2020-02-25, 09:32
  #87613
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Samtidigt är det bara bra att S-grodan kokas långsamt. Då minskar risken för att det någonsin kommer någon brutal omsvängning. Sedan JÖK:en ingicks har S sakta men säkert backat ungefär 0,5 procentenhet i månaden. Vi har 30 månader kvar till valet så fortsätter pyspunkan i den takten kommer S att klocka in ett valresultat på ca 8%.

Intervju våren 2022 med S partisekreterare:
- Enligt den senaste mätningen från Novus har S nu sedan förra månaden backat från 11,5 till 11,1%.
Vad är din förklaring?
- Vi har varit otydliga.

Exakt. Jag tror det på sikt är det bästa och mest önskvärda. Fortsätter det i samma takt som du skriver bör den historiska opinionsundersökningen som placerar S under 20% komma redan i år.
Det skulle tafflig hantering av coronasmitta mycket väl kunna se till. Även om jag av andra skäl hoppas att de hanterar den saken bra
2020-02-25, 09:32
  #87614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Idag lär Ipsos komma, ska bli spännande.

Någon som vågar sig på en gissning?

Jag har ändrat min åsikt angående SD och media, det kanske var ett misstag att gå på offensiven. All media skriver nu att SD vill styra medierna när de enda de ville göra var att ta debatten mot SVT och ifrågasätta neutraliteten. Vad är det för fel med det? Det är ändå en högst relevant fråga eftersom svenska folket tvångsfinansierar kanalen. Aronsson sa ju i en intervju hur viktigt det är med liberala medier och att de vill bevara dessa.

Men självklart vinklar gammelmedia det såpass eftersom man känner sig hotade av både SDs framväxt och alt-media.

Sd 25,6

S under 22.5
2020-02-25, 09:35
  #87615
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Sd 25,6

S under 22.5

Ipsos har heltal, ytterst tveksamt att SD levererar så bra resultat.

Hoppas på:

SD: 25
S: <23

Tror på:

SD: 24
S: 23
2020-02-25, 09:48
  #87616
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Kan du förklara för mig varför S skulle vara ett magiskt parti, och inga andra partier är magiskt immuna mot opinionsförändringar? Varsågod att göra detta på ett trovärdigt sätt. I näta val kommer S att få under 20% i valresultat.

Har aldrig påstått att de är magiska eller immuna. Dock har de under decennier infiltrerat otaliga delar av samhället som inga andra. Det bromsar deras fall och gör att man skall passa sig för att räkna ut dem för snabbt, det är allt jag säger. SD måste helt enkelt fortsätta att vara skärpta och inte sänka garden.
Ett valresultat under 20% för S är defenitivt en möjlighet tror jag också.
2020-02-25, 09:55
  #87617
Medlem
Jag vägrar tro att förnedringsrånen inte skulle ge utdelning.

Ipsos
SD 25
S 22

Det är dock långt ifrån säkert att Ipsos kommer just idag. Ofta har de tisdag som publiceringsdag, men ibland kör de onsdag eller torsdag.
2020-02-25, 10:14
  #87618
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Ödmjukhet är A och O. SD har inte 100 år av makt i bagaget, och de har heller inte en folkrörelse likt det Sossarnas byggt. De har heller inte haft en möjlighet att infiltrera hela samhällskroppen med partitrogna representanter. Samt att de fortfarande har stora delar av media emot sig.
Sossarna tappar röster sakta men säkert, men i SDs fall skulle ett sådant tapp säkerligen kunna gå mycket snabbare om vinden vänder.
Alla skandaler, bombningar och skjutningar sedan 2014 har fått S att tappa ett par procent, ett liknande scenario där SD var regeringsbildare hade nog kunnat sluta med att de var slut som parti.

Skulle SD "vara slut som parti" för att samhället blir som de förutspått i 30 år? Skulle över 30 000 medlemmar bara försvinna? Alla mätningar som säger att SD-väljarna är de mest partitrogna har fel? Är det Ny Demokrati du jämför med eller hur kommer du fram till det?

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Idag lär Ipsos komma, ska bli spännande.
Någon som vågar sig på en gissning?
Jag har ändrat min åsikt angående SD och media, det kanske var ett misstag att gå på offensiven. All media skriver nu att SD vill styra medierna när de enda de ville göra var att ta debatten mot SVT och ifrågasätta neutraliteten. Vad är det för fel med det? Det är ändå en högst relevant fråga eftersom svenska folket tvångsfinansierar kanalen. Aron Emilsson sa ju i en intervju hur viktigt det är med liberala medier och att de vill bevara dessa.
Men självklart vinklar gammelmedia det såpass eftersom man känner sig hotade av både SDs framväxt och alt-media.
Dock tror jag inte detta kommer påverka partiet särskilt mycket i opinionen med tanke på allt annat som händer just nu i samhället som folk bryr sig mer om.

jag tror SD 25 %, uppgången återupptas nu!
2020-02-25, 10:17
  #87619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag vägrar tro att förnedringsrånen inte skulle ge utdelning.

Ipsos
SD 25
S 22

Det är dock långt ifrån säkert att Ipsos kommer just idag. Ofta har de tisdag som publiceringsdag, men ibland kör de onsdag eller torsdag.

Problemet är att faktaresistenta människor hellre hittar alternativa orsaker till problem, snarare än att erkänna att grupptrycket hade fel.
2020-02-25, 11:09
  #87620
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skulle SD "vara slut som parti" för att samhället blir som de förutspått i 30 år? Skulle över 30 000 medlemmar bara försvinna? Alla mätningar som säger att SD-väljarna är de mest partitrogna har fel? Är det Ny Demokrati du jämför med eller hur kommer du fram till det?

Poängen är nog snarare att OM vi får se en ny regering, där SD får inflytande, så kommer det att uppstå en förväntan att "det skall bli bra igen". Det sannolika är att det i absolut bästa fall därefter inte blir värre, medan positiva förändringar kommer att dröja.

Går man in i ett formellt samarbete kan man räkna med att få ta ansvar (även på ett orättvist sätt) och då kan missnöjet (och därmed opinionstappet) bli monumentalt.

En av de sluga (opinionsmässigt sluga) greppen är i så fall att avstå från formellt regerande, framhålla hur man även fortsatt är en nagel i ögat på regeringen och vara kritisk i lägen där det är lämpligt att vara det.
2020-02-25, 11:28
  #87621
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Poängen är nog snarare att OM vi får se en ny regering, där SD får inflytande, så kommer det att uppstå en förväntan att "det skall bli bra igen". Det sannolika är att det i absolut bästa fall därefter inte blir värre, medan positiva förändringar kommer att dröja.

Går man in i ett formellt samarbete kan man räkna med att få ta ansvar (även på ett orättvist sätt) och då kan missnöjet (och därmed opinionstappet) bli monumentalt.

En av de sluga (opinionsmässigt sluga) greppen är i så fall att avstå från formellt regerande, framhålla hur man även fortsatt är en nagel i ögat på regeringen och vara kritisk i lägen där det är lämpligt att vara det.

Men SD försvinner inte för det, skall deras trogna väljare gå till MP och C för att SD misslyckas med att styra upp alla problem? Eller skall alla 1,1 miljoner bli blankröstare? SD kan nog tappa men jag reagerade mot formuleringen "slut som parti" vilket jag utesluter. Vem vet de kanske rasar till ett 10 %-parti, men slut som parti?

Jag förespråkar egen minoritetsregering eller att vara utanför regeringen. I båda fall kan de skylla på sjuklövern. I en samlingsregering blir det som du skriver många kompromisser man får stå för; vilket bevisas av S nu som försöker argumentera mot sin egen regeringspolitik.
2020-02-25, 11:39
  #87622
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Poängen är nog snarare att OM vi får se en ny regering, där SD får inflytande, så kommer det att uppstå en förväntan att "det skall bli bra igen". Det sannolika är att det i absolut bästa fall därefter inte blir värre, medan positiva förändringar kommer att dröja.

Går man in i ett formellt samarbete kan man räkna med att få ta ansvar (även på ett orättvist sätt) och då kan missnöjet (och därmed opinionstappet) bli monumentalt.

En av de sluga (opinionsmässigt sluga) greppen är i så fall att avstå från formellt regerande, framhålla hur man även fortsatt är en nagel i ögat på regeringen och vara kritisk i lägen där det är lämpligt att vara det.
Ja, släpper SD fram en borgerlig regering med kompromisser i invandringspolitiken så kommer det massiva inflödet av våldsamma orcher fortsätta. Och SD kommer sjunka. Om det råder inga tvivel.
Men vi lär få ett nytt jobbskatteavdrag i alla fall....
2020-02-25, 11:49
  #87623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ipsos har heltal, ytterst tveksamt att SD levererar så bra resultat.

Hoppas på:

SD: 25
S: <23

Tror på:

SD: 24
S: 23

Jag tror tvärtom, tyvärr.
SD: 23
S: 24
2020-02-25, 12:21
  #87624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jag tror tvärtom, tyvärr.
SD: 23
S: 24

Jag tror på

SD 23%
S 23%
Med decimalövertag för SD. Och alla här vet ju VEM som har bäst känsla och är bäst på att registrera opinionsvindarna....hmmm....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in