2020-02-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
För det första skulle jag nog knappast ta USA som exempel på ett land som lyckats minska sin kriminalitet.

När de här GM så är de tidigare ostraffade och växte upp i villa/radhus. Det jag har läst mig till så är Vallentuna Centrum ett ganska homogent samhälle. Där de flesta går i samma skolor och det inte finns någon egentlig klasstillhörighet. De med pengar bor på gårdar utanför Vallentuna Centrum och en del bussar sina barn till andra skolor, tex i Täby. Men något Ghetto i Vallentuna har jag inte hört om.

Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Jag hoppas å andra sidan att de inte är deras första allvarliga brott utan att detta kan leda till att flera andra ärenden reds ut. Det har ju hänt ganska mycket oförklarligt i Vallentuna under senare år, bränder, lik i vatten och försvinnande mm.

Hur är det? Är Vallentuna enligt dig, homogent eller ett exempel på en mix av alla sorters bostädet huller om buller, eller ett önsketänkande om att olika socioekonomiska grupper ska leva fredligt tillsammans?

Jag påtalade tidigt i tråden att Vallentuna är en skenbar idyll, med högt och lågt. När BO sålde sin fastighet för 14 miljoner var det rätt pris eftersom det var Vallentuna. En fastighet i den storleksordningen hade varit mycket dyrare i andra kommuner nära en storstad som Stockholm. Det handlar i skarpt läge om skolor, vem barnen växer upp med, grannar och dylikt!

14 miljoner är mycket pengar, särskilt bland detta kriminella slödder i ett område där fattigdom och avundsjuka triggar fantasin i grannskapet. De fördelar de flesta andra kommuner i norra Stockholm har, är att folk har liknande ekonomi och att inga bostäder sticker ut.

Rykten och skvaller är faktiskt skadligt bland folk som inte har koll på hur pengar hanteras i banken. Och inte i madrassen som dessa lågpannade idioter trodde. Dessa brottslingar vet inte ens hur bankärenden går till.

Det som är skrämmande är att det varit liknande brott runt om i Sverige på landsbygden, i skenbara idyller likt Vallentuna.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-02-21 kl. 09:51.
Citera
2020-02-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur är det? Är Vallentuna enligt dig, homogent eller ett exempel på en mix av alla sorters bostädet huller om buller, eller ett önsketänkande om att olika socioekonomiska grupper ska leva fredligt tillsammans?

Jag påtalade tidigt i tråden att Vallentuna är en skenbar idyll, med högt och lågt. När BO sålde sin fastighet för 14 miljoner var det rätt pris eftersom det var Vallentuna. En fastighet i den storleksordningen hade varit mycket dyrare i andra kommuner nära en storstad som Stockholm. Det handlar i skarpt läge om skolor, vem barnen växer upp med, grannar och dylikt!

14 miljoner är mycket pengar, särskilt bland detta kriminella slödder i ett område där fattigdom och avundsjuka triggar fantasin i grannskapet. De fördelar de flesta andra kommuner i norra Stockholm har, är att folk har liknande ekonomi och att inga bostäder sticker ut.

Rykten och skvaller är faktiskt skadligt bland folk som inte har koll på hur pengar hanteras i banken. Och inte i madrassen som dessa lågpannade idioter trodde. Dessa brottslingar vet inte ens hur bankärenden går till.

Det som är skrämmande är att det varit liknande brott runt om i Sverige på landsbygden, i skenbara idyller likt Vallentuna.

Vallentuna må vara landsbygd i dina ögon MEN nog har de flesta på landsbygden koll på hur pengar hanteras nuförtiden. Den ena av dina ’långpannas idioter’ arbetade som bilförsäljare på en större bilfirma. Nog förstod han sig på hur pengar hanteras, inte kom alla kunder med cash och handlade bilar?
Det finns banker i Vallentuna oxå, det finns fiber, mobiltelefoner, etc.
Vallentuna kommun har varit blå sedan 1956, och har satt som mål att inte äga hyresrätter då det drar till sig fel sorts klientel. De hyresrätter som finns i Vallentuna är privata. Arbetslösheten är en av de lägsta i Sverige. Dock har även Vallentuna drabbats av det kommunistiska påbudet att ta emot invandrade analfabeter vilket givetvis försämrar nyckeltalen och höjer kommunalskatten, men på det hela taget så står sig Vallentuna som en bra norrortskommun och är betydligt tryggare än södra dito.
Citera
2020-02-21, 11:38
Medlem
Citat:

”Jag påtalade tidigt i tråden att Vallentuna är en skenbar idyll, med högt och lågt. När BO sålde sin fastighet för 14 miljoner var det rätt pris eftersom det var Vallentuna. En fastighet i den storleksordningen hade varit mycket dyrare i andra kommuner nära en storstad som Stockholm. Det handlar i skarpt läge om skolor, vem barnen växer upp med, grannar och dylikt!”
Påstår du att det var fel pris?
Priset på en fastighet är inte enbart beräknad på närheten till staden och ytan, användningsområdet kan vara helt avgörande. Denna tomt ligger i Arlandas nya inflygningszon vilket gör den extremt svår att få bygga på. Klart man får göra lite avstyckningar till barn etc. På dispens men annars är det jordbruk, uppställningsplats, lager, etc. som gäller. Den typen av mark har samma värde i andra kommuner också.
Det säljs villor i Vallentuna för 6, 7, 8, 9 miljoner varje månad.
Det är klart att det kan finnas en poäng i att GM har hört på omvägar, kanske av sin pappa, eller har BO köpt sin bil kontant av GM? Och sedan har GM haft behov av pengar pga en skuld etc och trott att BO har mycket kontanter hemma. Om så är fallet så måste GM ha varit maskerade pga risken att bli igenkända, då GMs pappa är/var granne. Om de nu var maskerade så skulle mord vara udda lösning.
Nej, kopplingen till BO och det faktum att de blivit mördade ger att de inte var maskerade och de var förmodligen kända av BO pga någon anledning. Kanske har BO som han sade sett något som han inte skulle. Klart är att det inte var meningen att mörda BO, det hela är så taffligt utfört och illa planerat att det helt enkelt är något som har gått väldigt fel.
Vi kommer nog få reda på hela berättelsen i detalj då dessa GM inte är några ”proffs”. De här är nog två mycket ångerfulla ungdomar som idag ångrar sig djupt.
Citera
2020-02-21, 17:12
Medlem
Stilichios avatar
Citat:

Det blir lite märkligt när du klumpar ihop två av mina inlägg som är svar på olika andra inlägg och sedan skriver ett svar på bägge. Jag är rätt insatt i hur Vallentunas sociala struktur ser ut, dels eftersom jag har flera bekanta som bor nere i Vallentuna. Dessutom har jag fått flera kontakter med personer per PM som har fyllt på med kunskap.

1. Mitt första svar var ett svar på ett inlägg som jämförde Vallentuna med orter som Tensta, Rinkeby, Alby etc. Och det är helt uppåt väggarna.

2. I mitt andra inlägg pekar jag på något som jag hela tiden har hävdat. Nämligen att GM faktiskt kan ha varit inblandad i kriminalitet innan det här hände och att det förmodligen finns andra GM som sitter och skakar just nu.
Citera
2020-02-23, 18:14
Medlem
5549s avatar
Vad tror vi om ytterligare gärningsmän nu då? Vid det här laget bör väl alla som var direkt involverade i morden ha ringats in, eller hur ska man resonera?

Inga nya rykten i Vallentuna?

Är Paulo från Vallentuna/Knivsta fortfarande försvunnen?
(FB) Paulo Longoni 26år efterlyst av Polis, misstänks vara bortförd
Citera
2020-02-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tack, så intressant att läsa din teori, samt givetvis att du träffat
CÖ och kunnat bilda dig en uppfattning om honom som person.
Inte alls förvånande att du upplevde honom som obehaglig, det
är de tankar jag också fått efter vad som tidigare kommit fram
om honom i tråden.

Varför skulle det inte vara som du skriver; vi vet att L*rs sagt att
han sett något som han inte borde ha sett.

Att CÖ befarade att L*rs skulle polisanmäla och avslöja vad han
sett och därigenom totalt rasera CÖ:s olagliga - och förmodligen
rejält inkomstbringande handel - med stulna bilar.
Vet vi hur längesen det var att Lars uttalade att han sett nåt han inte borde sett? Var det nyligen eller längre tillbaka i tiden?
Citera
2020-02-25, 14:47
Medlem
jag hörde igår från en vän som har en son som är kompis med sonen i grannhuset till Lars, att det har spekulerats lite i grannskapet och man undrar om den tilltänkta vägen som ska byggas rakt igenom den marken Lars har sålt kan vara någon del i det hela. Jag skälv har svårt att tro det men så klart om det kommer som en överaskning så vet man ju inte.
Citera
2020-02-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Vet vi hur längesen det var att Lars uttalade att han sett nåt han inte borde sett? Var det nyligen eller längre tillbaka i tiden?

tror inte på den teorin... en känsla bara!
Citera
2020-02-25, 15:50
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
jag hörde igår från en vän som har en son som är kompis med sonen i grannhuset till Lars, att det har spekulerats lite i grannskapet och man undrar om den tilltänkta vägen som ska byggas rakt igenom den marken Lars har sålt kan vara någon del i det hela. Jag själv har svårt att tro det men så klart om det kommer som en överaskning så vet man ju inte.
Men hur skulle motivbilden se ut då, med dessa MGM?
Citera
2020-02-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Lyssna inte på honom, han har inte kommit med en ända vettig sak i hela tråden. Utan har bara en livlig fantasi.
Citera
2020-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Nej vägen kan nog räkna bort, vägbygget hade dom nog ingen insyn i.
Citera
2020-02-25, 20:27
Medlem
Jag tror motivet var pengar.
Gm behövde pynta skuld i kriminella kretsar och såg det som sin chans.
Cö har koppling till kriminella gäng enligt polisen, får se hur långt ner i den högen de lyckas gräva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in