2020-02-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Att överprestera handlar inte bara om tips inför säsongen. Det handlar överlag om hur poäng plockas jämfört med hur spelet faktiskt ser ut. Hammarby hade den överlägset bästa offensiven i serien förra säsongen, då hamnar man i topp. Djurgården däremot hade den kanske bästa strikern (kom igen nu, Kujovic är inte i närheten lika bra som Buya) och mycket stolpe in.

Klart Kujovic är en annan spelartyp än Buya, men fortfarande inte lika bra. Han kommer inte göra lika många mål och viktiga poäng som Buya gjorde.

Av de där spelarna så är endast Två (Berg och Danielsson) utav hög allsvensk klass. Såg du Holmberg förra säsongen? Usel.
Hur kommer det sig i så fall att DIF hade fler skott utanför, skott på mål och större procentuellt bollinnehav per match i genomsnitt än bajen under säsongen 2019 enligt officiell statistik?
https://1x2.se/statistik/fotboll/sverige/allsvenskan/2019/lag

Kujovic har gjort klart fler gjorda mål per spelad minut än Buya så här långt. Men jag håller med om att Buya blir svår att ersätta. Tycker att Kujovic är en mer klinisk avslutare än Buya, buya är dock klart snabbare och rör sig betydligt mer och över större ytor.
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-02-24 kl. 21:40.
Citera
2020-02-24, 21:44
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Hur kommer det sig i så fall att DIF hade fler skott utanför, skott på mål och större procentuellt bollinnehav per match i genomsnitt än bajen under säsongen 2019 enligt officiell statistik?

Kujovic har gjort klart fler gjorda mål per spelad minut än Buya så här långt. Men jag håller med om att Buya blir svår att ersätta. Tycker att Kujovic är en mer klinisk avslutare än Buya, buya är dock klart snabbare och rör sig betydligt mer och över större ytor.

För att DIF är bättre. Kolla tabellen. Hm, etta? Djurgården.

Igen. Något Hammarby aldrig kan säga.

Igen.

Edit: Varberg. En av 8 matcher man kan matcha bänken och juniorerna mot.
Senast redigerad av Ovcharka 2020-02-24 kl. 22:19.
Citera
2020-02-24, 23:27
Medlem
Ska det alltså vara ett tecken på att dif var bättre offensivt på att dom sköt mycket mer skott och gjorde mycket färre mål? haha ok
Citera
2020-02-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler

Det där ser inte ut som officiell statistik. Tog väl ca 30 sekunder och så ser man en hel del felaktigheter, för att ta ett exempel, Buya på 14 mål. Källkritik för fan.

Vill man gräva ner sig i statistik finns t ex Wyscouts säsongsrapport i länken nedan.

Länk

Även Sofascore har rätt mycket intressant statistik. Jag skrev ner en del av det i den gamla AS tråden.

Stora målchanser som spelarna missat

1 Markus Rosenberg 12
2 Mohamed Buya Turay 11
3 Alexander Jeremejeff 10
4 Marcus Antonsson 10
5 Giorgi Kharaishvili 9
6 Muamer Tanković 9
7 Carlos Strandberg 9
8 Henok Goitom 8
9 Tarik Elyounoussi 7
10 Robin Söder 7

Stora målchanser som spelarna skapat

1 Giorgi Kharaishvili 13
2 Jonathan Ring 13
3 Nikola Đurđić 11
4 Anders Christiansen 10
5 Muamer Tanković 10
6 Aslak Fonn Witry 9
7 Sebastian Larsson 8
8 Simon Sandberg 8
9 Henok Goitom 7
10 Nicklas Bärkroth 7

Lyckade dribblingar

1 Kevin Wright 66
2 Hosam Aiesh 65
3 Ahmed Yasin 57
4 Sam Lundholm 55
5 Adi Nalić 54
6 Nils Fröling 51
7 Giorgi Kharaishvili 49
8 Sead Hakšabanović 48
9 Jonathan Ring 46
10 Daleho Irandust 44
Citera
2020-02-25, 02:50
Medlem
Citat:
Att överprestera handlar inte bara om tips inför säsongen. Det handlar överlag om hur poäng plockas jämfört med hur spelet faktiskt ser ut. Hammarby hade den överlägset bästa offensiven i serien förra säsongen, då hamnar man i topp. Djurgården däremot hade den kanske bästa strikern (kom igen nu, Kujovic är inte i närheten lika bra som Buya) och mycket stolpe in.

Klart Kujovic är en annan spelartyp än Buya, men fortfarande inte lika bra. Han kommer inte göra lika många mål och viktiga poäng som Buya gjorde.

Av de där spelarna så är endast Två (Berg och Danielsson) utav hög allsvensk klass. Såg du Holmberg förra säsongen? Usel.

Du kan inte tas seriöst när du menar att Ulvestad och Karlström inte är allsvensk toppklass. Hur vann DIF förra året om de bara hade ett par allsvenska spelare av hög klass?
Citera
2020-02-25, 02:54
Medlem
Citat:

Du rör upp det ordentligt där i början. Det handlar överlag om att ta poäng och där var DIF vassast.

Hammarby hade möjligen bäst offensiv men en en ganska svag defensiv vilket gjorde att de aldrig faktiskt riktigt var nära ens när vi låg under i Peking med två mål.
Citera
2020-02-25, 04:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Käften på dig! Maric platsade inte ens i bruttotruppen igår och Youseff var den enda (?) som fick lämna bruttotruppen.

Om du nu missade matchen så får du åtminstone ta och se sammandraget. Obligatorisk tittning! Helt ärligt så är inte ens en tredjedel av höjdpunkterna med men du kan se vad jag är ute efter iallafall.

https://www.fotbollskanalen.se/svenska-cupen-1/yasin-petades-kandes-inte-bra---inte-bra-alls/

Ser inte alls illa ut. Visserligen visar man bara det bästa men ändå bra att ha fått ihop det så snabbt. Samtidigt, det är GAIS, känns som att de är ganska risiga i år men som sagt såg inte matchen. Jag får se er mot Östersund.
Citera
2020-02-25, 08:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Man har verkligen gått på moln idag. Visst Tuominen och Söderlund har bara spelat en enda match ihop och det var mot ett superettanlag. Men jag sticker ändå ut hakan redan nu och säger att vi har det starkaste anfallsparet i allsvenskan i år. Att vi sedan kan ha Gustaf Nilsson som backup är ju ljuvligt. Om inte Häcken utmanar om guldet i år lär vi aldrig göra det. Jag har skällt en del på Sonny senaste åren men han har byggt en fin trupp i år.

Det är ju sådär det alltid låter om Häcken, inte från dig då men från mången s.k. "expert" inför säsong. Sedan blir det aldrig (frånsett en säsong) riktig guldkänning ändå.
Vad ni ju främst måste få till för att utmana är ju att ta segrar eller ens poäng även mot topplagen. Botten/mitten slår ni ju allt som oftast medan ni "aldrig" slår topplagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
haha... vem vet! Otroligt kul video.

Riktigt så illa som den mest dampiga snubben i den videon får man ju vara glad över att man inte är, men det har ju hänt att jag skrämt t ex min tjej när jag glott på Blåvitt, plötsliga raseriutbrott/glädjefnatt.

Någon gång har man ju känt själsdödande tomhet också... så kände jag mot HJK, var en riktigt svart dag, sedan vände det i Helsingfors men efter matchen hemma var det ju bara mörker.

Fotboll är underbart, men det är tur att det bara är typ 90 minuter i veckan och att den mest intensiva känslostormen oftast har lagt sig ca 30 minuter efter matchen är över.

Det har funnits många totala eufori-stunder (vi kan bortse från givna europaframgångar och gulden på 80- och 90-talet för enkelhetens skull) med blåvitt.
HJK borta var ju totalt magiskt, det var ju galen stämning på bortasektionen då. Man trodde ju inte på det innerst inne innan avspark även om man vägrade ge upp helt.
Sedan är det fortfarande oerhört tungt hur det europaäventyret slutade mot Qarabag, jag klandrar fortfarande Lennartsson för matchningen av laget i mellan-matchen mot Bajen där för det uttåget.

Sällan har man varit så lättad som efter segern mot BP 2018, sällan har jag känt större ångest än när VF gjorde 1-0 i kvalet 02, sällan större lättnad än när vi vände samma kval.
Sellas mål mot Gais 09 var galen eufori och det var total tomhet efter säsongsslut då.

Denna säsong får gärna bjuda på extremt minnesvärd eufori men inget av ångesten.
Citera
2020-02-25, 09:24
Medlem
Otto Flicks avatar
Har ni någon ung spelare i ert favoritlag som ni tror kan så igenom i år?

I ÖSK hoppas jag extremt mycket på Dennis Collander (blir 18 i maj) som tyvärr fick hela fjolårssäsongen sabbad pga skador. Men är nu tillbaka för fulla muggar och har imponerat i träning och under de inledande matcherna denna säsong. Var klart bäst i cupmatchen mot Oskarhamn. Löper hur mycket som helst och känns som klippt och skuren för en roll på Axels nya tremannamittfält.
Citera
2020-02-25, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Har ni någon ung spelare i ert favoritlag som ni tror kan så igenom i år?

I ÖSK hoppas jag extremt mycket på Dennis Collander (blir 18 i maj) som tyvärr fick hela fjolårssäsongen sabbad pga skador. Men är nu tillbaka för fulla muggar och har imponerat i träning och under de inledande matcherna denna säsong. Var klart bäst i cupmatchen mot Oskarhamn. Löper hur mycket som helst och känns som klippt och skuren för en roll på Axels nya tremannamittfält.

Hammarby har haft spännande unga talanger vart enda år, men det är väl bara Odilon som inte varit en besvikelse.

Aimar Sher (17) debuterade ju i höstas som 16 åring med några minuter. Och Oliver Dovin 17 som förmodligen är Sveriges hetaste målvaktstalang.
Men frågan är om någon av dem får någon allsvensk spelminut i år.
Citera
2020-02-25, 09:35
Medlem
girigfans avatar
buya är inte en spelare som gör andra medspelare bättre, kujovic har lika många assister på mycket färre matcher och minuter, jag tror både djurgården och hammarby blir bättre i år och slåss om guldet.
Citera
2020-02-25, 09:37
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hammarby har haft spännande unga talanger vart enda år, men det är väl bara Odilon som inte varit en besvikelse.

Aimar Sher (17) debuterade ju i höstas som 16 åring med några minuter. Och Oliver Dovin 17 som förmodligen är Sveriges hetaste målvaktstalang.
Men frågan är om någon av dem får någon allsvensk spelminut i år.

Ah, Sher har jag hört om såg i någon landskamp dessutom. Känns spännande helt klart. Måste vara grymt svårt att vara en stor målvaktstalang och få chansen i A-laget. Känns ju som att de flesta lagen har två (ibland tre) äldre målvakter som ligger före i hierarkin och det är ju inte så att man gärna roterar/byter målvakter på samma som utespelere som kan få chansen en halvtimme här och en kvart där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in