2020-02-25, 07:22
Medlem
Problemet med många "pappersmasker" är att de inte alltid sluter tätt kring ansiktet, hur mycket man än kämpar med metallklämman över näsan. Det spelar liksom ingen roll om det är en FFP3-mask om den ändå inte sitter lufttätt på ansiktet hela tiden. Man bör alltså åtminstone funktionstesta de masker man har köpt.

Den enda anledningen att ha såna masker är att de tar lite plats och väger lite. Halv- eller helmasker av gummi, i rätt storlek för ditt ansikte, känns som det enda som funkar bra för lite mer ordentlig användning.
Citera
2020-02-25, 10:08
Medlem
Apropå mat så rekommenderar jag folk att inte köpa massa konserver. Köp främst mycket mer av och lagra sån mat som du ändå äter och förbrukar i vardagen och som har lång hållbarhet i rumstemperatur. Konserver är dessutom väldigt dyrt om du ska köpa några meningsfulla mängder. Frystorkat är löjligt dyrt och egentligen inte aktuellt annat än kanske för någon veckas mat som lagras i ett fordon, en husvagn, båt eller dylikt. Men visst, har man många tiotusentals kr att bränna så kan man ju köpa flera månaders matbehov med frystorkad mat som håller sig i många år utan att man behöver fundera så mycket.

När det gäller att preppa med mat för överlevnad i en samhällskris så bör man främst tänka i kalorier. En stor del av jordens befolkning lever år efter år nästan enbart på ris, vetemjöl/bröd, bönor, matolja och salt. Det är ingen optimal kost och man riskerar ju bristsjukdomar med tiden, men bevisligen så överlever man på sån mat under väldigt lång tid.

Pasta, ris, couscous, bulgur, potatismospulver, mjöl, havregryn, knäckebröd, kex och andra billiga kolhydratkällor som håller sig väldigt länge.

Fett i form av matolja i stora mängder och smör/margarin om förvaringstemperaturen är bra. Större delen av året i Sverige funkar det ju utomhus eller i ouppvärmt utrymme i en byggnad.

Protein kan vara bönor och andra baljväxter, torra sojaprodukter, fisk- och köttkonserver (makrill, tonfisk, vissa köttkonserver). Konservburkar är dock oftast ganska eller väldigt dyra och det är inte så nyttigt att äta konserver. Ett alternativ skulle kunna vara hemmagjorda köttkonserver men det är ju lite bökigare och kanske inte det första man ställer sig och gör när krisen är på väg, om man inte har vanan inne sen tidigare. Mjölkpulver kan också vara vettigt.

Ingredienser som krossad tomat, tomatpuré, buljongtärningar, salt, peppar och andra kryddor är bra för att variera maten och göra den aptitlig.

Kaffe, te och diverse andra moraljhöjande vardagslyxprodukter kan man ju köpa så man står sig några månader i alla fall.

Vitamintabletter och dylikt är jag normalt ingen anhängare av men det skadar kanske inte att ha några burkar med nåt vettigt tillskott med tanke på att kosten kan bli lite torftig och enahanda om krisen drar ut på tiden.
Citera
2020-02-25, 12:26
Medlem
Madagascars avatar
Jag vet att det inte är högsta prio men som komplement till gryner, konserver etc... vad finns det för torkade grönsaker att välja på att köpa som inte kostar skjortan? Och var kan man köpa det? Frukt och bär finns ju, t ex aprikoser och russin. Jag har sett små påsar med torkade tomater men de brukar vara svindyra.
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-25 kl. 12:28.
Citera
2020-02-25, 13:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vet att det inte är högsta prio men som komplement till gryner, konserver etc... vad finns det för torkade grönsaker att välja på att köpa som inte kostar skjortan? Och var kan man köpa det? Frukt och bär finns ju, t ex aprikoser och russin. Jag har sett små påsar med torkade tomater men de brukar vara svindyra.

Torkad frukt kan du lätt göra själv. Bara skiva frukten och lägga i ugnen på bakplåtspapper. Kolla på nätet olika tid för olika frukter.

Beträffande konserver, Tumidanda skriver att konserver är dyra. Det gäller färdiga soppor t.ex. Men sånt som krossade tomater, tomatpuré, champinjoner, bönor är tvärtom billigt.

Man kan också göra riktiga måltider med enbart konserver och torrvaror, det behöver inte bara vara överlevnadsmat. Gul lök är bra att ha också men det håller sig i flera månader. Samt olika kryddor, men det håller sig också länge, i flera år.

Gör pastasås med tonfisk, "pasta al tonno" som det heter. Stek lök i olivolja, på med tonfisk i burk och krossade tomater, kryddor, vitt vin ska vara med egentligen men det kan man utesluta, servera till pasta.

Eller vegetarisk chiligryta, lök, burktomater, vita bönor i tomatsås, kryddor, serveras till ris.
Citera
2020-02-25, 13:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Torkad frukt kan du lätt göra själv. Bara skiva frukten och lägga i ugnen på bakplåtspapper. Kolla på nätet olika tid för olika frukter.

Beträffande konserver, Tumidanda skriver att konserver är dyra. Det gäller färdiga soppor t.ex. Men sånt som krossade tomater, tomatpuré, champinjoner, bönor är tvärtom billigt.

Man kan också göra riktiga måltider med enbart konserver och torrvaror, det behöver inte bara vara överlevnadsmat. Gul lök är bra att ha också men det håller sig i flera månader. Samt olika kryddor, men det håller sig också länge, i flera år.

Gör pastasås med tonfisk, "pasta al tonno" som det heter. Stek lök i olivolja, på med tonfisk i burk och krossade tomater, kryddor, vitt vin ska vara med egentligen men det kan man utesluta, servera till pasta.

Eller vegetarisk chiligryta, lök, burktomater, vita bönor i tomatsås, kryddor, serveras till ris.
Tack men du svarar absolut inte på min fråga.
Citera
2020-02-25, 13:19
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack men du svarar absolut inte på min fråga.

Ok, grönsaker brukar man nog inte torka, förutom tomater.

"Lägga in" kan man göra, alltså lägga i glasburkar med vatten och ättika, exempelvis inlagd gurka finns ju, kan också göras själv.
Citera
2020-02-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Problemet med många "pappersmasker" är att de inte alltid sluter tätt kring ansiktet, hur mycket man än kämpar med metallklämman över näsan. Det spelar liksom ingen roll om det är en FFP3-mask om den ändå inte sitter lufttätt på ansiktet hela tiden. Man bör alltså åtminstone funktionstesta de masker man har köpt.

Den enda anledningen att ha såna masker är att de tar lite plats och väger lite. Halv- eller helmasker av gummi, i rätt storlek för ditt ansikte, känns som det enda som funkar bra för lite mer ordentlig användning.

Jag har kollat in gummimasker. De verkar ju vara överlägsna jmf med pappersmasker men om jag förstår det rätt kräver de allihop filter för typ 800 spänn som bara räcker i 10-24 timmar? Blir fort dyrt i så fall. Iofs kanske man kan ha på dem under korta butiksbesök osv och spara filtret därimellan.
Citera
2020-02-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har kollat in gummimasker. De verkar ju vara överlägsna jmf med pappersmasker men om jag förstår det rätt kräver de allihop filter för typ 800 spänn som bara räcker i 10-24 timmar? Blir fort dyrt i så fall. Iofs kanske man kan ha på dem under korta butiksbesök osv och spara filtret därimellan.
Men när ska man ha dessa helmasker

Går man och handlar med helmask kommer polisen och tror det är terrorist brott?
Är suspekt att gå att handla med helmask.

Kanske man bryter mot maskerings förbud också
Citera
2020-02-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Men när ska man ha dessa helmasker

Går man och handlar med helmask kommer polisen och tror det är terrorist brott?
Är suspekt att gå att handla med helmask.

Kanske man bryter mot maskerings förbud också

Vi är inte där ännu men om det blir som i Wuhan borde det vara bra att bära helmask, skyddsdräkt, skoskydd och vinylhandskar när man gör sitt korta ärende till Ica. Om alla andra gjorde samma sak i tre veckor så vore utbrottet dessutom över.
Citera
2020-02-25, 15:56
Medlem
Citat:
Vi är inte där ännu men om det blir som i Wuhan borde det vara bra att bära helmask, skyddsdräkt, skoskydd och vinylhandskar när man gör sitt korta ärende till Ica. Om alla andra gjorde samma sak i tre veckor så vore utbrottet dessutom över.
Men är det lagligt du skulle ju kunna blanda ihop dig med statliga anställda som också har skydds dräkt.
Du skrämmer upp ganska många genom att gå med skydds dräkt och gasmask.
även fast smittan spridit sig är det lagligt?
Citera
2020-02-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Men är det lagligt du skulle ju kunna blanda ihop dig med statliga anställda som också har skydds dräkt.
Du skrämmer upp ganska många genom att gå med skydds dräkt och gasmask.
även fast smittan spridit sig är det lagligt?

Du tänker för svenskt just nu. Om skiten träffar fläkten så gör man vad man kan för att skydda sig själv och sin familj. Dessutom finns det ju knappt någon polis i Sverige så vem skulle stoppa oss? Men iofs så skulle väl en sådan fräckhet som att svensken vill ta ansvar för sin familj och inte litar på MSM som säger att allt är lugnt vara en sådan sak där Polisen går all in och sätter in piketpolis och helikoptrar. Så en viss poäng har du kanske.

Men vi är inte i en sådan situation ännu där rymddräkt krävs. I dagens läge räcker det nog med att tvätta händerna ofta, inte pilla sig i ansiktet, inte röra handtaget på rulltrappan osv.
Citera
2020-02-25, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda

Till att börja ska sägas att det enbart är kirurgiska munskydd som kan liknas vid pappersmasker. Andningsskydd kommer i två olika sorter, filtermask och mask av filtermaterial, varav inga av dessa är gjorde av papper. Den tidigare (filtermask) är vanligast, och personligen föredrar jag denna då den har utandningsventil. Du har helt rätt vad gäller vikten av att få andningsskydden att sluta tätt, och detta är ofta ett problem för manlig vårdpersonal som glömt att raka sig före användning. Dock ska sägas att Europeiska unionens standarder för andningskydd (EN149:2001+A1:2009) ställer högre krav på täthet gällande FFP3, än vad den ställer på FFP2 respektive FFP1. Min erfarenhet är, av att ha använt masker från flera olika tillverkare, att en mask av klass FFP3 alltid sluter tätt om den appliceras korrekt. På samtliga FFP3-masker som jag använt finns ett extra lager vid kanterna, som lägger sig tätt mot huden, vilket går att se till höger i bild på de svensktillverkade FFP3-maskerna från MB Filter Products AB: https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hd5/h47/9665153368094.jpg

Heltäckande skyddsmasker är ett alternativ, men engångsmasker ger också ett fullgott skydd, om de kompletteras med korrekt skyddsutrustning, varför engångsmasker (FFP3 från 3M) används av svensk vårdpersonal i smittskyddsmiljö. Filter till helmasker är ju dock mer rejäla, och undviker du gaser, olja och damm kan du förmodligen använda samma filter i mer än ett dygn utan att tappa skyddsgrad. Till skillnad från engångsmaskerna kasseras ju (vanligtvis) inte helmasker efter användning, varför användaren kan behöva desinficera masken inför nästa användning. Till detta ändamål fungerar "DAX ytdesinfektion".

Citat:
Det finns många fördelar med heltäckande masker, inte minst att man effektivt skyddar de tre konventionellt mest frekventa virala smittvägarna (mun, näsa, ögon). Dock tycker jag att 800 kr för ett industriellt filter av klass P3 låter alldeles för dyrt; det går definitivt att hitta billigare. Observera att du, för att skydda dig mot smitta, inte behöver ett heltäckande CBRN-filter. Ett P3-filter till en heltäckande mask räcker gott och väl för att skydda ditt ansikte.

Se dock till att köpa dina P3-filter från en seriös aktör. Allra helst ska P3-filtrena dessutom vara vakuumförpackade med angivet tillverkningsdatum samt vad filtret vägde vid tillverkning.

Strutsfantast.
Senast redigerad av strutsfantast 2020-02-25 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in