2020-02-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Testa linjärt eller möjligen kvadratiskt polynom på logaritmiska värden istället.

Man får rätt intressanta kurvor när man simulerar förloppet också. Jag gjorde en simulering där varje individ fick en normalfördelad tid confirmed μ_c = 5 dagar och normalfördelad tid till utfall (död/återhämtad), μ_d = 2 veckor och μ_r = 3 veckor. Jag kom fram till ett ungefärligt CFR på 4% baserat på väldigt tidig data (då det bara var Kina som rapporterade data). Men det kan vara lite lågt skattat.

Det räcker gott för mig att jag ser vartåt det pekar.

Den övre för avslutade case är den som är svårast att hitta bra kurvanpassning för.
Den nedre baserad på totala antalet smittade passar faktiskt väldigt bra in på andragradsekvationen. Men det går ju inte att extrapolera den särskilt långt framåt i tiden. Då spårar det ur.
Citera
2020-02-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Är det bara jag som håller avstånd från asiater man möter på gatan?
Basic survival. Min koreanska tjej tar ut kurvorna bra på gatan.
Folk som snackar om rasism...
Citera
2020-02-25, 21:34
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det är enkelt att göra också, eftersom de behöver visa till Sverige. Bara sluta utfärda visa till kineser, så är det slut med det. Men handlingsförlamningen är total.

Japp, och de som vistats i Kina bör göra en medicinsk kontroll innan ett återvändande. Smittad = nekad inträde - > hänvisa till närmaste sjukhus.
Senast redigerad av undercover-racist 2020-02-25 kl. 21:37.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Som dessa menar du?
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-008910/#tab01

Men alla ni som köper masker, mig ink, glöm inte ha glasögon på er när ni går ut. Vanliga glasögon ni bär till vardags går bra. Tvätta sedan av glasögon på kvällen efter ni slängt masken.

Så dessa införskaffas samt engångs platshandskar, glasögon har man redan... Mycket mer finns det väl inte att göra om man ska kunna leva ett någorlunda normalt liv, kanske räcker ganska långt, känns som att det är händerna och det man tar i som är den största riskfaktor i detta.

Och vad kom man fram till, dödar handsprit viruset eller inte?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
I USA talar myndigheterna klarspråk!

CDC warns Americans to prepare for #coronavirus outbreak, warning to prepare for the possibility of a severe disruption of their lives as a result of COVID19 outbreak in the United States. CDC’s Dr. Nancy Messonnier: “Not so much of a question of if, but a question of when.”(NYT)
Citera
2020-02-25, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl egentligen ingen som har direkt empirisk fakta då detta är relativt nytt. Varför jag drar öronen åt mig är det säkerhetsarbete och karantärer andra länder gör, Ryssland,Turkiet, Irak, Israel mfl.

Sedan att det utanför Kina ökar med 10% per dygn kommer att ge effekter som vi aldrig varit med om förut om denna ökning inte avtar.

Varför det,? Det har ju peakat i Kina, och där dog 1,5-2 tusendels promille av befolkningen. 2 800 personer av 1,4 miljarder, hittills. Om vi bortser från stolliga foliehattar här på FB som hävdar att halva Kinas befolkning redan dött, men att det mörkats.

Omräknat i Sverige, om vi blir lika hårt drabbade trots att vi inte äter råa råttor o fladdermöss som i Kina, pratar vi 18-20 avlidna. Vanliga influensan tar 500-1000 varje år i Sverige.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-02-25 kl. 21:43.
Citera
2020-02-25, 21:36
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Basic survival. Min koreanska tjej tar ut kurvorna bra på gatan.
Folk som snackar om rasism...

Skyll på kineserna som äter alla möjliga djur, från ett land utan livsmedelsverk som tar ansvar.
Senast redigerad av undercover-racist 2020-02-25 kl. 21:41.
Citera
2020-02-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Är det bara jag som håller avstånd från asiater man möter på gatan?
Jag med o även mina närmaste. Inte så fint kanske men man är ju bara människa..
Citera
2020-02-25, 21:37
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Så dessa införskaffas samt engångs platshandskar, glasögon har man redan... Mycket mer finns det väl inte att göra om man ska kunna leva ett någorlunda normalt liv, kanske räcker ganska långt, känns som att det är händerna och det man tar i som är den största riskfaktor i detta.

Och vad kom man fram till, dödar handsprit viruset eller inte?

Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially after going to the bathroom; before eating; and after blowing your nose, coughing, or sneezing. If soap and water are not readily available, use an alcohol-based hand sanitizer with at least 60% alcohol. Always wash hands with soap and water if hands are visibly dirty.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/prevention-treatment.html

Så minst 60% alkohol, I guess. Jag kör på lyxig 85%ig såklart.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
KORRIGERING:
Både Irans vice hälsominster och en parlamentsledamot har smittats. Det är parlamentsledamoten som tror att han snart ska lämna jordelivet.
Det känns surrealistiskt att se honom stå och svettas när man har facit i hand. Hur nervösa är alla som haft kontakt med honom?

svettig minister:
https://mobile.twitter.com/immoonm/status/1232284512710746113
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Men är du på riktigt? Tror du jag tänker sitta och läsa igenom hela tråden på över 35k inlägg för att inte upprepa något några andra sagt? 😂 Jag har ett liv och ett jobb att sköta.

Men sitt och darra av skräck då. En annan har levt nog länge för att varit med om alla andra "dödsvirus" som kommer i omgångar. En sjukdom som blåses upp oproportionerligt av media/"experter" för att sätta skräck i befolkningen för att sen få sälja dåligt vaccin dyrt. Tidningarna får sälja nummer.

När sedan befolkningen fått rävgiftet i sig, tidningarna fått kamma hem sina vinster, medicintillverkarna håvat in sina feta pengar på sitt undermåliga, dåliga vaccin... Ja då är det helt plötsligt alldeles tyst om sjukdomen. Precis som förr. 10 år senare kommer nästa grej på tapeten.

Du behöver kanske gå tillbaka 1-2 sidor innan du hittar liknande inlägg då hela tråden kryllar av dessa.

Hade du haft vett nog att jämföra dessa tidigare potentiella pandemier med detta nya virus så ser du att det här rör sig om något i en helt annan klass. Jag har också varit med sedan ett tag och höjde knappt på ögonbrynen åt fågel/svin-influensorna eller någon annan sjukdom som uppkommit under vår livstid, det här är dock något annat vilket är ganska enkelt att avgöra.

Handlar inte om att man ska darra av skräck. Kommer som jag skrivit tidigare i tråden ta det här hur lugnt som helst även om jag tom skulle ha oturen att själv bli kritiskt sjuk.

Detta betyder dock inte att man ska vara en naiv dåre som tror att bara för att de tidigare gångerna ej blivit så allvarliga så skulle det på något sätt vara omöjligt att det faktiskt kan smälla på riktigt.

Medierna har förövrigt tystat ner det här så gott de kunnat, intervjuat Tegnell och andra som medvetet fått det att låta mycket mindre allvarligt än vad det är så det du säger stämmer ju inte och visar på hur dåligt påläst du är.

Men du tror att hela Kina sätts i karantän och sumpar sin ekonomi för att tidningarna ska få sälja lite nummer va?
Citera
2020-02-25, 21:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Absolut är det så.

Därav skulle det förhoppningsvis funka bättre i ett land som Sverige. Det finns ingen mening med att läkare eller sköterskor överarbetar sig. Det finns skyddsmekanism för det. Nu går du och vilar punkt jävla slut! Det är ju dessa folk som behöver skyddas mest. Annars kommer du bli svag och ryka med och situationen kommer bara bli värre.

Men som sagt hur man tror det är. Vem vet hur det skulle bli en extrem krissituation som i Wuhan. Väljer man att arbeta inom vården vill man ju hjälpa folk tills det man kanske kollapsar och blir sjuk själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in