Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Ja, CFR för closed cases faller snabbare men som du ser så planar den ut i takt med att den närmar sig sitt rätta värde.
https://imgur.com/a/D7Aa87S
CFR för samtliga är tvärtom accelererande, men det tror jag mest beror på att smittspridningen planat ut i Wuhan så antalet nya smittade tillkommer i långsammare takt samtidigt som siffrorna för antalet döda släpar efter. Troligen runt två veckors eftersläpning är min gissning, tolkat från siffrorna.
Om smittan börjar accelerera utanför Kina så kan den kurvan falla neråt för att sen dra sig uppåt igen.
Ja, trenden kan ändras men så länge inget exceptionellt händer så kommer siffrorna följa linjen.
Ett nytt vaccin skulle ju tex snabbt förändra kurvan.
Eller om det skulle dyka upp ett test så att alla människor kunde testas och inte bara som idag med symptom.
Eller om någon imorgon hittar ett tempel i Tibet med 1000 döda.
Eller om kineserna helt plötsligt slänger fram en ny redovisningsmetod
osv
Men just nu vågar jag påstå att man kan extrapolera kurvorna ett antal dagar framåt i alla fall.
Tack för ett bra inlägg!
Har tidigare i tråden försökt förklara varför och att man flera gånger i media varit helt fel på det när man:
1 varit allt för tidigt ute med att beräkna CFR.
2 beräknat det på ett felaktigt sätt.
3 Helt enkelt gissat och sett det som en sanning när tillräckligt många publicerat det i media.
Du är den första jag hittat i tråden som "amatörmässigt" gjort den mest korrekta beräkningen.
och får tyvärr hålla med dig.
Bl.a. därför jag tagit utbrottet på största allvar och flera gånger försökt förklara detta och hur lite vi egentligen vet om dödligheten och allvaret, men tyvärr inte lyckats.
Ditt bidrag kanske hjälper till att få dem som jämför utbrottet med "förkylnings-" och"influensavirus" innan vi vet mer, men redan nu kan se trenden, att förstå skillnaden.