2020-02-24, 06:58
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Man kan tycka vad man vill om handsregeln men i min värld är det bättre att man tar bort bedömningen av intention när det kommer till hands och enbart tittar på den faktiska händelsen. Det blir på ett sätt mer rättvist om man slipper ifrån att domaren ska försöka förstå hur spelaren tänkte och agerade innan bollen tar på handen. Givetvis ska det gälla lika för alla, oavsett om du är anfallare eller försvarare och oavsett var på planen det sker.

Tar bollen på hand/arm ska det dömas för handboll oavsett avsikt/intention. Rättvist? Kanske inte men det är enklast och tydligast för alla inblandade.

Förespråkar du att alla hand-kontakter ska dömas som hands, oavsett var på planen det sker? Eller missförstår jag dig?

Jag håller inte med om att "tar den på handen är det hands, då slipper vi bedömnings-momentet". Alla domslut är en fråga om bedömning. Att svartvitt säga att all hand-kontakt är lika med hands skulle förstöra sporten helt. (forwards som försöker pricka armar i boxen, ofrivilliga hands som leder till straffar och frisparkar, bortdömda mål osv).

Mitt problem med handsregeln som den ser ut idag är att den bedöms OLIKA beroende på utfall. Det finns en "standardbedömning" som gäller i 99% av fallen - sen ett undantag om det blir mål. Då får den inte ha tagit på en anfallande arm alls, aldrig oavsett, för då döms det bort. Vilket skapar inkonsekvens och ger rätt sjuka domslut. Som Watfords bortdömda. Handkontakten är INTE hands i standardfallet, men för att det blir mål är det hands.

Jag kan köpa att mål aldrig ska få göras med handen, det strider mot spelets idé. Men att bollen överhuvudtaget inte får ha berört en anfallande arm i uppbyggnaden till ett mål, det är helt skevt.
Citera
2020-02-24, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Man kan tycka vad man vill om handsregeln men i min värld är det bättre att man tar bort bedömningen av intention när det kommer till hands och enbart tittar på den faktiska händelsen. Det blir på ett sätt mer rättvist om man slipper ifrån att domaren ska försöka förstå hur spelaren tänkte och agerade innan bollen tar på handen. Givetvis ska det gälla lika för alla, oavsett om du är anfallare eller försvarare och oavsett var på planen det sker.

Tar bollen på hand/arm ska det dömas för handboll oavsett avsikt/intention. Rättvist? Kanske inte men det är enklast och tydligast för alla inblandade.
Det där har ju redan testats i spanska ligan. Slutade bara med att anfallarna stod och pricksköt på försvararnas händer i tid och otid.
Citera
2020-02-24, 11:25
Medlem
Ett par underliga domslut i helgen.

Ederson knockade Iheanacho, men ingen straff. Där hade City flyt med domslutet.

Stämplingen Lo Celso delade ut borde varit rött kort! VAR granskades, men icke.
Citera
2020-02-24, 19:36
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname

''Neither Tyson Fury of Wilder will land a better punch tonight than Ederson has just landed on Iheanacho''
Citera
2020-02-24, 20:24
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Chelsea på plats 15. Och då räknar jag som så att ju lägre ned man är ju mer har man "förlorat" på VAR. Sheffield united och norwich delar på sista platsen och har haft mest emot sig.

Liverpool som" vinner ligan på grund av VAR" är 8a. Man united 2a exempelvis.

Hela tabellen. https://www.planetfootball.com/quick-reads/ranking-every-premier-league-club-by-who-has-benefited-most-from-var/

Sen är väl själva tanken med VAR att rätta felaktiga beslut så man kan ju vända på det och säga att lag som exempelvis brighton som leder fått flest "felaktiga" beslut emot sig som rättats. Sen fungerar ju VAR långt ifrån perfekt som vi såg, och sem dem erkände igår. Satt och tänkte på det nu när andre gomes tydligen är spelklar igen. Lo celsos tackling var ju bra mycket fulare. Nu tog man visserligen bort sons röda men som sagt det var väldigt mycket otur inblandat där.

Skönt att få det bekräftat att Chelsea inte haft VAR på sin sida, haha. Jag tycker VAR-beslut är bra ibland men jag avskyr när det är inne och petar på offside med tånaglar osv.

Liverpool vinne rinte ligan på VAR, de vinner det på att de lyckas vinna även när de spelar dåligt (vilket är ofta ärligt talat).
Citera
2020-02-24, 20:58
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Svagt city i går som lyckades nätt och jämnt vinna.

Aguero hittar inte mål och ger nu ännu sämre % på straffar, nu måste det verkligen hittas en ordetnlig straffläggare. Pep säger ederson är den bästa men varför inte då låta testa?

Rodri och Gundo gör oss otroligt långsamma när de spelar tillsammans.

Nåväl om det är en Musse pigg cups final nästa söndag men att vinna den kan ge självförtroende efter Champions mötet med Real man förmodligen kmr förlora.

I Viasatstudion i lördags så trodde dom att det mycket väl kan vara avgjort redan efter första matchen, att det kan bli riktigt jobbiga siffror för City om Real får rull på allt och vara så bra som dom är ibland. Blir ju iaf viktigt för City att göra mål i bortamatchen.
Citera
2020-02-24, 21:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname

Inte bara det, de Bruyne skulle haft en straff emot sig för handsen på frisparken.

Citat:
''Neither Tyson Fury of Wilder will land a better punch tonight than Ederson has just landed on Iheanacho''

City klarar sig undan två straffar mot Leicester. Tankar?
Citera
2020-02-25, 08:24
Medlem
Generalanderssons avatar
Liverpool var usla og tog en knapp 3-2 seger mot West Ham igår, nu är det bara en tidsfråga innan första förlusten kommer.
Citera
2020-02-25, 08:49
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Liverpool var usla og tog en knapp 3-2 seger mot West Ham igår, nu är det bara en tidsfråga innan första förlusten kommer.
Nu tror jag inte att Liverpool kommer att gå obesegrade men du verkar bli riktigt orolig.

Man var definitivt inte bra igår, och 2-2 målet var en rejäl bjudning. Men det var trots det inte den match när man varit närmast en förlust.
Citera
2020-02-25, 12:15
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson

Hur man kan hänga upp hela sin tillvaro på en 16 år gammal bedrift - som in the long run spelar noll roll - det är ganska fascinerande. Det verkar vara din supporter-snuttefilt - oavsett hur illa det går för Arsenal idag, "HAR VI FORTFARANDE INVINCIBLES-SÄSONGEN!!!!". Att Liverpool nu hotar den verkar skapa svåra existentiella problem för dig.

Meanwhile, så är det ytterst få LFC-supportrar som bryr sig särskilt mycket. Åtminstone bland dem jag pratar med. Hade lätt vaskat förlustnollan om vi slår Atletico i returen, utan problem.

Men inget av detta tycks spela någon roll för dig. Invincibles-säsongen är din snuttefilt, den är hotad, alla LFC-supportrar drömmer om att få ta den från dig (no, not really), du fortsätter försöka övertyga dig om att det INTE kan gå för att slippa den kognitiva dissonansen.

-------------------

Igår blev det ju rätt nervigt ändå. Ovan känsla att släppa in 2 bollar och ligga under. Skönt att Fabianski släppte två enkla, inte så säker på att det hade löst sig annars. Känns lite som att laget är i en "svacka" där man inte riktigt klarar av att vrida upp tempot som förut vid behov, utan trampar vatten. Kan bli en fes-ljummen avslutning på säsongen med respass i CL, några förluster i ligan och utslagna ur FA-cupen.
Citera
2020-02-25, 12:32
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Inte bara det, de Bruyne skulle haft en straff emot sig för handsen på frisparken.

City klarar sig undan två straffar mot Leicester. Tankar?

Har redan sagt många gånger tidigare vad jag tycker om VAR. Orkar inte ens lägga mer energi på att skriva om det
Citera
2020-02-25, 12:37
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Har redan sagt många gånger tidigare vad jag tycker om VAR. Orkar inte ens lägga mer energi på att skriva om det

Så du tycker Leicester skulle haft två straffar då? VAR aside?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in