att han kommer att begå nya brott": (FB) Misshandlar försvarslös polisman med sparkar och slag - Får villkorlig dom
Tycker alltid att man förvånas över bristen på handlingskraft, straff och skadeståndsnivåer i vårt rättsystem, även om man inte borde bli det vid det här laget. Som ett första steg så måste flummerier som automatiska straffrabatter väck. Det hade kunnat gjorts för länge sen, om bara viljan fanns.

Det som är så sorgligt med det här fallet är att en oskyldig människa fick sätta livet till. Detta hade inte behövt ske om samhället hade visat mer handlingskraft och omtanke om brottsoffer istället för brottslingar.

Den här gången kan man väl i alla fall inte komma dragandes med att det saknas skäl att tro att vederbörande kommer begå nya brott.
Citera
2020-02-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tack!

Personligen tror jag det är minimal chans att han döms till 6 års fängelse. Jag blir förvånad om han får 4 års fängelse men det är nog den övre gränsen i min spekulation.

Vad gäller straffrabatt så är det ju samtliga partier som varit styrande de senaste åren sedan slutet av 90-talet som vurmat för straffrabatt så bara för att några nu börjar pipa betyder inte det att de inte är medskyldiga till den strategin. Man har blint delat ut rabatt då den istället skulle varit något man kan ansöka om om man anses lämpad -typ 1a gångare och med engagemang för att förändra och korrigera sitt misstag.

Den här idioten kommer få en relativt kort strafftid och han kommer att fortsätta om 2-3 år igen.
Citera
2020-02-26, 12:14
Medlem
geteyesees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Tydligen den kände vansinnesföraren enligt Aftonbladet. Avliva fanskapet, han har fan förbrukat sin rätt att leva.

Kan någon uppge hans identitet/namn/adress
vill beklaga sorgen över att hans förlust av närstående nu när han sitter i häktet!
Samt ge han det goda rådet att söka sig till ISOL på anstalten eftersom hans papper kommer skickas till de anstalter han tror han kan gömma sig på!
Citera
2020-02-26, 12:16
Medlem
geteyesees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Följande ska ha inträffat strax efter midnatt natten mot torsdag (citerat från polisens webbplats):

Länk: https://polisen.se/aktuellt/handelser/2020/januari/14/14-januari-0006-trafikolycka-personskada-stockholm/

Någon som vet mer om händelsen? Vilka skador har de tre skadade fått? Kommer de att överleva? Vem är föraren som orsakade olyckorna? Varför jagades han av polis?

Kan någon uppge hans identitet/namn/adress
vill beklaga sorgen över att hans förlust av närstående nu när han sitter i häktet!
Samt ge han det goda rådet att söka sig till ISOL på anstalten eftersom hans papper kommer skickas till de anstalter han tror han kan gömma sig på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in