2020-02-25, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Ah, Sher har jag hört om såg i någon landskamp dessutom. Känns spännande helt klart. Måste vara grymt svårt att vara en stor målvaktstalang och få chansen i A-laget. Känns ju som att de flesta lagen har två (ibland tre) äldre målvakter som ligger före i hierarkin och det är ju inte så att man gärna roterar/byter målvakter på samma som utespelere som kan få chansen en halvtimme här och en kvart där.

Givet att Dovin följer utvecklingsmallen så är han garanterat 2:a målvakt i Bajen nästa år, som 18 åring. Han får dra på sig seniorfotbolls erfarenhet i Frej i år.
Citera
2020-02-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det där ser inte ut som officiell statistik. Tog väl ca 30 sekunder och så ser man en hel del felaktigheter, för att ta ett exempel, Buya på 14 mål. Källkritik för fan.

Vill man gräva ner sig i statistik finns t ex Wyscouts säsongsrapport i länken nedan.

Länk

Även Sofascore har rätt mycket intressant statistik. Jag skrev ner en del av det i den gamla AS tråden.

Stora målchanser som spelarna missat

1 Markus Rosenberg 12
2 Mohamed Buya Turay 11
3 Alexander Jeremejeff 10
4 Marcus Antonsson 10
5 Giorgi Kharaishvili 9
6 Muamer Tanković 9
7 Carlos Strandberg 9
8 Henok Goitom 8
9 Tarik Elyounoussi 7
10 Robin Söder 7

Stora målchanser som spelarna skapat

1 Giorgi Kharaishvili 13
2 Jonathan Ring 13
3 Nikola Đurđić 11
4 Anders Christiansen 10
5 Muamer Tanković 10
6 Aslak Fonn Witry 9
7 Sebastian Larsson 8
8 Simon Sandberg 8
9 Henok Goitom 7
10 Nicklas Bärkroth 7

Lyckade dribblingar

1 Kevin Wright 66
2 Hosam Aiesh 65
3 Ahmed Yasin 57
4 Sam Lundholm 55
5 Adi Nalić 54
6 Nils Fröling 51
7 Giorgi Kharaishvili 49
8 Sead Hakšabanović 48
9 Jonathan Ring 46
10 Daleho Irandust 44
Även enligt statistikverktyget som du länkade till hade DIF högre bollinnehav per match och fler skott än bajen, så det finns ju inget som motsäger mitt tidigare inlägg där.

Vad i länken var det du reagerade på bortsett från att de skrivit att Buya gjorde 14 mål istället för 15? Buya gjorde något mål där någon mer eller mindre sköt rakt på honom, så det är möljigt att de inte räknar det som ett mål i deras statistik.

I övrigt är väl både DIF och bajen topptippade i årets allsvenska, men det skulle förstås vara en jätteskräll om MFF missar guldet i år igen.

Att snubben även påstår att Jacob Une Larsson, Karlström, Ulvestad (allsvenskans bästa innermittfältare ifjol), och Kujovic inte är allsvensk toppklass gör att hans fotbollskunskap blir svårt att ta på allvar.
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-02-25 kl. 10:27.
Citera
2020-02-25, 10:30
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Även enligt statistikverktyget som du länkade till hade DIF högre bollinnehav per match och fler skott än bajen, så det finns ju inget som motsäger mitt tidigare inlägg där.

Vad i länken var det du reagerade på bortsett från att de skrivit att Buya gjorde 14 mål istället för 15? Buya gjorde något mål där någon mer eller mindre sköt rakt på honom, så det är möljigt att de inte räknar det som ett mål i deras statistik.

I övrigt är väl både DIF och bajen topptippade i årets allsvenska, men det skulle förstås vara en jätteskräll om MFF missar guldet i år igen.

Att snubben även påstår att Jacob Une Larsson, Karlström, Ulvestad (allsvenskans bästa innermittfältare ifjol), och Kujovic inte är allsvensk toppklass gör att hans fotbollskunskap blir svårt att ta på allvar.
Finns inget intresse av jul från nån annnan klubb
Citera
2020-02-25, 10:30
Avslutad
Citat:

När man tittar på statistik så är det ju Expected goals som är intressant. Att ha mycket bollinnehav, eller många skott är ju rätt ointressant om expected goals ändå är låg (vet inte vart dif låg där).
Citera
2020-02-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Finns inget intresse av jul från nån annnan klubb
Och? Det ser jag enbaet som en fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
När man tittar på statistik så är det ju Expected goals som är intressant. Att ha mycket bollinnehav, eller många skott är ju rätt ointressant om expected goals ändå är låg (vet inte vart dif låg där).
Absolut, bollinnehav och skott på mål säger ju ingenting alls egentligen
Citat:
Ursprungligen postat av Nenneno
Ska det alltså vara ett tecken på att dif var bättre offensivt på att dom sköt mycket mer skott och gjorde mycket färre mål? haha ok
Att de sköt betydligt fler skott på mål och hade klart högre procentuellt bollinnehav per match. Svar ja, två väldigt tydliga indikationer. Man får dock ge bajen att de var klart effektivare och behövde betydligt färre målchanser för att göra mål än såväl DIF som MFF i fjolårets allsvenska även Norrköping var mer kliniska.

Jag påstår dock ingenstans att bajen var dåliga i fjol, tvärtom så klart.

Lite av problemet med Bajen är dock att ni har så många nytillkomna supportar som enbart har följt svensk fotboll i 2-5 år. Blir lite svårt att föra seriösa diskussioner med dessa.
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-02-25 kl. 10:55.
Citera
2020-02-25, 11:27
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Att de sköt betydligt fler skott på mål och hade klart högre procentuellt bollinnehav per match. Svar ja, två väldigt tydliga indikationer. Man får dock ge bajen att de var klart effektivare och behövde betydligt färre målchanser för att göra mål än såväl DIF som MFF i fjolårets allsvenska även Norrköping var mer kliniska.

Jag påstår dock ingenstans att bajen var dåliga i fjol, tvärtom så klart.

Lite av problemet med Bajen är dock att ni har så många nytillkomna supportar som enbart har följt svensk fotboll i 2-5 år. Blir lite svårt att föra seriösa diskussioner med dessa.
Hur var det med försäljningen av säsongskort 2019 jämfört med i år för Dif? Roligt hur ni alltid försöker få det till att bajare inte förstår fotboll men alla difare har självklart gått på allt sen 98. Märkligt hur arenan isåfall alltid ekar tom när ni spelar då.
Citera
2020-02-25, 12:26
Avslutad
Citat:
Halmdocka (om du nu försökte vara sarkastisk)
Citera
2020-02-25, 12:30
Medlem
Erki122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Hur var det med försäljningen av säsongskort 2019 jämfört med i år för Dif? Roligt hur ni alltid försöker få det till att bajare inte förstår fotboll men alla difare har självklart gått på allt sen 98. Märkligt hur arenan isåfall alltid ekar tom när ni spelar då.

Lite finare lite bättre, vi är störst och bäst, alltid oavsett bla bla bla... Hela djurgårdsfamiljen lider av någon sorts kronisk störning
Senast redigerad av Erki122 2020-02-25 kl. 13:08.
Citera
2020-02-25, 15:58
Medlem
Citat:

Chill Winston. Det var inte något argument emot vad du skrev, men den officiella statistiken ger för hand att Buya gjorde 15 mål, den överensstämmer inte med t ex Wyscout, men ibland är jag petig.

Det jag reagerade på var att du kallade statistiken officiell.

Just Jacob Une Larsson tycker jag kanske är lite överskattad, mitt starkaste minne av honom från förra året var frispelningen av Vibe och kapningen av Giorgi, men han spelar bredvid en av AS absolut bästa mittbackar, hade han varit lika "toppklass" om han spelade i typ Sirius?
Citera
2020-02-25, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju sådär det alltid låter om Häcken, inte från dig då men från mången s.k. "expert" inför säsong. Sedan blir det aldrig (frånsett en säsong) riktig guldkänning ändå.
Vad ni ju främst måste få till för att utmana är ju att ta segrar eller ens poäng även mot topplagen. Botten/mitten slår ni ju allt som oftast medan ni "aldrig" slår topplagen.
.

Fast jag har bara trott på guldchans 2012 och 2013 tidigare. 2012 blev jag tillrättavisad när jag skrev det här på forumet. 2013 var ju en helt oväntad miserabel säsong med tanke på att vi fick behålla många från 2012 samtidigt som vi fick in en på den tiden het El-Kabir. Sedan har jag såklart hoppats på kanonsäsonger med guldchans efter det, men jag har inte haft denna känsla på många år.

Fördelen med årets säsong är att vi inte kommer behöva slå några topplag då det endast kommer finnas ett lag i toppen.
Citera
2020-02-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Har ni någon ung spelare i ert favoritlag som ni tror kan så igenom i år?

I ÖSK hoppas jag extremt mycket på Dennis Collander (blir 18 i maj) som tyvärr fick hela fjolårssäsongen sabbad pga skador. Men är nu tillbaka för fulla muggar och har imponerat i träning och under de inledande matcherna denna säsong. Var klart bäst i cupmatchen mot Oskarhamn. Löper hur mycket som helst och känns som klippt och skuren för en roll på Axels nya tremannamittfält.

Emil Holm var ju det givna svaret... innan han blev skadad. Kommer iofs tillbaka så han kan vara med i sommar och under hösten så inget är ju kört än, han kan ju bli startspelare då om han visar framfötterna. Löpstark, snabb, en riktigt bra och modig huvudspelare(bäst i laget?), respektlös inställning, han såg bra ut innan skadan, fina och vältajmade inspel när han kom runt på kanten.

Mer osäker på de andra, dvs Wikström, Adil och Noah, dom har potential, men jag tror inte dom kommer göra en Alhassan Yusuf i år, den förstnämnde är ju fortfarande i rehab, men man vet ju aldrig.

Efter dom som kommer få speltid(Holm, Adil och Noah, eventuellt Wikström) finns ju sedan de yngre, det är väl framförallt Tolinsson och Vilhemsson just nu iaf, men dom är 16 år och för långt ifrån startelvan än så länge.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-02-25 kl. 17:04.
Citera
2020-02-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Chill Winston. Det var inte något argument emot vad du skrev, men den officiella statistiken ger för hand att Buya gjorde 15 mål, den överensstämmer inte med t ex Wyscout, men ibland är jag petig.

Det jag reagerade på var att du kallade statistiken officiell.

Just Jacob Une Larsson tycker jag kanske är lite överskattad, mitt starkaste minne av honom från förra året var frispelningen av Vibe och kapningen av Giorgi, men han spelar bredvid en av AS absolut bästa mittbackar, hade han varit lika "toppklass" om han spelade i typ Sirius?
Jag är jättechill. "Frispelningen" av Vibe berodde ju på att han inte trodde att domaren hade blåst och bara skulle spela tillbaka bollen till Vaiho, du kan lyssna på vad han sa själv i intervjuer i halvtid. Han var inte glad på domaren där och då. Kapningen var väl kanske klumpig, minns inte den situationen till 100 procent.

Jag tycker snarare han är underskattad om något. Han överglänste Jonas Olsson säsongen de utgjorde mittbackspar. Var även bra 2016 när han väl fick chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in