2020-01-09, 20:51
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
25 bilder per sekund är alltså samma som reguljär-TV hade innan omläggningen till digital-TV för några år sen, för att ge lite perspektiv på det.
De flesta kanalerna i Sverige sänder fortfarande i 25 fps. Är bara SVT som sänder i 50fps och då sänds majoriteten av programmen med duplicerade bildrutor.
Citera
2020-01-09, 20:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
De flesta kanalerna i Sverige sänder fortfarande i 25 fps. Är bara SVT som sänder i 50fps och då sänds majoriteten av programmen med duplicerade bildrutor.
Ok. Sa inget om det eftersom den snabba sökningen om DVB inte sa något om bildfrekvens.
Men en ännu större anledning att lugna ner sig lite med domedagsprofetiorna då.
Citera
2020-01-09, 21:14
Medlem
foool13s avatar
De sänder i 1080i (viasat, Cmore digital tv etc) men gör (tv-mottagaren i tv-n eller boxen) en progressiv signal av det i 1080p.

Ni kan googla om ni är intresserade, men det är stor skillnad att se en 25 fps gentemot en 50 fps på en stor TV.
Citera gärna mig om det är något ni inte förstår.

Jag informerar bara och det var därför jag inte ville ge subjektiva upplevelser utan gav er siffror på det som man kan hantera hur man vill.
Senast redigerad av foool13 2020-01-09 kl. 21:17.
Citera
2020-01-09, 21:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
De sänder i 1080i (viasat, Cmore digital tv etc) men gör (tv-mottagaren i tv-n eller boxen) en progressiv signal av det i 1080p.

Ni kan googla om ni är intresserade, men det är stor skillnad att se en 25 fps gentemot en 50 fps på en stor TV.

Jag informerar bara och det var därför jag inte ville ge subjektiva upplevelser utan gav er siffror på det som man kan hantera hur man vill.
Det är mycket möjligt, men det kan också vara viktigt att informera att det som vissa här nu verkar se som något som är omöjligt att vara utan i själva verket är nånting som väldigt många aldrig har haft.

50 fps är tydligen något som existerar på ett fåtal streamingtjänster och ingen annanstans.
Citera
2020-01-09, 21:42
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Det är mycket möjligt, men det kan också vara viktigt att informera att det som vissa här nu verkar se som något som är omöjligt att vara utan i själva verket är nånting som väldigt många aldrig har haft.

50 fps är tydligen något som existerar på ett fåtal streamingtjänster och ingen annanstans.

Nej nej, jag orkar inte att förklara men du kan googla om du vill.

Skit i mina inlägg då.

Sedan alla fick progressiva tv-apparater s.k "flatscreen", så har alla sett/tittat på en progressiv 50 hertz signal (pä digital-tv sändningar).. den konverteras av antingen tv-boxen eller digital-tv mottagaren i tv-n. innan när det var "tjock tv" så blinkade halva skärmen först och halva sedan 576i så att den lurade hjärnan så man upplevde att den var 50 bilder per sekund.
Det var därför jag skrev "tv-känsla" i något av mina tidigare inlägg.

Jag är inte här för att diskutera.
Senast redigerad av foool13 2020-01-09 kl. 21:55.
Citera
2020-01-09, 21:52
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nej nej, jag orkar inte att förklara men du kan googla om du vill.

Skit i mina inlägg då.
Googla om andra som sänder i 50 fps? Jag litade på dig och jag litade på SGustafsson.

Du får väldigt gärna tycka att 25 fps är skit, men eftersom den absoluta majoriteten av alla utsändningar i Sverige idag sker i 25 fps så är det bra att folk vet om att det är det dom "alltid" tittar på.

Tillägg till ditt tillägg:
Vilket inte har ett dugg med utsändningen att göra.

Och om du inte vill diskutera så är det bara att sluta. Jag informerar bara om hur verkligheten ser ut idag.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2020-01-09 kl. 21:56.
Citera
2020-01-09, 21:54
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Googla om andra som sänder i 50 fps? Jag litade på dig och jag litade på SGustafsson.

Du får väldigt gärna tycka att 25 fps är skit, men eftersom den absoluta majoriteten av alla utsändningar i Sverige idag sker i 25 fps så är det bra att folk vet om att det är det dom "alltid" tittar på.

Det är nog bättre att vi slutar prata.

Objektiv info:
Senast redigerad av foool13 2020-01-09 kl. 22:13.
Citera
2020-01-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Går försäljning så dåligt?
Vem har sagt att det går dåligt?

Vi har redan bäst siffror i Norden men varför nöja sig där? Skadar knappast att en med 40 miljoner följare promotear vår säsongskortsförsäljning.
Citera
2020-01-09, 23:22
Medlem
Citat:

Tillägg till ditt tillägg:
Vilket inte har ett dugg med utsändningen att göra.

Och om du inte vill diskutera så är det bara att sluta. Jag informerar bara om hur verkligheten ser ut idag.
Vilka menar du är majoriteten som sänder i 25? Cmore, SVT och Viaplay har 50 enligt tidigare inlägg? Vilka mer än Dplay, sänder svensk fotboll.
Citera
2020-01-09, 23:24
Medlem
Nu är säsongen igång, och lyser upp vintermörkret.

Pang, boom, crasch.

https://www.expressen.se/tv/sport/fotboll/allsvenskan/tusentals-sag-aiks-forsta-traning-2020/
Citera
2020-01-10, 09:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vilka menar du är majoriteten som sänder i 25? Cmore, SVT och Viaplay har 50 enligt tidigare inlägg? Vilka mer än Dplay, sänder svensk fotboll.
Alla som sänder reguljärtv utom då SVT som sänder majoriteten av sitt i 50 fps med duplicerade bildrutor, alltså i princip samma sak som din TV redan gör med dom som sänder i 25 fps.
Så det är Viaplay och Cmore när man streamar och undantagsvis SVT. Kollar man landskamper på TV4, kanal 5, champions league eller europa league på TV6 eller TV10 eller ligacupen på kanal 9 så är det alltså 25 fps det handlar om.

Med brasklappen att uppgifterna här stämmer alltså.
Citera
2020-01-10, 17:15
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:

Precis som du säger så sänds det i 1080i50, vilket ger en fps på 25. För varje progressiv bildruta används två "interlaced" bildrutor som ger 25 unika bildrutor per sekund. Dessutom brukar ju tv-sändningar ha betydligt högre bitrate än vad streams brukar ha, precis som du är inne på.

Och om det är något jag är orolig för så är det just bitraten. Det och att det finns risk för at plattformen/appar är alldeles för dåliga.

Men att börja gnälla redan nu är inget jag orkar lägga energi på. Förhoppningsvis kan försäsongen bli nån form av stresstest av plattformen och tjänsten i stort för att få bukt med eventuella problem innan säsongen drar igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in