Citat:
Självklart går det att stoppa med flygstopp och gränskontroller. Det handlar bara om politik och ekonomi. I de flesta länder anser man att det skulle göra mer skada än nytta att stänga gränserna. Men det är ju en fråga om vad man prioriterar. Människoliv eller pengar.
I Nordkorea till exempel så är risken för en epidemi minimal trots att det ligger mitt emellan de två mest drabbade länderna, men man behöver inte gå till sådana extremer. Hade man bara stoppat allt resande mellan Europa och Kina så hade vi troligen inte haft några Coronafall alls här. Jag tror samtliga fall hittills på något sätt har kommit från kineser på resa i Europa eller möjligen Européer som har varit i Kina.
I dagsläget skulle jag definitivt förbjuda alla resor till och från Kina, Sydkorea, Iran och Italien om jag hade fått bestämma. De som skulle drabbas mest är flygbolagen, men det skulle vara bra för miljön.
.
I Nordkorea till exempel så är risken för en epidemi minimal trots att det ligger mitt emellan de två mest drabbade länderna, men man behöver inte gå till sådana extremer. Hade man bara stoppat allt resande mellan Europa och Kina så hade vi troligen inte haft några Coronafall alls här. Jag tror samtliga fall hittills på något sätt har kommit från kineser på resa i Europa eller möjligen Européer som har varit i Kina.
I dagsläget skulle jag definitivt förbjuda alla resor till och från Kina, Sydkorea, Iran och Italien om jag hade fått bestämma. De som skulle drabbas mest är flygbolagen, men det skulle vara bra för miljön.
.
Om man stoppar flyg från Kina, Sydkorea, Iran och Italien skulle viruset ändå komma in från något annat land. Vi har ju redan (eller i bästa fall haft) viruset i Sverige.
Enda sättet att helt skydda sig är total isolation och det finns varken politisk eller folklig vilja att genomföra detta om man skulle förstå konsekvenserna av det.
Som vid alla tidigare virusutbrott är det ett lotteri vart viruset tar sig och vilka som dör. Att kämpa mot naturen är lönlöst. Bor man i ett samhälle får man räkna med att virus dödar folk då och då. Bor du på en öde ö kanske du kan undkomma skiten. Men det är det få som vill eller kan.