Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Tack, det som gjort mig oroad redan för en månad sen är den snabba exponentiella tillväxten av smittade. Från början var den ju 40-50%, kanske missvisande hög pga fördröjning innan de började lokalisera smittade. Plus att det är svårt veta hur man mycket man kan lita på siffrorna från Kina, desvärre har man ju inte haft nåt annat att titta på.
Men nu börjar siffrorna för världen utanför Kina bli allt mer tillförlitliga och dom ser inte särskilt uppmuntrande ut men det känns lite för tidigt att dra några slutsatser från dom ännu.
Fem dagars glidande medelvärde pekar på 18% tillväxt dagligen utanför Kina. Dödligheten utanför Kina accelererar ännu snabbare, vilket jag gissar beror på fördröjningen det tar att dö efter bekräftad smitta. Men så länge det inte är brist på sjuksängar utanför Kina lär väl dödligheten förhoppningsvis vara någorlunda begränsad.
Har även försökt föra fram faran i det jag citerar fetstilt.
Lyssnade på WHO-konferensen idag och de förde fram ett mycket viktigt argument jag tidigare försökt få fram åsikter om:
Den idag beräknade låga CFR som framförs, vilket jag menar f.ö. är för tidig och felaktigt att gå ut med, förutsätter mer eller mindre obegränsad tillgång till IV-platser, så som i stort sett funnits i Kina under hela utbrottet.
Det varnades för att denna siffran kunde förändras om det inte finns mer eller mindre fri tillgång. Även att hela Kina ställt upp med resurser från flera olika regioner.
Kommer vi att vara lika solidariska vid ett utbrott i t. ex. Europa när resurser från t.ex. grannländer behöver användas?
Det var ett av det mest oroande uttalandet av många. Helt enkelt när IV-platserna och resurserna sinar i ett drabbat land och andra länder behöver ställa upp.
Om vi väljer att tänka på oss själva. Vad händer med CFR då?
Kanske lämnar jag för mycket dina beräkningar genom mina egna funderingar, men hoppas det är ok?