2020-02-25, 17:28
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt

Beredd på att det kommer, förhindra går inte.

Jag kan se det framför mig, en massa småbarnsföräldrar som slänger sig i bilen till närmsta akutmottagning så fort ungen får feber, trots att det inte behövs. Det är sånt folk som utgör den största faran för spridning och i förlängningen överbelastad sjukvård.

Och de gamla vanliga idioterna som alltid åker till akuten när de inte känner sig som vanligt, och som allt som oftast skickas hem med beskedet, återkom om det inte blivit bättre på en vecka.

Japp. Det sas något intressant att det dock inte finns ett enda fall dokumenterat där barn har varit indexpatienten.
Citera
2020-02-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Över 35000 svar i tråden. Herrejisses.

Denna sjuka luktar lika illa som svininfluensan gjorde. Slutade med att ett vaccin togs fram i panik och folk köade för att få denna dynga injicerat i sitt blodomlopp.

Sen fick de narkolepsi och andra biverkningar. Och vissa gjorde sig enorma pengar. Sen försvann hela sjukdomen och det blev knäpptyst om den lika fort som det startade.

Denna Corona-sjuka är ju knappt värre än vanliga influensan. Den är väl inte ens lika dödlig än så länge? Så vad är allt ståhej om?

Jag personligen känner mig då inte det minsta oroad över denna smitta och något vaccin kommer det inte bli tal om att ta.
Nu får det fan räcka med dessa idiotiska inlägg. Fråga! Hur mycket har du läst om Coronaviruset? Nej det har ingenting med influensa att göra, det är ett helt annat virus.
Citera
2020-02-25, 17:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jaså? har han gått igenom fall för fall av dessa 80 tusen?

Han har varit i Kina och sett väldigt mycket data och pratat med otroligt många läkare på plats. Se presskonferensen.
Citera
2020-02-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ni alla här inser verkligen inte faran. Jag arbetar som immunolog och arbetar för närvarande på ett forskningscenter där vi idag studerar viruset och kan i nuläget konstatera att det här kan bli riktigt, riktigt illa under följande scenarion:

1) Viruset har en dödlighet på ca. 2.5-30 vilket är rätt högt för ett sådant här tidigt virus. Flera miljarder människor kommer tillslut Bli smittade och ja, är enkel matematik hur många av dessa som då kommer att avlida.

2) Viruset kommer tillslut att mutera, så är det bara. Tittar vi noggrant på gensekvensen som viruset besitter så kommer det GARANTERAT att göra det. Vilket innebär att dödligheten kommer att landa på 15-20 %.

3) Viruset kommer att fortsätta att mutera sig tills det når en dödlighet på mellan 40-70 %.

Vill inte skrämma er men detta är verkligheten (är immunolog, lita om ni vill)

Jävla idiot. Du är lika mycket immunolog som jag är astronaut. Lär dig skriva först innan du försöker låtsas vara något du inte är.
Citera
2020-02-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsplaneraren
tur i oturen så fick jag precis ett projekt från min arkitektavdelning på jobbet som innebär att jag arbetar hemifrån en minst månad framöver och slipper åka kollektivt 3-4 dagar i veckan. Ledningen på företaget har också blivit super-nojiga och tvingat oss Sthlms-pendlare att arbeta hemma så mycket det går närmsta tiden (vi 3 pers är glada!). De har även uppmanat folk att undvika tjänsteresor och konferenser till största möjliga mån.

Jag som kom in sent i tråden, är det verkligen befogat med alla denna oro?

Det är befogat, jag ska personligen se till o ha mat och vatten för minst en vecka till att börja med.

Skönt att kunna arbeta hemifrån.
Citera
2020-02-25, 17:31
Medlem
Hur många människor tror ni kommer att smittade i Sverige?

Hur många människor tror ni kommer att bli smittade av coronaviruset i Sverige? Och hur många tror ni dör? Kommer hela världen att dö?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Han har varit i Kina och sett väldigt mycket data och pratat med otroligt många läkare på plats. Se presskonferensen.

Ändå hittar man inte ursprungskällan i Italien och symptomfria personer har smittat på semestrar.
Citera
Medlem
Om droppsmitta. Ingenting av de vanliga råden hjälper och det frigörs droppar även då man talar. Nu ska man undvika umgås med folk som skickar iväg en dusch då de talar och inte boka första raden på teater för skådisar brukar spotta en massa då de talar.

Agnes Wold
@AgnesWold
·
3h
Nu har jag äntligen lyckats leta fram bilden från artikeln som visar att det inte alls blir mindre spridning av droppar om man hostar i näsduk eller armveck. Här är den

Agnes Wold
@AgnesWold
Och det är inte alls bara när man nyser som man bildar droppar

https://twitter.com/AgnesWold/status/1232285270483120128
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Nu får det fan räcka med dessa idiotiska inlägg. Fråga! Hur mycket har du läst om Coronaviruset? Nej det har ingenting med influensa att göra, det är ett helt annat virus.

Inte för att jag håller med honom, men alla trodde ju att svininfluensan var dödlig för en majoritet människor, gjorde man inte?
Och den var ju inte så farlig? Hur många dog av den?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
15% av norra europa bär på ccr5 delta 32, så absolut ingen försvinnande del.

Jo, men ger CCR5-delta 32 ett skydd mot COVID-19? Det kan vi inte vet i nuläget.
Citera
2020-02-25, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hans långa erfarenhet av att hantera 0-9 fall av allvarliga smittor i bakvattnet Sverige är visserligen omfattande men snarast en last när det gäller att potentiellt hantera tusentals fall. Det är väl som att byta från korpserien till CL ungefär.
Eller som att dunka huvudet i cementgolvet 100 ggr, samtidigt som man inlyssnar på Tegnells lugnande och trovärdiga röst!
Citera
2020-02-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Dr. Bruce Aylward säger också nu att datan som finns tillgänglig just nu inte stödjer spekulationer om att det finns en stor andel asymptomatiska smittspridare. Detta kan komma att ändras, men just nu finns det inget som tyder på det.

Det är rätt svårt att förklara ett R0 som nu har estimerats till hela 6.6 utan att det förekommer asymtomatisk smittspridning.

Först yrande WHO ju om ett R0 på 1.3-2, och att det var mindre smittsamt än flunsan, ingen fara, ta det bara lugnt...etc. Vilken förnuftig människa som helst kunde rätt snabbt inse att ett så lågt R0 inte var realistiskt utifrån hur snabbt smittan spridit sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in