2020-02-25, 22:12
Medlem
mrtassles avatar
Tyskland nu ikväll också enligt aftonbladet
Citera
2020-02-25, 22:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag befarar att skiten har träffat fälten.

Ingenting tyder på att det här kommer bli lindrigt. Tidigare tycks många ha hoppats på att vår och värme skulle mota Olle i grinden men dessa förhoppningar förmodar jag har grusats i och med smittspridningen i flertalet länder där det redan nu är varmare än vad det någonsin blir i Sverige under den varmaste av sommardagar. Oman, Bahrain, Qatar, Algeriet - bara för att nämna ett fåtal av de varma länder som drabbats.
Men lite till fördel för att värmen verka lindra det är väl att alla hade besökt kallare regioner innan de blev smittade?
Citera
2020-02-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Ngn som gjort en uträkning på dödligheten bortsett från Kina och Irans siffror då de ej är trovärdiga?

Så här kanske? Observera att alla inte smittas på en gång, sprids säkert ut på 1 år kanske?
Detta är enl de lägsta prognoserna jag hittat. Vissa experter hävdar att 60-80% kommer att smittas. Vissa hävdar 40%. Så jag kör med 40% för att vara lite positiv:

Corona beräkning

Smittbar befolkning i Sverige 5,7 mille (20-64 år) + 2,3 mille (äldre än 65 år) = 8 000 000

40% smittas= 3 200 000

2 560 000 tillfrisknar

640 000 sjuka

480 000 kräver andningshjälp och är inlagda på sjukhus
160 000 behöver vård i respirator

minst 12800 dör
Citera
2020-02-25, 22:18
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men lite till fördel för att värmen verka lindra det är väl att alla hade besökt kallare regioner innan de blev smittade?

Ja, det är positivt. Allt som gör att smittan sprids långsammare, allt från väder till karantän, kommer vara till vår fördel. Sprids viruset snabbt har inte vården en chans att hänga med, särskilt inte i desss dagar då allt vad krisberedskap heter saknas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
2700 döda på 80 000 smittade, circus 3.4 %

Men det är ju alla smittade, även de som varken dött eller tillfrisknat. I nuläget går det ungefär 10 tillfrisknade på en död. Alltså är ju dödligheten runt 10 %. Det är även ungefär 12-13 % av de smittade som är "allvarligt" sjuka.

Nej, det går inte att räkna så. Vilket också förklarats typ 100x i tråden. Främsta anledningen är att vi inte vet hur många som är smittade. Vi vet att det är väldigt många fler än 80 000. De är endast de som testats. Majoriteten får milda symptom. Experter kom väldigt tidigt fram till ca 2% dödlighet och de har befäst än mer ju längre tiden gått. Nu har vi tex färjan Diamond Princes med 3500 passagerare där en stor andel smittats som man kan utläsa statistik för. Det man måste förstå är att 2% fortfarande är väldigt högt för något som antagligen blir en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Jag önskar att du hade rätt, men tyvärr är det inte rätt.

Vi kan inte bara beräkna det enligt death/confirmed. Det funkar bara när alla har fått ett utfall. Då ska det också gälla att 1 - recovered/confirmed = death/confirmed, vilket det inte gör just nu. Alla utfallssannolikheter måste summera till 1.

Du kan räkna på det givet en tid för tillfrisknande. Det finns att läsa om i en vetenskaplig publikation om använder både maximum likelihood-modell samt poissonfördelnning av dödsfallen. Bara att söka i tråden. Du kan också lyssna till Karl Ekdahl, senior epidemiolog på ECDC, som uttalade sig under kvällen på radio. Siffran 2 % från den aktuella stora studien kommer att sjunka betydligt, är hans uttalande, beroende på att det finns betydligt fler milda fall i Kina.
Citera
2020-02-25, 22:19
Medlem
jardins avatar
322 smittade i Italien nu! Folk som bor pa franska Rivieran börjar oroa sig!
Citera
2020-02-25, 22:22
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tycker du att den sticker ut i gatubilden? Det finns kanske andra färger - typ svart - då är det ingen som märker något. Beror så klart på var man bor..
Masken jag länkade? Skojar du med mig?
Den är ju som hämtad ur en pandemifilm, jag tänker genast på omslaget till ”Right at your door” när jag ser den. Om läget skulle kräva dylikt skydd sitter jag redan i frivillig karantän hemma. Jag vill slippa smitta, inte bli inrullad på psyket.
Citera
2020-02-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jag befarar att skiten har träffat fälten.

Ingenting tyder på att det här kommer bli lindrigt. Tidigare tycks många ha hoppats på att vår och värme skulle mota Olle i grinden men dessa förhoppningar förmodar jag har grusats i och med smittspridningen i flertalet länder där det redan nu är varmare än vad det någonsin blir i Sverige under den varmaste av sommardagar. Oman, Bahrain, Qatar, Algeriet - bara för att nämna ett fåtal av de varma länder som drabbats.
En dödlighet på max 0,2% för friska människor under ca 40år bör ändå anses som lindrigt. Det stora problemet kommer bli ekonomin och jobb.
Citera
2020-02-25, 22:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Jag hoppas då att det kommer ett vaccin eller att det hela lugnar ner sig snart. Har en planerad resa till Kroatien i juni med familjen och fick sms nyss om att dom funderar på att ställa in resan tack vare den här skiten. Visar det sig att jag har tagit semester i Juni i onödan så hoppar jag nog framför tåget.

Jag tror att alla som har sommaraktiviteter och resor planerade framöver får vara beredda på att planerna kommer att ändras. Nu talas det tom om att ställa in Fotbolls EM. Gud vet hur Europas länder kommer att hantera detta om det blir en stor smittspridning de närmsta månaderna. Gränser kan mycket väl komma att stängas på bred front oavsett om det har nån effekt eller inte.

Nåt som alla kanske borde vara lite mer bekymrade över är mattillgången. Sverige är extremt beroende av import och några större lager finns inte. Där kan man nog tänka sig att det kan bli glest på hyllorna om handel och transporter påverkas och så lär bli fallet. OM vi får en omfattande smittspridning.
Citera
2020-02-25, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkmunk45
Det är uppenbart att Kina ljuger om siffrorna.

Igår uppgav de 9 nya smittade, väldigt troligt.

Utbrottet har minskat i kina pga att de satt 400 miljoner i karantän. Viruset härjar nu fritt i europa och här finns imgen karantän
Citera
2020-02-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Så här kanske? Observera att alla inte smittas på en gång, sprids säkert ut på 1 år kanske?
Detta är enl de lägsta prognoserna jag hittat. Vissa experter hävdar att 60-80% kommer att smittas. Vissa hävdar 40%. Så jag kör med 40% för att vara lite positiv:

Corona beräkning

Smittbar befolkning i Sverige 5,7 mille (20-64 år) + 2,3 mille (äldre än 65 år) = 8 000 000

40% smittas= 3 200 000

2 560 000 tillfrisknar

640 000 sjuka

480 000 kräver andningshjälp och är inlagda på sjukhus
160 000 behöver vård i respirator

minst 12800 dör

Om nästan en halv miljon behöver andningshjälp får man räkna med att nästan alla som skulle dö utan andningshjälp dör. Antalet som kan få andningshjälp vid en större spridning är helt försumbar.

Det är helt sjukt hur det här Kalle Anka-landet hanterar situationen. "Vi har allt under kontroll" sedan så ser man SVT intervjua två pensionärer som sitter på Arlanda och ska till Teneriffa och inte är det minsta oroliga. Folk tror ju helt allvarlig att myndigheterna har koll. Det är tragiskt.
Senast redigerad av fittfittan 2020-02-25 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in