Citat:
Herkko är rolig och charmig. Tyvärr är Herkko inte nåbar rent mentalt. Han är lite som ett cementblock med två öron. Jag ska villigt erkänna att jag både brevledes och in persona har försökt knuffa Herkko i önskvärd riktning men det är inte alltid det lyckas. Det är faktiskt ganska sällan. Ett strålande exempel på när jag nådde fram var när jag övertygade Herkko om att han borde skicka kåta brev till Lennart Bladh. Jag åkte hem till Herkko och talade med honom mellan fyra ögon. Då resulterade det i talrik post till Mamma Bladhs boende, innehållande scarfsar, ringar och USB-minnen fyllda med porr. Det var mycket roligt. Och lite samma problem som Herkko har hade Lennart, fast tvärtom. Lennart var inte efterbliven. Han genomled en psykos men var i allt övrigt lika klar i skallen som du och jag. Sorterade man bort konspirationsteorierna och mantisarna och atlantisarna och Wim Hoff-andningen och varför det är optimalt att leva genom att enbart dricka batterivatten; ja, då är Lennart inte dummare än vi andra. Därför var han svår att trolla. Lennart gick inte att lura på samma sätt. Han kunde kuka ur, men på sina egna villkor. Han gick inte att leda i koppel.
Micke Magmys ligger precis i smörzonen. Micke är betydligt smartare än Herkko men långt ifrån Lennart. Micke går att leda till björnsaxen och han kommer inte att förstå vad som sker när den slår igen över hans smalben. Micke är dessutom så pass "smart" att han responsiv. Herkko är inte det på samma vis. Jag har skickat honom en drös av olika sorters politisk extremistpropaganda eftersom jag skulle finna det roligt om han slog om från att vara Kim Jungs son till att exempelvis gå full commie, men det verkar inte bita.
Herkko är rolig, men begränsad. Han är ofarlig. När man skrattat åt hans snusk är det bäst att låta honom vara. Han gör ingen något ont.
Det blir ju bara sjukare och sjukare hela tiden