2020-02-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jo, men ger CCR5-delta 32 ett skydd mot COVID-19? Det kan vi inte vet i nuläget.

inte ccr5d32 men med cd4+ T-celler tillsammans kan ge ett skydd.
som jag länkade till tidigare så visar forsking på bra resultat på möss. med det är möss det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Damn mannen, du är inte speciellt positiv i denna tråd, vi kanske alla ska begå kollektivt självmord, för vi verkar ju ändå alla dö förr eller senare av viruset

Äh, jag ser bara inte poängen i att sitta och hitta på och intala sig att allt är frid och fröjd. Föredrar att vara någorlunda realistisk. Personligen är jag av åsikten att något måste göras åt överbefolkningen i vilket fall och kommer också ske. Naturen balanserar alltid ut sig självt, ekosystemet behöver repareras.

Vi människor kan inbilla oss att vi på något sätt är skonade från ekosystemet och att vi "lurat" naturen/evolutionen/gud eller vad man vill kalla det. Men faktum är att vi också bara är en del av naturen så oavsett om vi utrotar oss själva med något man-made virus eller något krig så är det fortfarande naturens verk då vi bara är ännu en produkt av den.

Dö ska vi mycket riktigt allihop, om det blir av viruset eller något annat återstår att se. Så varför ta självmord när döden kommer till oss alla helt utan egen ansträngning?

Bara att acceptera sitt öde vad det än blir så kommer du känna frid istället för rädsla min vän, det är utanför vår kontroll i vilket fall
Citera
Medlem
Citat:
Antingen trollar du eller så är du sjuk i huvudet. Hoppas du får viruset, helt seriöst.

Jag är halvt seriös! Tycker mänskligheten som organism är obehaglig generellt sett. Som en svällande jäst som missbrukar naturen. En pandemi där en del av populationen hade dött ut hade varit win-win både för människan och naturen. Dessutom hade det satt käppar i hjulen för kapitalism, globalism och vårt naturvidriga samhällssystem i stort. Påstår man annat är man självisk.

I övrigt är jag halvt ironisk då detta är ytterligare en liten förkylning som blåses upp av media likt svininfluensan. Tyvärr ingen pandemi.
Citera
2020-02-25, 17:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Läget i Iran verkar helt utom kontroll. Det är som Wuhan men utan karantänsåtgärder.

Nu har vi två kända personer som bekräftats smittade:
- Biträdande hälsoministern Iraj Harichi är smittad, och satt svettig och sjuk i TV!
- Parlamentsledamoten Mahmoud Sadeghi är smittad och skriver på Twitter att han inte kommer att överleva smittan.

Detta i kombination med att en massa personer som varit i Iran har bekräftats smittade efter hemkomst till olika länder gör att man inser att smittspridningen måste vara enorm i landet.
Citera
2020-02-25, 17:37
Medlem
Stenballes avatar
Fantastiska Iran!

Jag har för mig att man ska ha varit symtomfri i 10 dagar för att betraktas som friskförklarad(recovered) efter att ha drabbats av detta Coronavirus.
Iran rapporterade sina första fall i torsdags, för fem dagar sedan, och har redan friskförklarat flera personer.
Imponerande....
Citera
2020-02-25, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan bero på

1 Indien har få kontakter med Kina

2 Klimatet

3 Tur

4 Om man ska nissarna här: Rätt gener

5 Få tester.

Mycket möjligt . Ska bli intressant att se hur utvecklingen ser ut om 2-3 månader
Citera
2020-02-25, 17:38
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är rätt svårt att förklara ett R0 som nu har estimerats till hela 6.6 utan att det förekommer asymtomatisk smittspridning.

Först yrande WHO ju om ett R0 på 1.3-2, och att det var mindre smittsamt än flunsan, ingen fara, ta det bara lugnt...etc. Vilken förnuftig människa som helst kunde rätt snabbt inse att ett så lågt R0 inte var realistiskt utifrån hur snabbt smittan spridit sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

Fast nu har inte nCoV en R0 på 6.6, någon studie har antytt detta men jag har inte sett någon evidens på det. R0 på 1.4 - 3.6 är det mest troliga.
Citera
2020-02-25, 17:38
Bannlyst
Citat:
Hur menar DU?

Syftet med en karantän är att inte få ut de smittade i samhället. Antingen blir de friska och då är det ingen risk, eller så blir de sjuka i karantän och då tar man in dem på isolerade intensivvårdsavdelningar på sjukan så att de inte smittar andra.

Har man ingen karantän kan de sjuka vara ute i samhället och smitta andra.

Man sättet inte förkylda personer i karantän. Det kommer naturligtvis alltid att spridas ändå.

Säkerligen har ju folk i Sverige det redan.
Citera
2020-02-25, 17:39
Medlem
HGs avatar
Läser detta på SVT:

Flera länder har nu ställt in flygtrafiken till och från Iran efter att insjuknade personer i respektive land har kunnat kopplas till resor till Iran, skriver Reuters.

Förenade Arabemiraten meddelar att man stoppar flygtrafiken i en vecka. Medan Irak har stängt gränsen mellan länderna för iranska medborgare. Även Turkiet har ställt in flygtrafiken till Iran, bortsett från staden Teheran.

Men vad gör Sverige som antagligen har ett stort antal semestrande svensk-iranier i Iran. Ingenting. Undra inte på att smittan kommer att spridas snabbt nu till Sverige efter sportlovet.
Citera
2020-02-25, 17:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke

Varför skulle Kina vara bäst lämpade?
För att Kina är en diktatur som skiter en stor hög på mänskliga rättigheter. Om Kina behöver elda upp en miljon människor för the greater good kommer de att göra det, det finns inte en demokrati som ens kommer i närheten av kinas handlingskapacitet i den här frågan.
Citera
2020-02-25, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om droppsmitta. Ingenting av de vanliga råden hjälper och det frigörs droppar även då man talar. Nu ska man undvika umgås med folk som skickar iväg en dusch då de talar och inte boka första raden på teater för skådisar brukar spotta en massa då de talar.

Agnes Wold
@AgnesWold
·
3h
Nu har jag äntligen lyckats leta fram bilden från artikeln som visar att det inte alls blir mindre spridning av droppar om man hostar i näsduk eller armveck. Här är den

Agnes Wold
@AgnesWold
Och det är inte alls bara när man nyser som man bildar droppar

https://twitter.com/AgnesWold/status/1232285270483120128

Man kan i alla fall med gott samvete be någon att hålla käften.

Jag var mycket tidigt inne på det här med droppar och aerosol, att man utsöndrar aerosol som kan innehålla virus bara genom att andas.

Och att virus kan överföras i aerosolform, per definition luftburen smitta.

Frågan är vilken mängd virus som krävs för att smitta.

Mottagaren kan kontamineras, men hur mycket virus behövs för att etablera smitta, att mottagaren utvecklar Covid-19.

Det bör handla om viruskoncentration(antal partiklar) vs mottaglighet(immunförsvar, genetiska faktorer) samt miljöfaktorer(hur länge överlever viruset i miljön utanför kroppen)
Citera
2020-02-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Thailand rapporterad två nya fall idag. Och totalt 37 fall.

Men du menar alltså att Thailand mörkar hur många smittade de har!? Kan du kötta till det påståendet lite? Vad vet du?
Ok, det fanns inte där i morse utan siffran 35 har vistats under 7 dagar. Hur skulle jag kunna "kötta till det mer" härifrån bland de som kallar sig buddhister och äter kött 5 ggr om dagen?

Att inte stryka Thailand medhårs i tråden är som att kritisera PK i Sverige. Jag har gjort det nog i tråden efter att ha plöjt igenom thai pressen varje morgon samt bäst läst alla insändarna. Och gässen flyger fortfarande från S och hit i flock läsande boken om Greta på planet troligtvis. Sen i bästa fall hem igen till bl.a dagis som min släkt. H_O_P_P_L_Ö_S_T!

Tack för dina snabba lägesrapporter!

Jag fick ingen tid idag till en liten utredning om ganska exakt 100k iranier i Sverige, deras årliga semesterresor till Iran samt ritualerna i deras moskeer vid bön och hur det kan påverka virusspridningen i Sverige.

Bäst att tillägga att mina sista fina vänner jag träffade på Filippinerna nyligen var just iranier. Har träffat många och bara bra erfarenheter men fredagsbönen och viruset är bara för osäkert tycker jag samt nu alla deras resor mellan Sverige och Iran. Får de en resa om året blir det 2000 resor varje vecka!

S kommer naturligtvis hålla tyst om risken i det. Och sen allt annat folk som får sina resor till jordens alla hörn och anhöriga som nu skall in i S och inte tror jag det blir de friskaste så att säga... men just nu iranier då viruset exploderat där. Stor smittpotensial, anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in