2020-02-25, 11:15
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hänt något nytt nu på morgonen?
Var allafall på affären imorse, börjat inhandla förnödenheter, vissa hyllor gapade nästintill tomt...kö och en massa hostande, ville bara lämna varorna o lämna fältet.
Var är du?
Citera
2020-02-25, 11:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Brittiska BBC citerar iranska myndigheter som skyller coronautbrottet i Iran på närvaron av ensamkommande från Afghanistan, Pakistan och Kina som vistas illegalt i landet:

Citat:
Citing Health Minister Said Namaki, a spokesman for Iran's parliament told a closed session on Monday that "the cause of coronavirus infections in Iran is people who have entered the country illegally from Pakistan, Afghanistan and China", the Isna news agency reported.

Mr Namaki said in televised remarks on Sunday that one of the people who died in Qom was a merchant from the city who used to travel regularly to China.

He urged people to avoid travelling to Qom, which is a major destination for Shia Muslim pilgrims.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51614920
Citera
2020-02-25, 11:16
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
En på jobbet är där nu. Men inte på det hotellet så det bara va2 svenskar på hotellet och de är 3

Oroväckande att det finns så många bara här på Flashback som känner någon som befinner sig i smittade områden och är på väg hem. Det får mig att undra hur många potentiellt smittade svenskar som finns i världen just nu. Be din vän flyga hem och sätta sig själv i hemkarantän i 24 dagar. Inte 14 dagar som svenska myndigheter har satt medborgare i hemkarantän, eftersom nya rapporter gör gällande att inkubationstiden kan vara 24 dagar.
Citera
2020-02-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Var är du?
I Sverige
Citera
2020-02-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det är intressant och lite märkligt att Italien har fler smittade än länder som Thailand, Singapore, Malaysia, Hong-Kong.

Jag antar att det är en indikator på att man måste hitta fallen snabbt och att de åtgärder som de länderna jag listade har varit verkningsfulla.

Det kanske också kan vara en slumpmässig effekt av att det finns personer som smittar utan att själva ha symptom som Italien drabbats av. Eller också blir många smittade av personer som hjärntvättats till att inte uppsöka sjukvård som i Sydkorea.
Jag tror mycket har med tillgång till test kits att göra. Jag blev själv chockad av artikeln jag länkade i inlägget innan ditt. I USA finns bara möjlighet till att testa i 3 delstater!!

Det förklarar varför de bara testat 414 personer sedan allt startade. Lilla Sverige slår ju USA med hästlängder då om man räknar tester gjorda per kapita.
Citera
2020-02-25, 11:18
Medlem
DistortedTruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hänt något nytt nu på morgonen?
Var allafall på affären imorse, börjat inhandla förnödenheter, vissa hyllor gapade nästintill tomt...kö och en massa hostande, ville bara lämna varorna o lämna fältet.

Lol, var bor du?
Citera
2020-02-25, 11:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det är intressant och lite märkligt att Italien har fler smittade än länder som Thailand, Singapore, Malaysia, Hong-Kong.

Jag antar att det är en indikator på att man måste hitta fallen snabbt och att de åtgärder som de länderna jag listade har varit verkningsfulla.

Det kanske också kan vara en slumpmässig effekt av att det finns personer som smittar utan att själva ha symptom som Italien drabbats av. Eller också blir många smittade av personer som hjärntvättats till att inte uppsöka sjukvård som i Sydkorea.
Testerna i Italien är mer omfattande, där går man all-in.
I Frankrike lär man enbart testa de som uppvisar symptom ...
Citera
2020-02-25, 11:19
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Sydamerika läste jag har noll fall liksom afrika

Tror du man testar i folk i stor skala i shithole countries? Tror du dom berättar för folket om hur utbrett det är?

Inom några dagar så kommer halva Europa ha samma status som Italien. Massor av coronasmittare som har varit i Italien har redan rest runt i Europa. Corona är här - bara att vi inte vet om det än.
Citera
2020-02-25, 11:19
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
En Kinaresenär som vanligt.

Oansvarigt.
Citera
2020-02-25, 11:22
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag tror mycket har med tillgång till test kits att göra. Jag blev själv chockad av artikeln jag länkade i inlägget innan ditt. I USA finns bara möjlighet till att testa i 3 delstater!!

Det förklarar varför de bara testat 414 personer sedan allt startade. Lilla Sverige slår ju USA med hästlängder då om man räknar tester gjorda per kapita.

Kanske men också att informationen till befolkningen i Italien har varit dålig. Jag har inga belägg för det, men historiskt om man tittar på ett land som Italien så vore det inte omöjligt. Detta orsakar att personer som får symtom inte söker vård och smittspridningen kan börja.
Citera
2020-02-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad hände med att vaccin skulle dröja 1 1/2 år?

Bara en fas 1 studie än så länge. Det ska väl ända fram till fas 3 avslutas och bli godkänt efter varje fas. Nog kan tidsaspekten 1 1/2 år stämma ganska bra även om jag misstänker att det körs för fullt. Vanligtvis kan det ta upp mot fyra-fem år innan allt är utprovat och klart. Dessutom är det bara en liten del av alla läkemedelskandidater som når ända fram till mål så att säga. En stor del av läkemedelskandidaterna stupar på vägen p.g.a svåra biverkningar eller ringa eller ingen medicinsk verkan över huvud taget. Ekonomin kan också sätta stopp.

I det här fallet tror jag dock inte att det hela stupar på ekonomi. Snarare tvärtom.
Citera
2020-02-25, 11:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tänk dig själv hur många personer som rör sig på en flygplats dagligen och sedan åker man i alla riktningar ut i världen, måste vara det ultimata sättet att sprida virus på.
Absolut. Men flyg är inte det enda färdmedlet. Det kan ju räcka med att en smittad långtradarchaffis går in på en vägkrog där andra chaffisar huserar. Även på järnvägsstationer är det mycket folk i rörelse.
”Fördelen” med flyg är att där finns passagerarlistor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in