2019-12-30, 00:08
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Människor, föräldrar, som kan hantera pengar ska INTE spara pengar i barnens namn och det är kontraproduktivt att vid en viss ålder ge barnen tillgång till en större summa pengar. Det finns så många sorgliga historier om hur dessa öronmärkta pengar använts på de mest korkade och skadliga sätt.
Pengar som bränts på kläder, bilar, resor, droger, lånats ut och skänkts bort till smartare individer.

Det man ska göra är att spara pengar i föräldrarnas namn, barnen ska under åren lära sig hantera ekonomi, lära sig pengars värde. De sparade pengarna ska sedan användas till förnuftiga placeringar tex som stöd under studietid, bil, bostad.

Ts
Du är en bortskämd otacksam liten apa som inte skulle haft en enda spänn.
Precis. Den principen gör barnen rikare på längre sikt. Att uppskatta värdet av pengar är otroligt viktigt steg i att bli vuxen.
Citera
2019-12-30, 01:01
Medlem
GoUoDs avatar
+1 på ovan. Dock är jag lite illvillig om att tvinga fram ett sparande/ekonomiskt intresse, då detta lätt snedtänder till ett obscent intresse för pengar, typ att man vill jobba med ekonomi.

OnT: säkert ingenting, men jag är tacksam för den materiella uppväxt och arv jag fått av mina föräldrar genom livet. I vilket fall så skulle inte 150-200 000 göra någon skillnad när man som vuxen förvärvsarbetare sparar ihop 60 000 per år utan att dra in för mycket på maten, weedet eller vinet.

Edit: okej, 200000 skulle vara bra, jättebra. Mest för att det blir en finansiär möjlighet att investera med, jämfört med 100 000.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-30 kl. 01:15.
Citera
2020-01-01, 21:37
Medlem
NamnlosBarns avatar
VAAAAA HAHHAHAHA
själv får man som minst 100 kr och högst 500kr.. 5 lax är jättemycket!
Citera
2020-01-02, 21:17
Medlem
Bum1s avatar
Inte snålt alls. Du har väl sparat pengar? Själv slösade jag knappt ett öre när jag var tonåring så jag hade väldigt lätt att flytta hemifrån och komma igång med livet.
Citera
2020-01-02, 21:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFritzl
Ny på flashback, så ha översikt om det ligger i fel forum, om det redan finns en liknande tråd, osv.

Missförstå mig inte, jag uppskattar pengarna jag fått men undrar ändå om mina föräldrar kanske varit lite snåla på den här fronten.

För ett tag sedan fyllde jag 18 år och fick då tillgång till sparkontot som mina föräldrar under min uppväxt sparat pengar på så jag får en liten start i vuxenlivet. Som jag har förstått det så har de flesta föräldrarna ett sånt här konto för sina barn. Hursom, så fick jag ca 10.000 kr, varav 5000 var någon typ av ”ersättning” för ett ärr jag fått efter en operation i tonåren. Med de resterande 5000 har jag räknat ut att mina föräldrar under 18 år satt in ungefär 23 kr/månad.

Nöjd var jag tills jag fick reda på att min kompis fått 43.000 kr av sina päron. Det är inte så att mina föräldrar på något sätt är fattiga, utan har pengar som en vanlig svensson. Även den här kompisens föräldrar och mina har jobb med snarlika löner…

Diskussion:

Hur mycket fick ni av era föräldrar när ni fyllt 18? / Hur mycket gav ni ert barn?
Vad tycker ni är en rimlig summa?

Vad är det som säger att barn ska ha pengar för att de fyller 18?
Det enda barn har rätt att kräva är att de får en sådan barndom att den gör dem väl rustade för ett framgångsrikt och lyckligt liv.
En förälder som t ex peppar sina barn att studera på universitet, börjar spela golf, söka jobb på ett storföretag eller ta ett sabbatsår i USA är en betydligt bättre förälder än den som bara ger barnen pengar.
Citera
2020-02-14, 08:36
Medlem
Run3s avatar
Minns inte vad jag fick i födelsedagspresent när jag fyllde 18, men inte något utöver det jag fått andra gånger jag fyllt år. Definitivt inte tillgång till något sparkonto i alla fall. Är uppvuxen i en relativt fattig familj och mina föräldrar har inte satt undan något till varken mig eller mina syskon.

Trots det har jag har världens bästa föräldrar. Har inte ens tänkt tanken på att jag borde ha fått något. De har ju redan tagit hand om mig i 18 år till den punkten. De ställer alltid upp på så många andra sätt för mig och mina syskon.

Pengarna jag har idag har jag sparat och tjänat ihop själv från sommarjobb, extrajobb, undanlagt barnbidrag och studiebidrag, och jobb.
Senast redigerad av Run3 2020-02-14 kl. 08:39.
Citera
2020-02-25, 12:23
Medlem
Minns inte hur mycket jag fick när jag fyllde 18, har fått mycket pengar de senaste åren dock. Har föräldrarna råd så ser jag inte något problem i att man sparar pengar till barnet som de får längre fram. Jag kommer absolut försöka spara så mina barn kan få hjälp med insats till första lägenheten och körkort, tycker det är vettigt att lägga pengar på. Vill de däremot resa och lägga pengar på kläder, fest osv får de spara ihop det själv.
Citera
2020-02-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ny på flashback, så ha översikt om det ligger i fel forum, om det redan finns en liknande tråd, osv.

Missförstå mig inte, jag uppskattar pengarna jag fått men undrar ändå om mina föräldrar kanske varit lite snåla på den här fronten.

För ett tag sedan fyllde jag 18 år och fick då tillgång till sparkontot som mina föräldrar under min uppväxt sparat pengar på så jag får en liten start i vuxenlivet. Som jag har förstått det så har de flesta föräldrarna ett sånt här konto för sina barn. Hursom, så fick jag ca 10.000 kr, varav 5000 var någon typ av ”ersättning” för ett ärr jag fått efter en operation i tonåren. Med de resterande 5000 har jag räknat ut att mina föräldrar under 18 år satt in ungefär 23 kr/månad.

Nöjd var jag tills jag fick reda på att min kompis fått 43.000 kr av sina päron. Det är inte så att mina föräldrar på något sätt är fattiga, utan har pengar som en vanlig svensson. Även den här kompisens föräldrar och mina har jobb med snarlika löner…

Diskussion:

Hur mycket fick ni av era föräldrar när ni fyllt 18? / Hur mycket gav ni ert barn?

Man förstår varför samhället kollapsar när man ser millenials som skriker efter mer gratis och verkar handikappade.

De flesta av mina polare som var pojlar då, fick en klapp på axeln av farsan som sade "Grattis nu är du vuxen. Där är dörren! Skaffa dig ett liv nu!".

Var glad du ens fick 5k. Du kommer behöva dem då du redan nu är ett bottenskrap i samhället som förmodligen aldrig kommer bli arbetsför.

Till dina föräldrar:
Sluta ge snorungen något alls tills skiten lär sig att uppskatta allt de redan har. Och kan bli vuxen där man får jobba för pengarna.

Ta detta som en sista varning inför vuxenlivet som du redan nu vid dörren failar stort på.
Citera
2020-02-26, 00:35
Medlem
Vad som är en rimlig summa beror såklart på vad ens föräldrar drar in.

Jag fick 400k när jag fyllde 18 år, men de skulle jag använda till en bostad eller studier och ingenting annat. Jag köpte en bostadsrätt och pengarna jag fick när jag var 18 år har vuxit till några miljoner.
Jag fick även mitt körkort betalt.

Jag ser inget problem med att man får pengar av sina föräldrar om man redan som ung har förstått pengars värde och inte festar/super/shoppar upp slantarna.
Citera
2020-05-08, 20:42
Medlem
jesper98.s avatar
Fick väl runt 400k ish, då päronen sparat barnbidraget i fonder fram till 18års dagen.
Men tanken är ju att de ska gå till bostad eller om jag ska plugga o då slippa ta CSN lån.

Fick även körkort och första bil betalt av mormor, så visst har jag fått bra ekonomiska förutsättningar, trots att vi bara är en vanlig svensson släkt...
Citera
2020-05-08, 20:53
Medlem
dramagouss avatar
Citat:

Diskussion:

Ja, det var snålt tycker jag. Tycker att man gott kan stoppa undan barnbidraget varje månad i fonder eller liknande och sen hjälpa ungen med körkort och insats till bostad.
Det är så jag själv kommer göra, om jag inte blir arbetslös och utfattig såklart.

Mina föräldrar gav mig ingenting när jag fyllde 18år. Å andra sidan var dom missbrukare båda två.
Citera
2020-05-09, 06:39
Fick ta med det jag hade på mitt rum och ett lycka till, blev inte söndercurlad eller bortskämd så jag klarade mig väldigt bra ändå och hade framförhållning och hade köpt det som behövdes, det som inte fanns köptes temporärt på loppis.

förstod varken då eller nu varför man ska få massa pengar när man flyttar för då borde man ha både vett och IQ att fatta ett och annat själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in