Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Problemet med många "pappersmasker" är att de inte alltid sluter tätt kring ansiktet, hur mycket man än kämpar med metallklämman över näsan. Det spelar liksom ingen roll om det är en FFP3-mask om den ändå inte sitter lufttätt på ansiktet hela tiden. Man bör alltså åtminstone funktionstesta de masker man har köpt.
Den enda anledningen att ha såna masker är att de tar lite plats och väger lite. Halv- eller helmasker av gummi, i rätt storlek för ditt ansikte, känns som det enda som funkar bra för lite mer ordentlig användning.
Till att börja ska sägas att det enbart är kirurgiska munskydd som kan liknas vid pappersmasker. Andningsskydd kommer i två olika sorter, filtermask och mask av filtermaterial, varav inga av dessa är gjorde av papper. Den tidigare (filtermask) är vanligast, och personligen föredrar jag denna då den har utandningsventil. Du har helt rätt vad gäller vikten av att få andningsskydden att sluta tätt, och detta är ofta ett problem för manlig vårdpersonal som glömt att raka sig före användning. Dock ska sägas att Europeiska unionens standarder för andningskydd (EN149:2001+A1:2009) ställer högre krav på täthet gällande FFP3, än vad den ställer på FFP2 respektive FFP1. Min erfarenhet är, av att ha använt masker från flera olika tillverkare, att en mask av klass FFP3 alltid sluter tätt om den appliceras korrekt. På samtliga FFP3-masker som jag använt finns ett extra lager vid kanterna, som lägger sig tätt mot huden, vilket går att se till höger i bild på de svensktillverkade FFP3-maskerna från MB Filter Products AB:
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hd5/h47/9665153368094.jpg
Heltäckande skyddsmasker är ett alternativ, men engångsmasker ger också ett fullgott skydd, om de kompletteras med korrekt skyddsutrustning, varför engångsmasker (FFP3 från 3M) används av svensk vårdpersonal i smittskyddsmiljö. Filter till helmasker är ju dock mer rejäla, och undviker du gaser, olja och damm kan du förmodligen använda samma filter i mer än ett dygn utan att tappa skyddsgrad. Till skillnad från engångsmaskerna kasseras ju (vanligtvis) inte helmasker efter användning, varför användaren kan behöva desinficera masken inför nästa användning. Till detta ändamål fungerar "DAX ytdesinfektion".
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Jag har kollat in gummimasker. De verkar ju vara överlägsna jmf med pappersmasker men om jag förstår det rätt kräver de allihop filter för typ 800 spänn som bara räcker i 10-24 timmar? Blir fort dyrt i så fall. Iofs kanske man kan ha på dem under korta butiksbesök osv och spara filtret därimellan.
Det finns många fördelar med heltäckande masker, inte minst att man effektivt skyddar de tre konventionellt mest frekventa virala smittvägarna (mun, näsa, ögon). Dock tycker jag att 800 kr för ett industriellt filter av klass P3 låter alldeles för dyrt; det går definitivt att hitta billigare. Observera att du, för att skydda dig mot smitta, inte behöver ett heltäckande CBRN-filter. Ett P3-filter till en heltäckande mask räcker gott och väl för att skydda ditt ansikte.
Se dock till att köpa dina P3-filter från en seriös aktör. Allra helst ska P3-filtrena dessutom vara vakuumförpackade med angivet tillverkningsdatum samt vad filtret vägde vid tillverkning.
Strutsfantast.