Citat:
Ursprungligen postat av
Betonad
Det är ju konst, säljs dyrt när det är gjort på canvas. Många graffitimålare lever på att sälja sin konst.
Finns inget snack om att graffiti och street art inte är konst, att inte kunna acceptera det är ju en verkligt skev och psykisk sjukdom in mina ögon. Tror inte ens att du skulle se det om jag ens visar länkar där exempelvis banksy tavlor säljs för miljonbelopp. Personligen tycker jag med att du med kan fortsätta tycka att femåringars fingermålningar är bättre konst. De får helt enkelt stå för dig
Att det inte är konst eller att det inte kan vara riktigt snyggt är det nog ganska få som säger emot. Jag har definitivt inte gjort det även om den halmgubben tidigare kastats mot mig.
Ernst Billgren uttryckte en bra grej under debatten som följde av Anna Odells psykoskonster. Han menade att konstfack hade att bedöma det konstnärliga värdet och rättsväsendet det juridiska. Många skällde på konstfack för att de godkänt hennes på förhand kända planer och andra skällde på domstolen för att de inte tog hänsyn till hennes artisteri. Det finns poänger med att de båda inte tar på sig att göra den andres jobb även om det skaver. Vill man inte ta konsekvenserna av sin konst så ska man nog låta bli.
Så är det även här. De kan vara hur firade och uppskattade som helst inom sitt skrå, det förtar inte deras ansvar på något sätt. Allra minst det straffrättsliga. Oavsett vad man tycker om deras alster så blir det en djupt ohederlig intellektuell kullerbytta att säga att de inte ska ta ansvar för sina brott bara för att någon kallar det konst.
Och nej, jag ser ingen djupare poäng med åverkan på deras egna prylar eller ens några längre fängelsestraff. Något mindre än full ekonomisk ersättning för skadorna tycker jag däremot inte borde komma på fråga. Jag kommer inte på några vettiga argument för att de inte ska behöva ta fullt ansvar för sina handlingar.