Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Nu är det ju helt okontrollerad spridning. Det stora problemet är resandet, därom kan ingen tveka.
Om nu våra myndigheter vägrar att införa restriktioner på resande så borde ju i alla fall vanliga människor någon gång inse att detta inte går längre. Har man inte något väldigt viktigt ärende så borde man stanna hemma.
Man skulle ha stoppat allt resande till och från Kina för länge sedan då hade vi sluppit detta. Men nu är vi där vi är på grund av idioti och kortsiktigt tänkande. Nu måste varje person ta sitt ansvar. Sluta att resa är nummer ett, var noga med handhygienen, undvik nöjen, folksamlingar och kollektivtrafik om det går.
Problemet ligger ju på styret i Sverige! Min far har en semesterresa bokad i mars som han tänkte avstå ifrån, men han får inte en krona tillbaka från vare sig researrangör, försäkring eller kreditkortsbolag eftersom inte UD avråder från resa dit. För honom är det väl ingen katastrof men jag kan tänka mig att väldigt många får spara länge inför varje resa och då kanske det känns surt. Och visst, liv framför pengar och allt det där, men det hade varit så mkt enklare om de styrande tog sitt ansvar istället så att den ekonomiska förlusten hamnar på typ försäkringsbolag istället. De har väl ändå gjort sådana miljardvinster i så många år så att det kanske är dags att ge tillbaka lite (obs, antagande från min sida ang vinster).