2020-02-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Lyssnade på ngn youtube doku. En av kluddarna ansåg att han sysslade med...konst

Ett tydligt tecken på grav psykisk sjukdom i mina ögon, om man har en så skev verklighetsuppfattning så vet jag inte om böter egentligen hjälper.

Ett bättre straff vore väl om de företag/personer som drabbats fick 1 timme med målarpensel och fria händer med gms hus/bostad...

Personligen tycker jag att en femårings fingermålningar är mycket bättre konst, men men...

Det är ju konst, säljs dyrt när det är gjort på canvas. Många graffitimålare lever på att sälja sin konst.
Finns inget snack om att graffiti och street art inte är konst, att inte kunna acceptera det är ju en verkligt skev och psykisk sjukdom in mina ögon. Tror inte ens att du skulle se det om jag ens visar länkar där exempelvis banksy tavlor säljs för miljonbelopp. Personligen tycker jag med att du med kan fortsätta tycka att femåringars fingermålningar är bättre konst. De får helt enkelt stå för dig
Citera
2020-02-26, 17:59
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstridEriksson
Jag tror inte att du har någon speciell insyn i det här fallet. A*her är inte direkt pursvensk. Eller vad är din definition av "pursvensk"?

Det är ett antagande du gör när du påstår att det är en överklasshobby och att de flesta är från medelklassbakgrunder. Eller har du någonting som bekräftar det? Kan du bevisa det på något sätt? Det känns väldigt taget ur luften.

I princip 98% av den svenska graffiti-scenen utgörs av vita medelklassgrabbar. De som kommer från mer kultiverade bakgrunder brukar oftast ha ett genuint konstintresse och fortsätter senare i livet med andra konstformer då graffiti är en extremt begränsande och tråkig konstform. De som fortsätter graffa efter tonåren är oftast de som enbart gör det för kicken och som fastnat i det där kicksökandet, sorgligt nog.
Citera
2020-02-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonad
Det är ju konst, säljs dyrt när det är gjort på canvas. Många graffitimålare lever på att sälja sin konst.
Finns inget snack om att graffiti och street art inte är konst, att inte kunna acceptera det är ju en verkligt skev och psykisk sjukdom in mina ögon. Tror inte ens att du skulle se det om jag ens visar länkar där exempelvis banksy tavlor säljs för miljonbelopp. Personligen tycker jag med att du med kan fortsätta tycka att femåringars fingermålningar är bättre konst. De får helt enkelt stå för dig
Att skita ut färg och dra sträck över annans egendom i syfte att få kickar kan knappas kallas konst. Det är ren skadegörelse. Eller är det kanske konst även om jag åker hem till dig och målar ditt hus i olika färger med asymmetriska linjer? Kan hålla med om att det kan finnas en viss talangfullhet bland vissa graffitimålare men det var det knappast frågan om här.
Senast redigerad av pf10 2020-02-26 kl. 18:11.
Citera
2020-02-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Att skita ut färg och dra sträck över annans egendom i syfte att få kickar kan knappas kallas konst. Det är ren skadegörelse. Eller är det kanske konst även om jag åker hem till dig och målar ditt hus i olika färger med assymetriska linjer? Kan hålla med om att detckan finnas en viss talangfullhet bland vissa graffitimålare men det var det knappast frågan om här.

Här är det ingen som bajsar ut sin färg och drar sträck på mitt/ditt hem. De är riktig färg och noggranna linjer på bokstäverna. Visst gör du det de är redan folk som har klottrat på mitt hus jag gråter inte över det. Dessa målare har förövrigt inte klottrat på någons hus detta handlar om graffiti målningar på tåg inte klotter.
Att de har talang är ett faktum, tror du man blir några av Sveriges största på att bajsa ut färg och göra asymmetriska linjer bör du tänka om.
Citera
2020-02-26, 18:14
Medlem
Citat:
Att det inte är konst eller att det inte kan vara riktigt snyggt är det nog ganska få som säger emot. Jag har definitivt inte gjort det även om den halmgubben tidigare kastats mot mig.

Ernst Billgren uttryckte en bra grej under debatten som följde av Anna Odells psykoskonster. Han menade att konstfack hade att bedöma det konstnärliga värdet och rättsväsendet det juridiska. Många skällde på konstfack för att de godkänt hennes på förhand kända planer och andra skällde på domstolen för att de inte tog hänsyn till hennes artisteri. Det finns poänger med att de båda inte tar på sig att göra den andres jobb även om det skaver. Vill man inte ta konsekvenserna av sin konst så ska man nog låta bli.

Så är det även här. De kan vara hur firade och uppskattade som helst inom sitt skrå, det förtar inte deras ansvar på något sätt. Allra minst det straffrättsliga. Oavsett vad man tycker om deras alster så blir det en djupt ohederlig intellektuell kullerbytta att säga att de inte ska ta ansvar för sina brott bara för att någon kallar det konst.

Och nej, jag ser ingen djupare poäng med åverkan på deras egna prylar eller ens några längre fängelsestraff. Något mindre än full ekonomisk ersättning för skadorna tycker jag däremot inte borde komma på fråga. Jag kommer inte på några vettiga argument för att de inte ska behöva ta fullt ansvar för sina handlingar.
Citera
2020-02-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Att det inte är konst eller att det inte kan vara riktigt snyggt är det nog ganska få som säger emot. Jag har definitivt inte gjort det även om den halmgubben tidigare kastats mot mig.

Ernst Billgren uttryckte en bra grej under debatten som följde av Anna Odells psykoskonster. Han menade att konstfack hade att bedöma det konstnärliga värdet och rättsväsendet det juridiska. Många skällde på konstfack för att de godkänt hennes på förhand kända planer och andra skällde på domstolen för att de inte tog hänsyn till hennes artisteri. Det finns poänger med att de båda inte tar på sig att göra den andres jobb även om det skaver. Vill man inte ta konsekvenserna av sin konst så ska man nog låta bli.

Så är det även här. De kan vara hur firade och uppskattade som helst inom sitt skrå, det förtar inte deras ansvar på något sätt. Allra minst det straffrättsliga. Oavsett vad man tycker om deras alster så blir det en djupt ohederlig intellektuell kullerbytta att säga att de inte ska ta ansvar för sina brott bara för att någon kallar det konst.

Och nej, jag ser ingen djupare poäng med åverkan på deras egna prylar eller ens några längre fängelsestraff. Något mindre än full ekonomisk ersättning för skadorna tycker jag däremot inte borde komma på fråga. Jag kommer inte på några vettiga argument för att de inte ska behöva ta fullt ansvar för sina handlingar.

Jag har inte sagt något om straff eller böter, torskar man för detta är det ju straff och böter som gäller och de är varje graffiti målare med på. Men att säga att det inte är konst är helt fel, illegal som legal graffiti är fortfarande konst. Uppskattad eller inte..

Det är ju inte direkt som de ej vet att det dem gör är olagligt, varför har man annars maskering samt göra det under förhållanden då minst personer kommer att upptäcka dem.
Senast redigerad av Betonad 2020-02-26 kl. 18:25.
Citera
2020-02-26, 18:37
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt något om straff eller böter, torskar man för detta är det ju straff och böter som gäller och de är varje graffiti målare med på. Men att säga att det inte är konst är helt fel, illegal som legal graffiti är fortfarande konst. Uppskattad eller inte..

Det är ju inte direkt som de ej vet att det dem gör är olagligt, varför har man annars maskering samt göra det under förhållanden då minst personer kommer att upptäcka dem.
Då missuppfattade du mig. Det var inte min avsikt att anklaga dig för att ha argumenterat emot straffansvar, bara ett inlägg i fråga om att konst och brott mycket väl kan existera helt parallellt, utan att nödvändigtvis ens beröra varandra.
Citera
2020-02-26, 18:54
Medlem
Citat:

Här är det ingen som bajsar ut sin färg och drar sträck på mitt/ditt hem. De är riktig färg och noggranna linjer på bokstäverna. Visst gör du det de är redan folk som har klottrat på mitt hus jag gråter inte över det. Dessa målare har förövrigt inte klottrat på någons hus detta handlar om graffiti målningar på tåg inte klotter.
Att de har talang är ett faktum, tror du man blir några av Sveriges största på att bajsa ut färg och göra asymmetriska linjer bör du tänka om.
Det är fan i mig lika illa, då det fortfarande är annans egendom de/ni skiter på. Du och dessa förvuxna tonåringar har sniffat alldeles för mycket lösningsmedel om ni kallar skadegörelse för konst.
Citera
2020-02-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Dom flesta som målar är svenskar med medelklassbakgrund. Jag har också insyn. Ni vet inget om graffkulturen.

Kulturen hahaha sluta nu.
Citera
2020-02-26, 19:43
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Att det finns film vet vi ens inte än, bilderna/filmerna dom använder i artikeln har inget att göra med dom som sitter anhållna nu.

Ser i artikeln att efter förhör har dom delvis erkänt, så antagligen greps dom medan målning pågick.

Nej det är sant, men om de gjorts husrannsakan kan det vara risk för att man hittar bilder, filmer etc i t.ex. mobilkameror som kan vara besvärande att förklara.
Verkar som om "tagers" har en kärlek till att gärna vilja visa upp sina verk för likasinnade.
Senast redigerad av Smurfanerlite 2020-02-26 kl. 19:55.
Citera
2020-02-26, 19:49
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:

Att sprejja ner en tågvagn med några kladdiga "tags" är inte konst.
Patetiskt att du ens nämner Banksy som jämförelse med dessa vandaler.
Citera
2020-02-26, 19:52
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:

Ser säkert bra ut på dessa gossars CV att skriva professionell klottrare (topp 3 i Sverige).
Senast redigerad av Smurfanerlite 2020-02-26 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in