2020-02-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu är det ju helt okontrollerad spridning. Det stora problemet är resandet, därom kan ingen tveka.
Om nu våra myndigheter vägrar att införa restriktioner på resande så borde ju i alla fall vanliga människor någon gång inse att detta inte går längre. Har man inte något väldigt viktigt ärende så borde man stanna hemma.
Man skulle ha stoppat allt resande till och från Kina för länge sedan då hade vi sluppit detta. Men nu är vi där vi är på grund av idioti och kortsiktigt tänkande. Nu måste varje person ta sitt ansvar. Sluta att resa är nummer ett, var noga med handhygienen, undvik nöjen, folksamlingar och kollektivtrafik om det går.

Problemet ligger ju på styret i Sverige! Min far har en semesterresa bokad i mars som han tänkte avstå ifrån, men han får inte en krona tillbaka från vare sig researrangör, försäkring eller kreditkortsbolag eftersom inte UD avråder från resa dit. För honom är det väl ingen katastrof men jag kan tänka mig att väldigt många får spara länge inför varje resa och då kanske det känns surt. Och visst, liv framför pengar och allt det där, men det hade varit så mkt enklare om de styrande tog sitt ansvar istället så att den ekonomiska förlusten hamnar på typ försäkringsbolag istället. De har väl ändå gjort sådana miljardvinster i så många år så att det kanske är dags att ge tillbaka lite (obs, antagande från min sida ang vinster).
Citera
2020-02-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Dödligheten i CLOSED CASES ligger på 9%, ungefär samma som SARS, 15-20% blev allvarligt sjuka i SARS och här är det ca. 20%.

www.worldometers.info/coronavirus/

Läkaren som tragiskt dog sa att detta nya virus var likt SARS, det verkar stämma förutom att det är väldigt mycket smittsammare.

För någon vecka sedan var det 20%, det kommer med stor sanolikhet fortsätta sjunka 😊
Citera
2020-02-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
För den som orkar lyssna på AT, från nyhetsmorgon (igår)

https://www.youtube.com/watch?v=g19CiBT_Zaw

23:e jan och inte 23:e feb
Citera
2020-02-25, 15:22
Medlem
Snarkarens avatar
Kunskapen verkar inte vara så god på sjukhusen/eller tidsbrist/eller materielbrist. Enligt en bekants bekants släkting som har testats för Corona så har hon sett att läkarna går iförda samma hazmat-dräkter från patient till patient och utföra tester av misstänkta Corona-fall utan vare sig byta dräkt eller descifinera sig. Det betyder att om 1:a patient skulle vara positiv och resten av patienterna skulle vara negativa så riskerar dom ändå starkt att bli positiva.
Varför bege sig till ett sjukhus och testa sig för något som det ändå inte finns något botemedel för, om man nu är frisk så riskerar man ändå att bli sjuk på riktigt i Corona.
Citera
2020-02-25, 15:23
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Södra Sydamerika har höst nu och ofta kalla temperaturer, Chile och Argentina.
Jo, Argentina kan vettig temp., men https://www.weather-forecast.com/maps/Argentina?over=none&symbols=livetemp redan en hel del 25-29 °C (R0 är trots allt rätt låg).
Viktig faktor är dock antal smittkällor. 100.000 kineser fram & tillbaks i Italien och i Thailand än fler.
=>
Blir per automatik smittade när mängden potentiella smittobärare är högt.
Citera
2020-02-25, 15:23
Medlem
fernebos avatar
Irans vice hälsominister och högste ansvarige för utbrottet var påtagligt sjuk på en presskonferens igår. Idag meddelades det att han smittats. Klipp på SVT:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/irans-vice-halsominister-har-testats-positivt-for-coronaviruset
Senast redigerad av fernebo 2020-02-25 kl. 15:29.
Citera
2020-02-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Skojar du? Här ligger siffran limmad sedan 7 dagar. UAE har idag förbjudit sina landsmän att åka till TH. Kuwait har ställt in sina flyg, vi som bor här vet varför inget händer med siffrorna men det skriver jag inte mer om. Mörkning kan det sammanfattas som, skärp dej om möjligt, tack!

Det gick med två i går. Du hänger inte med.
Citera
2020-02-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hoppas alla som kommer tillbaka till Sverige sätter sig i frivillig hemkarantän, jag håller tummarna för det.
Det tänker jag göra då en på jobbet är på teneriffa 1 v
Citera
2020-02-25, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar hur mycket barnafödandet kommer att minska på grund av Corona. I Kina är det nog inte många barn som blir till i dessa dagar. Vem vill skaffa barn när det ser ut som det gör. Bara att åka till förlossningen måste vara väldigt skrämmande när man vet hur stor smittorisken är.
Om nio månader så gissar jag på en brant minskning av antalet födslar i Kina och samma sak kommer att hända i resten av världen i takt med att viruset sprider sig.

Tror precis tvärtom, att det blir en babybom om nio månader. Vad ska folk hitta på med annars om dom sitter inlåsta tillsammans? En klassiker.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Sorry TH är Thailand!
Thailand rapporterad två nya fall idag. Och totalt 37 fall.

Men du menar alltså att Thailand mörkar hur många smittade de har!? Kan du kötta till det påståendet lite? Vad vet du?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Risken för att coronaviruset får spridning i Sverige uppgraderas, uppger Folkhälsomyndigheten. Det rapporterar TT.
.

SVT Live
Citera
2020-02-25, 15:31
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Irans vice hälsominister och högste ansvarige för utbrottet var påtagligt sjuk på en presskonferens igår. Idag meddelades det att han smittsts. Klipp på SVT:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/irans-vice-halsominister-har-testats-positivt-for-coronaviruset

Då borde också hälsoministern blivit smittad, den som tonat ner och mörkat smittspridningen. Är det på sin plats och nämna ordet karma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in