2019-12-08, 17:03
Medlem
D00mers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Att kunna köpa en lägenhet eller hus i ett bra område om man bor i storstäderna är idag livsviktigt.
Tycker att det borde bli en lag att varje 18-20 åring får en summa pengar från föräldrarna till en kontantinsats.
Och vad händer om föräldern inte kan på något sätt betala en kontantinsats till den VUXNA personen då ?
Citera
2019-12-29, 07:57
Medlem
jag fick välja maten till middagen.
gå nu in på ditt rum och fortsätt spela tv-spel
Citera
2019-12-29, 08:06
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m00nst0ne
Ett kok stryk borde du haft istället.

Varför ska man få något när man är 18?
Nej, jag fick ingenting. Jag fick flytta ut och klara mig själv och det har jag gjort.

Ok boomer
Citera
2019-12-29, 12:43
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Ok boomer
Där gav du honom! Ord och inga visor! Tror du att han lever fortfarande?
Citera
2019-12-29, 12:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Fick 20000 som jag minns det. Räckte till ett körkort. Det var pengar som mormor och farmor satt in till en sedan man föddes. Det var fint. Sedan fick man lite knappt 10000 av staten i reda pengar för man gjorde värnplikten.
Citera
2019-12-29, 15:56
Medlem
Lavas avatar
Människor, föräldrar, som kan hantera pengar ska INTE spara pengar i barnens namn och det är kontraproduktivt att vid en viss ålder ge barnen tillgång till en större summa pengar. Det finns så många sorgliga historier om hur dessa öronmärkta pengar använts på de mest korkade och skadliga sätt.
Pengar som bränts på kläder, bilar, resor, droger, lånats ut och skänkts bort till smartare individer.

Det man ska göra är att spara pengar i föräldrarnas namn, barnen ska under åren lära sig hantera ekonomi, lära sig pengars värde. De sparade pengarna ska sedan användas till förnuftiga placeringar tex som stöd under studietid, bil, bostad.

Ts
Du är en bortskämd otacksam liten apa som inte skulle haft en enda spänn.
Citera
2019-12-29, 16:03
Medlem
350k ungefär fick jag. Tillgång till fonder och en del av ett arv.
Men det var lixom ingen 18-årspresent direkt. Det var pengar jag fick tillgång till.

Mina föräldrar var inte rika. Pengarna var som föräldrar plus farföräldrar satt undan åt mig.

Av mina päron fick jag en lite dyrare present än vanligt.
Citera
2019-12-29, 16:06
Bannlyst
5000 kronor är mycket pengar du borde vara tacksam!
Citera
2019-12-29, 16:07
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFritzl
Ny på flashback, så ha översikt om det ligger i fel forum, om det redan finns en liknande tråd, osv.

Missförstå mig inte, jag uppskattar pengarna jag fått men undrar ändå om mina föräldrar kanske varit lite snåla på den här fronten.

För ett tag sedan fyllde jag 18 år och fick då tillgång till sparkontot som mina föräldrar under min uppväxt sparat pengar på så jag får en liten start i vuxenlivet. Som jag har förstått det så har de flesta föräldrarna ett sånt här konto för sina barn. Hursom, så fick jag ca 10.000 kr, varav 5000 var någon typ av ”ersättning” för ett ärr jag fått efter en operation i tonåren. Med de resterande 5000 har jag räknat ut att mina föräldrar under 18 år satt in ungefär 23 kr/månad.

Nöjd var jag tills jag fick reda på att min kompis fått 43.000 kr av sina päron. Det är inte så att mina föräldrar på något sätt är fattiga, utan har pengar som en vanlig svensson. Även den här kompisens föräldrar och mina har jobb med snarlika löner…

Diskussion:

Hur mycket fick ni av era föräldrar när ni fyllt 18? / Hur mycket gav ni ert barn?
Vad tycker ni är en rimlig summa?

Jag fick inte en spänn. Mina barn har inte fått en krona. Du ska klara dig själv i livet.

Edit: Vem väckte liv i en tråd som startade för nästan 7 år sen?
Citera
2019-12-29, 18:11
Medlem
Myhr1s avatar
25,000.
Citera
2019-12-29, 22:58
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Stackare...

Fick du bara 5000:-? Det är väl mer än rimligt?
Det enda du har gjort för att göra dig förtjänt av de pengarna är ju att du lyckats bli 18 år gammal.. Snarare sjukt att din polare fick 40 K, hur ska han lära sig pengars värde?

Det känns vettigt att som föräldrar betala sitt barn 50k till att skaffa sig ett boende eller nödpengar. Låter bara rimligt.
Citera
2019-12-29, 23:13
Medlem
Lowlyfes avatar
Blev förbannad nog när jag råkade se rubriken att jag tog mig tid att skriva ett inlägg.

Att kalla en gåva från föräldrarna snålt, hur bortskämd får man bli?

Inlägget under TS summerar hur attityden bör vara vid 18, att få 40 lax i gåva är såklart lyxigt men har man inte vett att investera pengarna ryker dom nog snabbt. Dags att dra in egen deg, ju förr desto bättre, så länge man har livssituationen för sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in