2020-02-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså, han sa det i helgen så jag antar att det är denna vecka man efter 34 år hittat DNA på offrens kläder....
Det är inte så att denna verksamhet varit inaktiv någon gång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3pz0R/dna-jakt-pa-rocken
Citera
2020-02-25, 19:18
Avstängd
konstapels avatar
Tyvärr verkar det inte heller den här veckan vara aktuellt med någon mer utförlig analys från GW i kvällens Brottsjournal kring KP:s utspel:

https://www.tv4.se/tabl%C3%A5

Citat:
En man ringer till polisen och hävdar att han tagit livet av sin fru. Utredningen drar igång men de rättsmedicinska teorierna går isär och mannen släpps fri i väntan på dom. GW diskuterar om polisens tro på rättsmedicinska utlåtanden har försvagats.
Citera
2020-02-25, 19:20
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Tre frågor:

1. Vem har hittat vapnet?
2. Var i Täby hittades det?
3. När hittades det?

Lite kortfattat:
En fastighetsförvaltare skulle utrymma en gammal lägenhet i Täby, hittade ett kassaskåp som öppnades varvid vapnet hittades och polis tillkallades. Detta skedde nyligen, kanske ett par veckor sedan, väntar på besked om exakt datum. Rätt kaliber enligt uppgift men inte en Smith & Wesson.
Citera
2020-02-25, 19:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men du tolkar en mening och bortser från resten av intervjun. Tror du hans målsättning närmaste halvåret är att få svar på något han redan lämnat in?
Han säger inte mycket. Det är några formuleringar här och där. Hans målsättning tycks vara att lämna in en stämningsansökan och få svar på den innan sommaren.
Citera
2020-02-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, han säger att han vet vad beskedet blir.

”Vad jag är beredd att göra kommer jag meddela beslut om första halvåret 2020”.
Citera
2020-02-25, 19:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror det är två högintressanta spår och två personer, nu i slutfasen.
Okej, vad får dig att säga det? Har du en teori om vilka de båda spåren är? Att SE är ett kan jag gissa, men det andra?
Ja, jag tror jag vet vad huvudspåret och parallellspåret är.

Melander: "det är ett spår som vi lägger huvudvikten av vårt arbete på. Sen finns det andra saker vi jobbar parallellt med"

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spaningsledaren-staller-sig-bakom-palmeaklagaren-tror-vi-kommer-att-lyckas
Citera
2020-02-25, 19:29
Medlem
Citat:
Jag tror att det är vanligt förfarande att informera om att ett åtal övervägs.

Inte med en misstänkt på fri fot vid ett brott av den här karaktären.
Citera
2020-02-25, 19:33
Medlem
Citat:
Han inväntar besked eftersom han sagt: "Min målsättning är att det ska komma ett besked i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Då måste han antingen ha lämnat in, eller stå i begrepp att lämna in, en stämningsansökan. Frågan är om det är något som görs/kan göras även om den misstänkte är avliden och åklagaren därmed vet att det inte blir åtal. Jag vet inte hur det sistnämnda fungerar.

Ehum. Tror du någon skulle ha missat att KP väckt åtal när det gäller Palmemordet? Eller att han inte skulle nämna det? Stämningsansökan blir som bekant offentlig handling när den ges in till rätten.

Återigen är det extremt osannolikt att han kommer väcka åtal. Ett nedläggningsbeslut är det sannolika, men till skillnad från de flesta sådana fall kommer vi presenteras med hans slutsatser, GM och relevanta delar av FUP:en. Hoppas jag.
Citera
2020-02-25, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Det är inte så att denna verksamhet varit inaktiv någon gång.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3pz0R/dna-jakt-pa-rocken

I helgen uteslöt KP att det handlade om CP. Men du tycker ändå det finns en chans att man hittat DNA från CP på rocken, och då kanske i denna vecka? Ja, en gissning god som någon.
Citera
2020-02-25, 19:34
Medlem
Citat:
Han har varit på fri fot 34 år !

Ja och inte fan går man då ut och förvarnar GM, om han nu lever, om att nu, nu har vi tillräckligt för att gå till åtal!
Citera
2020-02-25, 19:35
Medlem
Basfaktas avatar
Hans Melander i dag:

Men han är tydlig med att man arbetar på ett huvudspår.

– Vi arbetar med ett spår som vi lägger huvudvikten av vårt arbete på, sen finns det andra spår som vi arbetar parallellt med.

Melander vill framhålla hur framgångsrikt det varit att man för tre år sedan bestämde sig för att återvända till korsningen Tunnelgatan/Sveavägen.

– Vi gjorde en nystart med ny personal och kom fram till att gå tillbaka till brottsplatsen och titta efter nya infallsvinklar, i stället för att titta för mycket på tips och teorier som mer är kopplade till motivbilden än till själva händelsen.
Citera
2020-02-25, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han säger inte mycket. Det är några formuleringar här och där. Hans målsättning tycks vara att lämna in en stämningsansökan och få svar på den innan sommaren.

Nej, han har sagt att det kommer lämnas in åtalsansökan eller att en eller alla förundersökningar lägga ner. Och att han redan vet vilket. Svart på vitt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in