2020-02-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förutom det faktum att KP varit tydlig med att det inte rör CP?
Ett sådant genombrott kan nog ändra på många människors uppfattning
Citera
2020-02-25, 19:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du kan inte motbevisa en hel intervju med ETT citat.

"kommer ett beslut" betyder det han sagt hela tiden, åtal eller nedläggning av EN förundersökning
Jag motbevisar ingenting, jag hänvisar till vad han sagt. Betydelsen av det jag citerade är att han ska lämna in eller redan har lämnat in en stämningsansökan. Om det var slarvigt uttryckt och inte menat att få den betydelsen så får det stå för KP, inte för mig.
Citera
2020-02-25, 19:04
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spaningsledaren-staller-sig-bakom-palmeaklagaren-tror-vi-kommer-att-lyckas mer om detta i Veckans brott kl 22.00 i kväll
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-02-25 kl. 20:02.
Citera
2020-02-25, 19:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Redan 2011 sa Stig Edkvist:
Man måste prata med vittnen som finns på en sån här plats och dom måste beskriva säg själva och vad dom i övrigt ser bortsett från händelserna och det är ju a och o att man kartlägger en plats för det kan plötsligt dyka upp en person som ingen känner till, när man har ett signalement på en person som är okänd.
Nån kommentar på det?

Ja, att det är en utmärkt metod och det är precis det man förväntar sig av professionella mordutredare. Varenda j-la människa som befann sig på och omkring mordplatsen ska kartläggas i detalj. Och sen har man allt tydligt framför sig på en detaljkarta med tider, vinklar, ljusförhållanden och hela allt.

Först därefter kan man med hjälp av logiska erfarna utredare börja bygga upp den mest trovärdiga samlade bilden av vad som verkligen skett.

Jag måste säga att det här troligen är det grundarbete som KP och hans stab faktiskt nu äntligen gjort. Och då framträder en åtminstone delvis annan bild än den som varit förhärskande bland poliser och i medier i 34 år.

Dessutom tycks inte ett enda fysiskt spår har säkrats på brottsplatsen utan vittnen kunde trampa runt hursomhelst och sen sopade man upp snön och gruset och packade ner alltihop i säckar.

GM:s agerande tyder väl i och för sig på att han överhuvudtaget inte lämnade några spår utom då skoavtryck. Men de är naturligtvis gone forever. Handen på axeln - DNA? Jag är skeptisk.

Men. Som sagt. Vilka var där egentligen? Signalement? Var befann de sig? Vem såg vem? Blev det någon över i pusslet? Vem var det? När kom folk dit? Varifrån? Vem sa vad till vem? Bilar?

I oändlighet.
Citera
2020-02-25, 19:05
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Om inte KP blivit skvatt galen skulle han knappast förvarna en GM om att han nu har tillräckligt på fötterna att väcka åtal.
Jag tror att det är vanligt förfarande att informera om att ett åtal övervägs.
Citera
2020-02-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Han inväntar besked eftersom han sagt: "Min målsättning är att det ska komma ett besked i åtalsfrågan om inte alltför lång tid."

Då måste han antingen ha lämnat in, eller stå i begrepp att lämna in, en stämningsansökan. Frågan är om det är något som görs/kan göras även om den misstänkte är avliden och åklagaren därmed vet att det inte blir åtal. Jag vet inte hur det sistnämnda fungerar.

Du missförstår Peterson fullkomligt. Komma besked i åtalsfrågan betyder att den som ställer frågan (intervjuaren) ska kunna få svar på den frågan om inte alltför lång tid.
Citera
2020-02-25, 19:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Ett sådant genombrott kan nog ändra på många människors uppfattning

Jaså, han sa det i helgen så jag antar att det är denna vecka man efter 34 år hittat DNA på offrens kläder....
Citera
2020-02-25, 19:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spaningsledaren-staller-sig-bakom-palmeaklagaren-tror-vi-kommer-att-lyckas mer om detta i Veckansbrott kl 2000 i kväll
Naturligtvis kommer de att lyckas.

Melander: "Vi gjorde en nystart med ny personal och kom fram till att gå tillbaka till brottsplatsen och titta efter nya infallsvinklar, i stället för att titta för mycket på tips och teorier som mer är kopplade till motivbilden än till själva händelsen"
Senast redigerad av 299792458 2020-02-25 kl. 19:10.
Citera
2020-02-25, 19:08
Medlem
Citat:
Men vad ger en omvänd skottordning?

Ge mig gärna källan där han klart säger att "området man kommit fram inom är en begränsad konspiration".

Man är inte så tydlig som det går att vara när hela svenska media sen tjatar om SE.

Flera gånger har det nämts sedan han tillträdde. Hur kan man missa det? Blandar du inte ihop när KP uttalar sig och när andra uttalar sig kring vad KP uttalar sig om.
Citera
2020-02-25, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag motbevisar ingenting, jag hänvisar till vad han sagt. Betydelsen av det jag citerade är att han ska lämna in eller redan har lämnat in en stämningsansökan. Om det var slarvigt uttryckt och inte menat att få den betydelsen så får det stå för KP, inte för mig.

Men du tolkar en mening och bortser från resten av intervjun. Tror du hans målsättning närmaste halvåret är att få svar på något han redan lämnat in?
Citera
2020-02-25, 19:10
Medlem
Spaningsledaren Hans Melander intervjuad av Kvartoft

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spaningsledaren-staller-sig-bakom-palmeaklagaren-tror-vi-kommer-att-lyckas

edit: tvåa på pucken där ser jag
Senast redigerad av cherryfive 2020-02-25 kl. 19:15.
Citera
2020-02-25, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Flera gånger har det nämts sedan han tillträdde. Hur kan man missa det? Blandar du inte ihop när KP uttalar sig och när andra uttalar sig kring vad KP uttalar sig om.

Jag måste ha missat eller glömt. Påminn mig.

Förresten. Hans Melander är med i dagens Veckans Brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in