2020-02-28, 15:36
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Hittills har ingen blivit smittad ifrån Kinapaket, så att viruset ska leva mer än en vecka på sådana ytor anses uteslutet(snabbare än så kan man inte få ett kinapaket)

På mjukare ytor än stål förstörs det inom 24 timmar, som ju t.ex filtren är. (Fetthinnan i membranet absorberas av yton och viruset blir odugligt)

En p3 mask kan visst vara effektiv, så länge den sluter TÄTT (Alltså gummiförseglad, inte en sådan pappmask) och man byter filter ofta, men även om man inte gör det så är det bättre än inget alls då de flesta viruspartiklar fastnar i filtret och man drastiskt minskar sin chans att inhalera det.

Rent teoretiskt kan man därför återanvända filter om man låtit dem "vila" ett tag så att ev.virus hinner förstöras, om filtret inte är speciellt slitet för övrigt. Detta är inget som filterförsäljarna vill att man ska veta såklart, då de vill sälja mer filter, och det kommer därför heller aldrig att rekommenderas då media bara rapar rekommendationer ifrån samma "experter" Men man ska helst använda dem under kortare perioder i taget då, inte ha masken på sig hela dagen.

Och du sa att en stor fördel att man inte kan röra sig i ansiktet, vilket stämmer mycket bra. Rör helst inte filtret alls, försök inte rengöra det heller, då man kan råka försvaga skyddslagren.

Utan tvekan, men varför jag säger att de är värdelösa är just pga att de är inte så gulligt tättslutande, jag själv använt skiten och känner inte att det är speciellt säkert. Vi har ju hundratals ifall inte över 1000 doktorer och sjuksköterskor som blivit smittade i Kina.
Citera
2020-02-28, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Om hon har KOL kan hennes läkare besluta om syrgasbehandling i hemmet. Börja inte köpa hem en massa flaskor från webbshoppar nu. Dels är det en jätterisk vid bränder, och det kommer ändå inte räcka för att behandla någon under längre tid utan rätt utrustning. Jag tror faktiskt att man måste ha tillstånd för att få förvara det i hemmet, och att det ska märkas ut så att räddningstjänsten vet att det finns där.

Är villig att ta den risken. Bor i hus så det påverkar inga grannar. Och inte jätte risk att det ska börja brinna. Men hade det hjälpt? Eller är det massa annat man får hjälp med på sjukhus?
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Men, du gick ju inte obehandlad. Du sökte vård och fick veta att det inte krävdes antibiotika.

Ja, om man känner sig så dålig så bör man uppsöka vårdcentral/infektionsklinik för provtagning. Det sätts nu upp särskilda provstationer utomhus vid en del kliniker där man tar proverna.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Alla var livrädda för svininfluensan just då, precis samma sak som folk är livrädda för Coronaviruset just nu. När man kollar i backspegeln kommer man även inse att detta var en stor bluff precis som svininfluensan.
Ok så att alla var livrädda då och är livrädda nu så betyder det per automatik att det som hände då kommer hända även nu? Briljant slutledningsförmåga.
Citera
2020-02-28, 15:38
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Vad är överdrivet? Risken för en pandemi? Dödssiffrorna? Vad?
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.
Citera
2020-02-28, 15:39
Medlem
Jag chansar inte. Mat och dryck skaffad för 20 dygn idag.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Märklig artikel för att vara Aftonbladet. De har hittills stått bakom myndigheterna och den socialliberala regeringen, spridit deras budskap utan att ställa många kritiska frågor.

Jo, jag tyckte Kadhammar hade en poäng för en gång skull. Inte för att han var kritisk, men mer för hans förslag att istället för att myndigheterna visar hur usla dom är på att framträda inför folk faktiskt tar in professionella kommunikatörer som kan göra detta på ett bra och tydligt sätt. Denne kan sedan även ta med eventuella frågeställningar tillbaka och på så vis hjälpa myndigheterna att kommunicera effektivare med pressen, som i sin tur kan försöka förmedla det till läsarna. Istället envisas dom med att skicka fram stolpiga akademiker som vill synas i tv. Låt akademikerna göra sin grej bakom kulisserna istället.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
I Sydkorea är dödligheten EXTREMT låg. Förmodligen får de bra vård där.

Ja och nej, folk tror att bara för att man är smittad så är man sjuk, så är det inte. Vi har en ökande inkubationstid 14-27 dagar max samt vissa rapporter på 40-42 dagar.

Så teoretiskt sätt kan du vara konfirmerad som smittad av viruset utan att uppvisa symptom i låt oss säga 27 dagar, därefter ökar dina symptom och runt 7e-9e dagen så är det som värst. Och det är då man får veta ifall man behöver intensivvård eller inte. Whistleblower-läkaren i kina dog efter 27 dagar i sjukhuset.

Sydkoreas siffror kommer öka dramatiskt ifall de har slut på platser.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Dödligheten är 3,42% med dagens nya siffror.

Sen är frågan hur många av dessa som är 70+
Hjärtsjuka diabetiker osv.

Hade varit bättre med statistik på friska personer. Inte att man slår ut det.

Så att jag har 3.42% chans betyder det inte att Olof 68 hae 3.42% chans att somna in.
Citera
2020-02-28, 15:40
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Ok så att alla var livrädda då och är livrädda nu så betyder det per automatik att det som hände då kommer hända även nu? Briljant slutledningsförmåga.
Det är uppenbart ett mediadrev. Media är dirigerat att skrämma folk att tro att detta är livsfarligt och jätteviktigt. Hela världen pratar om en liten influensa. Snälla inse att du är lurad.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.
Du fortsätter jämföra det med influensan, trots att cov19 är flera hundra gånger dödligare enligt WHO. Trollar du eller har du förbannats med kombinationen att vara både dum och envis?
Senast redigerad av StJerome 2020-02-28 kl. 15:43.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Hur vore det med att visa anständig nivå av hyfs, även om du inte delar en persons åsikt? Det gör ju trots allt många mot dig!

Jag bad om citat och länk. Det är ett minimum. Om det upprör folk så är det muppar och troll som inte har här att göra. Jag är här för att jag vill veta, inte för att bli populär ("Det gör ju trots allt många mot dig"). Postaren jag svarar har upprepade gånger spridit påståenden utan minsta hänvisning. Egna gissningar blir sanningar. Du får gärna hjälpa henne med länkar.

Jag kan passa på att tacka dig för att du oftast länkar i dina inlägg, även om vi inte har samma måttstockar när det gäller källkritik.

Kom du någon vart med att reda ut frågetecknen med de där två flickorna på sjukhus med andningsbesvär och den iranska sjuksköterskan som du postat i tråden?
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-28 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in