2020-02-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
gick inte vissas statsminister nyligen ut med att det inte kommer bli några hälsokontroller på svenska flygplatser.

länk kan skickas om det behövs. annars kan man googla på ud´s hemsida.

Haha. Svenska statsministern bestämmer ingenting. Om du inte visste det så news flash. Alla viktiga beslut tas någon annanstans. I Washington, Berlin eller Bryssel. Vår regerings uppgift är att sälja besluten till medborgarna. Den här valhänta hanteringen och att det inte blir någon action då Iran och Italien visar sig vara virushärdar är otroligt. Man hade i alla fall kunnat stoppa flyget från Iran och Italien.

Men med krav på virusfrihetsintyg av inkommande skulle man göra det lättare för Sverige. Man skulle inte behöva stoppa resande men många skulle avstå från att komma hit. Ansvaret skulle ligga på resenärerna.

Om andra skulle kräva samma av oss så skulle det ju inte vara något nytt. Mitt gamla gula vaccinationshäfte är full med stämplar om alla möjliga exotiska vaccinationer då andra länder krävde ibland att man var vaccinerad. Vi har glömt hur det var en gång i tiden.
Citera
2020-02-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Nja... den årliga influensan smittar väl ca 5 milj personer varav uppåt 500 000 dör. 4.5 milj överlever således efter insjuknande.
Här har vi 80 000 sjuka. 2700 döingar och 27800 friska.
Och Spanska sjukan tog död på upp mot 100 miljoner bara för att sätta covid-19's dödlighet så här långt i perspektiv.
Men jag har i alla fall inhandlat 25 st ffp3 masker och börjat hamstra mat. Bring it on!!

Jo, men folk verkar inte förstå att detta nästan är Spanskan 2.0.

Dödligheten är hela 5% i Wuhan med halvfungerande vård. Slå ut den så är vi uppe på 10%.
Citera
2020-02-25, 18:23
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Hur har det sett ut med smittsamma sjukdomar dom senaste 100 åren?
Det har väl varit många vad jag vet. Många som verkat ganska allvarliga.

Det var många svenskar som strök med både i spanska sjukan och i engelska sjukan.
Citera
2020-02-25, 18:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Rekommenderar även dig att kolla på presskonferensen https://mobile.twitter.com/WHO/status/1232321776928968705

Ger en bra inblick i hur Kina har agerat.
Jag ska kolla, ställer mig dock försiktigt tveksam till om det klippet kommer att förvandla Kina till ett humanitärt föredöme i världens ögon.
Citera
2020-02-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Haha. Svenska statsministern bestämmer ingenting. Om du inte visste det så news flash. Alla viktiga beslut tas någon annanstans. I Washington, Berlin eller Bryssel. Vår regerings uppgift är att sälja besluten till medborgarna. Den här valhänta hanteringen och att det inte blir någon action då Iran och Italien visar sig vara virushärdar är otroligt. Man hade i alla fall kunnat stoppa flyget från Iran och Italien.

Men med krav på virusfrihetsintyg av inkommande skulle man göra det lättare för Sverige. Man skulle inte behöva stoppa resande men många skulle avstå från att komma hit. Ansvaret skulle ligga på resenärerna.

Om andra skulle kräva samma av oss så skulle det ju inte vara något nytt. Mitt gamla gula vaccinationshäfte är full med stämplar om alla möjliga exotiska vaccinationer då andra länder krävde ibland att man var vaccinerad. Vi har glömt hur det var en gång i tiden.

å har någon nånsin kollat dom i Sverige, har åxå gedigna pass med alla jävla stämplar man kan ha. och gula kortet. i passet.
senaste åren har jag fullständigt struntat i det, det är ingen som bryr sig,
förutom om du reser ut från afrika å behöver yellow fever. men det e typ allt.
in i sverige så kollar dom foto på sin höjd. har du inget pass får du följa med några ordningsvakter å nån tullgubbe.
Citera
2020-02-25, 18:26
Medlem
Börjar kontrollen spåra ur nu ?
Ett plan med 12 passangerare med hög feber har nödlandat i Ankara -på väg till Istanbul från Iran https://twitter.com/KoikiMedia/status/1232341727295475712?s=20
Citera
2020-02-25, 18:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Nja... den årliga influensan smittar väl ca 5 milj personer varav uppåt 500 000 dör. 4.5 milj överlever således efter insjuknande.
Här har vi 80 000 sjuka. 2700 döingar och 27800 friska.
Och Spanska sjukan tog död på upp mot 100 miljoner bara för att sätta covid-19's dödlighet så här långt i perspektiv.
Men jag har i alla fall inhandlat 25 st ffp3 masker och börjat hamstra mat. Bring it on!!
Den här smittan sägs just nu vara 23 gånger dödligare än säsongsinfluensan, låt oss hoppas att eliten får stopp på spridningen.

Ps: Hur mycket fick du dega för 25 P3-or? De har gått upp i pris nåt överjävligt på sista tiden.
Citera
2020-02-25, 18:28
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det var många svenskar som strök med både i spanska sjukan och i engelska sjukan.
Finns det något som tyder på att denna "Kinesiska" sjukan är värre än var vi sett tidigare??
Finns det någon större anledning att vara rädd?
Sjuk kan man bli ändå vilken dag som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ni alla här inser verkligen inte faran. Jag arbetar som immunolog och arbetar för närvarande på ett forskningscenter där vi idag studerar viruset och kan i nuläget konstatera att det här kan bli riktigt, riktigt illa under följande scenarion:

1) Viruset har en dödlighet på ca. 2.5-30 vilket är rätt högt för ett sådant här tidigt virus. Flera miljarder människor kommer tillslut Bli smittade och ja, är enkel matematik hur många av dessa som då kommer att avlida.

2) Viruset kommer tillslut att mutera, så är det bara. Tittar vi noggrant på gensekvensen som viruset besitter så kommer det GARANTERAT att göra det. Vilket innebär att dödligheten kommer att landa på 15-20 %.

3) Viruset kommer att fortsätta att mutera sig tills det når en dödlighet på mellan 40-70 %.

Vill inte skrämma er men detta är verkligheten (är immunolog, lita om ni vill)

Nej, då är du en trollande immunolog.

1. Dödligheten just nu är ganska fastslagen vid de senaste studierna. Ca 2%.

2. Det har redan muterat, men väldigt lite. Man har exakt koll på genomet. Jag länkade till en artikel tidigare idag.

3. Ett helt vansinnigt påstående. Att virus muterar leder nästan alltid till att det blir mindre starkt. Detta pga mekanismen för virus är att överleva. Dör dess värd så dör viruset och då upphör spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag sätter mitt hopp till Tegnell, hans många års av erfarenhet och expertis inom epidemiologi.
Menar du hans erfarenhet av Pandemrix då eller? Jag tycker inte att allt han säger är uppåt väggarna. Men det mesta han säger är uppåt väggarna.
Citera
2020-02-25, 18:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ska kolla, ställer mig dock försiktigt tveksam till om det klippet kommer att förvandla Kina till ett humanitärt föredöme i världens ögon.

Över 2 timmar långt, väldigt mycket fakta om vad man såg i Kina. Statistik, grafer osv osv. Rekommenderar alla i tråden att se den.
Citera
2020-02-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Vad tror du om ordvalet hos läkaren i intervjun?

(min fetning)

Val och värdering av ord är viktigt, det vet du om du någonsin läst dokumentation eller rekommendationer fr tex Läkemedelsverket, EUDRALEX eller FDA.

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2020/02/19/whistleblower-doctors-say-coronavirus-reinfection-even-deadlier/amp/
Det är den här studien som ligger till grund för misstankarna om ett reducerat anta T-celler, och däremed försvagad immunitet.

Den visar att det främst är äldre patienter och patienter som krävt intensivvård som får denna brist:

Citat:
The number of total T cells, CD4+ and CD8+ T cells were dramatically reduced in COVID-19 patients, especially among elderly patients (≥60 years of age) and in patients requiring Intensive Care Unit (ICU) care. Counts of total T cells, CD8+
T cells or CD4+ T cells lower than 800/μL, 300/μL, or 400/μL, respectively, are negatively correlated with patient survival

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024364v1.full.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in