Citat:
Ursprungligen postat av
MrFritzl
Ny på flashback, så ha översikt om det ligger i fel forum, om det redan finns en liknande tråd, osv.
Missförstå mig inte, jag uppskattar pengarna jag fått men undrar ändå om mina föräldrar kanske varit lite snåla på den här fronten.
För ett tag sedan fyllde jag 18 år och fick då tillgång till sparkontot som mina föräldrar under min uppväxt sparat pengar på så jag får en liten start i vuxenlivet. Som jag har förstått det så har de flesta föräldrarna ett sånt här konto för sina barn. Hursom, så fick jag ca 10.000 kr, varav 5000 var någon typ av ”ersättning” för ett ärr jag fått efter en operation i tonåren. Med de resterande 5000 har jag räknat ut att mina föräldrar under 18 år satt in ungefär 23 kr/månad.
Nöjd var jag tills jag fick reda på att min kompis fått 43.000 kr av sina päron. Det är inte så att mina föräldrar på något sätt är fattiga, utan har pengar som en vanlig svensson. Även den här kompisens föräldrar och mina har jobb med snarlika löner…
Diskussion:
Hur mycket fick ni av era föräldrar när ni fyllt 18? / Hur mycket gav ni ert barn?
Vad tycker ni är en rimlig summa?
Man förstår varför samhället kollapsar när man ser millenials som skriker efter mer gratis och verkar handikappade.
De flesta av mina polare som var pojlar då, fick en klapp på axeln av farsan som sade "Grattis nu är du vuxen. Där är dörren! Skaffa dig ett liv nu!".
Var glad du ens fick 5k. Du kommer behöva dem då du redan nu är ett bottenskrap i samhället som förmodligen aldrig kommer bli arbetsför.
Till dina föräldrar:
Sluta ge snorungen något alls tills skiten lär sig att uppskatta allt de redan har. Och kan bli vuxen där man får jobba för pengarna.
Ta detta som en sista varning inför vuxenlivet som du redan nu vid dörren failar stort på.