2020-02-25, 22:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Japp, och detsamma gäller om du blir träffad av blixten. Jag börjar förstå hur ni tänker och varför ni blir så rädda.
Själv känner jag många som blivit sjuka i influensan genom åren men INGEN som blivit träffad av blixten, nog får det finnas lite proportioner i diskussionen innan du bestämmer dig för hur andra ”tänker”?

För övrigt är det ett intressant fenomen att helt släppa det egna livet för att klänga sig fast vid andra människor för att nästan maniskt försöka övertyga dem om att ”allt är lugnt”. Om det vore så lugnt skulle t ex du ha annat för dig än att sitta här och jiddra om andras rädsla. Nästan så att man börjar ana att det här är ditt sätt att bearbeta den egna rädslan? Eller?
Citera
2020-02-25, 22:29
Medlem
Ok. Det börjar väl se ut som att detta inte kommer stoppas utan viss spridning kommer ske lite överallt. Finns det något underlag på hur farligt det faktiskt är för:
1. Alla
2. Ung och utan andra sjukdomar
3. Äldre och multisjuka

Jag gissar att det inte än finns tydliga siffror utan att det är mest lösa siffror som sprids men vill ställa frågan till er som följt det närmare under en tid.
Citera
Medlem
Smurfapans avatar
Det är inte viruset som är farligt. Det är paniken.
Lev som vanligt men tvätta händerna 1-2ggr extra per dag. Voilà ni klarar er!
Citera
Medlem
Ni eldar upp varandra. Jag är hemkommen från Kina (i närheten av Wuhan) området, jag var en av de svenskar som åkte hem 8e februari. Min flickvän bor i Kina och är en av de bekräftade fallen samt att våra vänner har varit sjuka. Tro det eller ej, men så farligt är det faktiskt inte. Min flickvän beskriver sjukdomen som en typisk influensa likaså våra vänner.
Citera
2020-02-25, 22:30
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Om nästan en halv miljon behöver andningshjälp får man räkna med att nästan alla som skulle dö utan andningshjälp dör. Antalet som kan få andningshjälp vid en större spridning är helt försumbar.

Jag hoppas alla smittade tackar Ander Tegnell ordentligt med en riktigt djup tungkyss...
Citera
2020-02-25, 22:31
Medlem
Finns inga siffror/rapporter från Afrika? Går ju flygplan i skytteltrafik mellan Kina-Afrika.
Kanske saknar de möjlighet till diagnostisering, för visst måste smittan nåt dit.
Citera
Medlem
Vad jag önska att Corona viruset bara var fake news. Konstigt att viruset heter Corona. Betyder ju krona på spanska.Kan tro Dette ett virus för folk tokig i svenska pengar.
Citera
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Kompis till mig som kom hem från Italien ( bodde några få mil ifrån där alla nya fall upptäckts) för några veckor sedan har "luftvägsinfektion" med hosta hög feber och snuva och blivit värre sen en vecka tillbaka.

Kompisen fick ett nummer till någon smittskyddsenhet från 1177 som de skall ringa imorgon. Jag lunchade med kompisen för några dagar sen (innan första fallet i italien ens var upptäckt eller typ samma dag de första fallen upptäcktes) och personen var då snuvig med lätt hosta.

Imorgon skall jag jobba hemma... det enda som talar för att det inte är corona är att personen inte fick känningar på denna sjuka inom 14 dagar utan snarare 17-18 dagar efter hemkomsten från italien där person bott en tid. Min kompis lämnade dessutom Italien innan 1 februari så sjukdomen måste ha härjat bra länge där nere om de har det.

Är inte nervös men tänker mer på hur jobbigt det skulle vara med 14 dagars karantän. Sen har jag något jävligt viktigt på jobbet på tisdag... måste typ gå kan inte jobba hemma. Yikes i will keep you guys up to date med vad som sker. En del av mig tror faktiskt att de inte ens kommer testa kompisen pga de saker jag just nämnde, we will see.

Citat:
Liten uppdatering: Kompisen ringde dom 8 på morgonen och de var ett sånt där system där man hamnar i telefonkö och fick tid på eftermiddagen så de ska ringa upp kompisen snart. Får vi se vad för beslut dom tar. Kommer nog med en ny uppdatering i eftermiddag då jag vet mer.

Citat:
Har inte hört något från kompisen än, de bör ha pratat i telefonen med smittskyddsenheten (eller vad de nu var kompisen ringde). Hursomhelst så ska det bli extra intressant att veta om de ska testa kompisen eller inte baserat på detta jag precis läste i aftonbladet:

"Den som varit i Kina, Italien, Iran eller Sydkorea och uppvisar symptom kommer rekommenderas att testas för coronaviruset. Det har Folkhälsomyndigheten nu bestämt efter ett möte med europeiska ländernas motsvarigheter i dag.
– En viktig del i beredskapen är att ha en låg tröskel för att ta prover på individer som kommit från delar av världen där man kan ha riskerat att bli smittad, säger Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten."

Får vi se om de lever upp till sina egna riktlinjer med låg tröskel.

Citat:
De ska testa min kompis imorgon har de bestämt, även svar kommer imorgon. Jag sitter här med hosta och har meddelat jobbet som tog det superseriöst. Kan ändå inte annat än att känna mig lite nervös fast jag är någorlunda ung, frisk och icke-rökare.

Senast imorgon ikväll vet jag svaret... fyfan jobbig väntan. Men måste tänka realistiskt först ska kompisen vara sjuk, sen smittat mig osv. Aja time will tell.

Sjuk känsla om hur något man läst om som är på andra sidan jorden helt plötsligt känns så nära.

Citat:
Uppdatering:
Kompis fick åka till sjukhuset själv (i sin egna bil) de möte upp med "rymddräkter" på sig och hade superlångt förhör med kompisen och tog väldigt mycket blodprover. Kompisen fick välja karantän på sjukhus eller hemma. Var tvungen att lova att inte ha kontakt med någon och valde då att åka hem.

De på sjukhuset har uppmanat kompisen att inte nämna detta för någon förrän resultatet på provet är här för att undvika panik i onödan, vilket kan vara bra när de är så stor chans att de är negativt.

Jag har satt mig själv i frivillig karantän för att jag har hosta, för min omgivnings skull. Förväntar mig till 99.99% chans ett negativt prov. Jag tror ingen sjukvårdspersonal vet om mig eller hennes kontakter förrän om provet skulle visa sig vara positivt. Onödigt att ta reda på det innan antar jag.

Får veta provsvaret senast imorgon kväll men förmodligen tidigare enligt kompisen.

Uppdatering:
Inget nytt att rapportera. Kompisen har inte hört något från sjukhuset än. Jag mår ungefär likadant med hosta. Svaret kommer som sagt senast imorgon...

Undrar hur många fler i Sverige förutom min kompis som sitter i karantän hemma och väntar på provsvar?
Citera
2020-02-25, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsfruktan
Finns inga siffror/rapporter från Afrika? Går ju flygplan i skytteltrafik mellan Kina-Afrika.
Kanske saknar de möjlighet till diagnostisering, för visst måste smittan nåt dit.

Samma med hela Latin Amerika.

Trump är redan polare med alla dom gubbtjuvarna sen länge.

Alla, förutom våra mest centrala, korrupta byråkrater fortsätter å sätter ner oss I dyn.

Pro-Trump 2020 Pro-ULF 2022
Senast redigerad av antisocial666 2020-02-25 kl. 22:55.
Citera
2020-02-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det är oroväckande att våra myndigheter och regering känns så sjukligt långsamma i allt de företar sig. Alltid. Man kan gå tillbaka till tsunamin i Thailand där det tog dagar för att ens väcka rätt personer.
Är det något systemfel som skapar denna beslutsångest och långa ledtider? Vi (skattebetalare) spenderar enorma pengar på att dessa organisationer ska leverera ett skydd för oss. Leveransen känns tveksam.

Jag är dock beredd att backa om det visar sig att dom haft rätt, men köper inte att dom hade otur. Inte för dom pengarna.
Ja, det är nog delvis ett systemfel. En viss del går väl att spåra till vår lagstiftning, som innehåller många kontrollcheckar och exempelvis är dugligt för att reducera korruption, när allt är frid och fröjd. Ministrar i Sverige pekar sällan med hela handen. Italiens ledare t.ex kan säkert ta till snabbare åtgärder men där finns andra problem i gengäld.

Men det finns andra problem. Det här är en uppmålad bild av vad jag tror, måhända något generaliserad: Sverige har inte upplevt krig på tvåhundra år. Vi har inte haft allvarliga smittospridningar eller upplevt extrem fattigdom på decennier. Vi har inte heller haft reella naturkatastrofer på mycket, mycket länge. Som någon konstaterade, "faran har avskaffats" i den guldålder som varat de senaste sjuttio åren. Vi förstår inte faran, vi förmår därför inte skydda oss.

Detta är bakgrunden till att våra politiker framstår som naiva och handfallna.
Citera
2020-02-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror att alla som har sommaraktiviteter och resor planerade framöver får vara beredda på att planerna kommer att ändras. Nu talas det tom om att ställa in Fotbolls EM. Gud vet hur Europas länder kommer att hantera detta om det blir en stor smittspridning de närmsta månaderna. Gränser kan mycket väl komma att stängas på bred front oavsett om det har nån effekt eller inte.

Nåt som alla kanske borde vara lite mer bekymrade över är mattillgången. Sverige är extremt beroende av import och några större lager finns inte. Där kan man nog tänka sig att det kan bli glest på hyllorna om handel och transporter påverkas och så lär bli fallet. OM vi får en omfattande smittspridning.

Detta virus blir en kniv rätt i magen på alla som vill ha "öppna gränser", frihandel och liknande.
Det alldeles utmärkt.

Sen kan det få enorma konsekvenser för resebranschen. Arbetslösa piloter, konkursmässiga flygplatser och reseföretag och mkt annat.

Tur att vi är bra rustade i Sverige med god ekonomi. låg arbetslödhet och få på socialbidrag (sarkastiskt). Hujedamej.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-02-25 kl. 22:41.
Citera
2020-02-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfapan
Det är inte viruset som är farligt. Det är paniken.
Lev som vanligt men tvätta händerna 1-2ggr extra per dag. Voilà ni klarar er!
Vad är det för trams. Om 20% av de smittade behöver sjukhusvård och antalet smittade börjar komma upp i tiotusentals så kommer vården upphöra att fungera. Då är det inte bara Wuhan-febern som kommer att ta liv, utan allt ifrån infekterade blindtarmar till vanliga infektioner.

Jag ser inte framför mig svensk polis eller militär skjuta ner drägg som gör kaos utanför sjukhusen (vanlig scen i nya Sverige) utan sjukhusen kommer att stormas av anhöriga och sjuka och upphöra att fungera, men man kan ju alltid hoppas. Förmodligen skulle eventuella svar komma försent iaf när kaoset eskalerat för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in