2020-02-25, 16:48
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Det räcker med att sanera speglar och framrutan. Mer än så behövs inte.

Detta låter mer som ett slags försäkringsbedrägeri.

Om detta nu skett i 30+ år, varför fortsätter mam betala "150k" för att sanera en sida av tågen?

Varför satsar de heller inte på rn billig wrap om det nu inte är något försäkringsbedrägeri? Om någon klottrar så tar du alltså bara av wrappen. Betydligt billigare.

Priserna på saneringsbolagen är dock överdrivet dyra. Så dyrt är det egentligen inte. De har 10x prislappen bara.

Min teori är att dessa samarbetar med tågbolagen.
Penningtvätt på hög nivå.

Jag antar att det kommer dyka upp en hel jävla massa glasmästarfirmor nu när det bara krävs 25K för att starta ett AB dessutom.

1. Panga rutor & klottra på tåg och kontorsbyggnader
2. Erbjud dina tjänster som glasmästare & saneringsbolag
3. Höj priserna 10x
4. ??
5. Profit

Synligt klotter leder till mer klotter.
Om ungdomar inte utsätts för graffiti kommer de heller aldrig bli nyfikna och söka sig till det. Om man gör det meningslöst att klottra genom att sanera direkt så tröttnar folk.
När det var nolltolerans i Stockholm och de satsade allt på att ta fast klottrare så dog graffitin nästan ut i Stockholm.
Sen när de tog bort nolltoleransen väcktes graffitin till liv och saneringskostnaderna ökade igen.
Citera
2020-02-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
SL-kort, 30-dagars, höjdes till 930:- (fr 870:-) vid årsskiftet. Det hade kunnat kosta mindre om pengarna användes till det de ska användas till - att transportera folk. Undrar hur många som ryggdunkar varandra i klotter-kretsar, 100 personer? Vi övriga hundratusentals resenärer ser inget vackert i det alls, men vi måste betala för att få väck det....
Ska bli intressant och se hur mkt sl sänker 30dagarskortet med nu då när dom säger att det har minskat med 70%. Såklart kommer det inte hända. Det här argumentet har man använt i åratal, klottret har gått upp och ner från år till år det har jag fakta på men har man nånsin sänkt priset på biljetterna? Lättlurade får!
Citera
2020-02-25, 17:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiit
Ska bli intressant och se hur mkt sl sänker 30dagarskortet med nu då när dom säger att det har minskat med 70%. Såklart kommer det inte hända. Det här argumentet har man använt i åratal, klottret har gått upp och ner från år till år det har jag fakta på men har man nånsin sänkt priset på biljetterna? Lättlurade får!
"hade kunnat kosta mindre", skrev jag. Fanns det inga runtomkring-kostnader (klottersanering, väktare, trygghetsvärdar etc.) från start - på 1950-talet - hade kostnaden för ett periodkort 2020 sannolikt varit lägre.

Edit: Sedan är jag såklart väl medveten om att om allt hade kostat mindre hade lönen varit lägre. Jag är bara väldigt trött på att betala skitmycket i skatt och sedan se alla avgifter höjas (delvis på grund av skitbeteenden från mina medmänniskor). Bara det.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2020-02-25 kl. 17:08.
Citera
2020-02-25, 17:05
Medlem
Wajis avatar
Hoppas de får höga böter och straff. Tycker det är så jävla barnsligt och omoget att hålla på att köpa sprayburkar och klottra på diverse saker.
De är så fega att inte gör något på sina egna egendomar utan bara på andras. Det ska straffas hårt i mina ögon.
Citera
2020-02-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Istället för att köpa en 12-miljonersvilla skulle han kunna köpa ett tåg som han själv kan klottra på

Men jag är inte förvånad vissa i 40 års åldern håller på med sånt. Många hoppar bungeejump och får en adrenalinkick av det. Vissa är målare. Kombinera adrenalin med konst så har du en graffare.

Nu har jag dock ingen aning om vad de klottrat. Är det bara tags? Är det mer åt konsthållet? Är det bara skit?

Att kalla dom för samhällets värsta är överdrivet oavsett vad. Personligen skulle jag inte bry mig om ett tåg jag åker i har klotter på sig, så länge det tar mig från A till B.

Aldrig gillat Aschberg heller. Han trakasserar en jävla massa folk och ringer de konstant tills de svarar, dag och natt. Han böjer sig alltid ned och låter sin röv knullas av Aftonbladets PK-kuk. Utan aftonhoran hade han varit hemlös. När han snackar om sånna här saker låter det alltid som han vill hämnas för något som hänt honom personligen. Gamla klasskompisar till honom?

Assberg, rövberg.

Det är nog bara svensk media som alltid överdriver och får saker att låta värre än vad det egentligen är. Och ni här inne som hoppas de skyldiga förlorar allt de har... ni är minst lika patetiska.
Problemet är att dessa killar inte kan sköta sig själva.
Hade de klottrat på sitt eget plank, husvägg, inhomhus så hade ingen brytt sig.
Hade varit kul att se reaktionen på en klottrare om man ställde sig och måla en tagg på deras husväg.
Kan lova dig att reaktionen hade varit, va fan håller du på med?
Precis som när man tar tillbaka sin cykel från en cykeltjuv😆
Citera
2020-02-25, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Synligt klotter leder till mer klotter.
Om ungdomar inte utsätts för graffiti kommer de heller aldrig bli nyfikna och söka sig till det. Om man gör det meningslöst att klottra genom att sanera direkt så tröttnar folk.
När det var nolltolerans i Stockholm och de satsade allt på att ta fast klottrare så dog graffitin nästan ut i Stockholm.
Sen när de tog bort nolltoleransen väcktes graffitin till liv och saneringskostnaderna ökade igen.
Det där tror jag dock inte stämmer. Vad grundar du det fetade på?

Nolltoleransen stoppade inte en jäkel, dock försvann mycket av klottret snabbare. Vi var dock där lika fort igen, vi som målar. Och nolltoleransen funkade naturligtvis inte(sanerat inom 24 timmar), det vore löjligt att tro att det går att leva upp till.

De högsta straffen jag sett under min ganska långa "karriär" har utdelats senaste fem åren, så straffen ökar samtidigt som även mängden graffiti. Många målare har fått fängelse för endast skadegörelse.
Citera
2020-02-25, 17:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiit

Ja man använder klottret som argument för att ständigt öka biljettpriserna trots att klottret ej ökar.
Citera
2020-02-25, 17:51
Medlem
bra att de åkt fast.
oavsett motiv, så är det annans egendom de förstör, och måste saneras. Vad annars än biljettpriset kan bekosta detta då det är t ex tåg-företag och liknade?

någon tyckte att andra kostnader minsann var mycket högre och då kunde man bortse från detta (andemeningen som jag tolkade det) vilket är helt befängt.

intressant det någon sa i ett inlägg, far hem till dessa barn och tagga deras hus... igen och igen få se hur intressant det är att sitta på andra änden.

men detta beteende och brist på respekt för andras egendom och våran gemensamma, bara för deras rush, adrenalinkick för att bli påkommna, borde givetvis få konsekvenser för den som utför detta, helt medvetet, under en massa år...

snowflake-personaliteter...
Citera
2020-02-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det där tror jag dock inte stämmer. Vad grundar du det fetade på?

Nolltoleransen stoppade inte en jäkel, dock försvann mycket av klottret snabbare. Vi var dock där lika fort igen, vi som målar. Och nolltoleransen funkade naturligtvis inte(sanerat inom 24 timmar), det vore löjligt att tro att det går att leva upp till.

De högsta straffen jag sett under min ganska långa "karriär" har utdelats senaste fem åren, så straffen ökar samtidigt som även mängden graffiti. Många målare har fått fängelse för endast skadegörelse.
Finns forskning på Uppsala universitet om att skadegörelse föder skadegörelse, gäller i alla fall glaskross och klotter. Kommer tyvärr inte ihåg vad forskaren heter, gjordes i början av 90-talet.
Citera
2020-02-25, 18:03
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/montana-black-400ml/ Betydligt billigare än så, 40 kr för en typisk standardburk och det kan förekomma kampanjer och finns mängdrabatter.
Så nej, själva färgnotan är oftast inte överdrivet dyr för de som köper färgen lagligt.

Tjenis!

Ja, så är det nog, varje gång jag varit på Biltema så har jag betalat runt 100 kronor för färg att måla bilarna med.

När man lackar lite sten skott och sådant tar ju burken slut ganska fort.
Så därför kan man tänka sig för att måla ett helt tåg så går det åt massor av färg,
och måste bli "skit" kostsamt.

Även om man är företagare (ja det är jag också) så måste det ta på rörelsekapitalet att slänga ut pengar på "skit"
Därför ligger det nära till hands att tro dom säljer burkarna.

Rullkragen
Citera
2020-02-25, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Finns forskning på Uppsala universitet om att skadegörelse föder skadegörelse, gäller i alla fall glaskross och klotter. Kommer tyvärr inte ihåg vad forskaren heter, gjordes i början av 90-talet.
Spännande.

Kanske är det Broken window theory du tänker på?
Citera
2020-02-25, 18:14
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag har inte kollat länkar om vilka de är och vilka företag det är som de driver men jag misstänker starkt att det handlar om att media vill måla upp en kontrastfylld och spännande bild. Den gängse bilden av en typisk klottrare ligger närmare en småkriminell yngling med svårigheter att hitta eller skapa en tillvaro att passa in i samt en ilska och besvikelse över sin omgivning som denne samtidigt har svårt att formulera utöver sin skadegörelse. Om man i ingressen beskriver en klottrare som en samhällets stöttepelare, respekterad familjefar, framgångsrik entreprenör och tillika Verrrkställande Dirrektööööörr så väcks helt naturligt intresset för att klicka på artikeln.
Det återstår dock att se vad den verkliga betalningsförmågan uppgår till men det finns risk för att inte heller den är så häftig som den låter.

Tjenis!

Vist är det så, media blåser upp något för sin egen fördel att sälja.

Ja VD blir man genom att köpa ett AB för 50000 kronor, sedan kan man förbruka 50%
av aktiekapitalet utan att bli likvid, ja det går även att apportera egendom typ en villa.
Så om dom har villor för 12 miljoner, och eventuellt 80% lån i banken,
ja då är det insatta kapitalet 2,4 miljoner, vilket borgar för ett "rejält" AB utan att satsa en krona.
Det innebär att dom inte behövt satsa en endaste krona på att bli VD.

Likaså är det en egen juridisk person AB som äger villan.
Det innebär att om dom blir dömda kan inte Fogden ta tillgångar från ett AB,
som är orsakade av dom själva personligen.
Dom får givetvis betalnings anmärkningar och krav.
Men AB levervidare utan att beröras.

Kan tyckas för jävligt, men lagen är sådan.

Så till dessa biter bara långa fängelse straff.

Rullkragen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in