2020-02-25, 08:59
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Flyget är den största smittorisken, Wolodarski och hans gäng visar gott omdöme.

Många tror det felaktigt.

På ett flyg har du passagerarlistor och full kontroll. På ett tåg har du inte det.
Citera
2020-02-25, 09:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hon har begärt sekretess så ingenting kommer ut mer än att läkarna förväntade sig fullt tillfrisknande.

Jag vet inte hur heder är förekommande i Kinesisk kultur men det begreppet finns i ryktet jag hört om varför hon vill vara anonym.
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är patientsekretess och ingen info kommer att komma. Så funkar det i Sverige. Däremot kan du genom några klick ta reda på hur mycket en person tjänar, var hen bor, om hen är gift, dömd för brott, har bil, vilken bil...etc etc. Men om en anonym patient är kvar på sjukhus...nej det är för känslig information.
Menar ni att vi inte ens kommer få reda på om hon är friskförklarad, hemskickad och smittfri!?
Citera
2020-02-25, 09:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Hur kan den där pajasen Tegnel vara förvånad över hur snabbt det gick i Italien?

Ett litet räkneexempel

Eftersom vi inte springer till doktorn för lite ont i halsen så kan det kanske dröja upp till några veckor efter smittillfället innan man behöver syrgas o kontaktar sjukvården.

Säg att 1/8 blir så sjuka att de efter 20 dagar söker akutvård och vården snabbt konstaterar Corona.

Då är väntevärdet för antalet smittade 8 * antalet som patient 0 har hunnit smitta på 20 dagar. Med en dubbling var 4 dag så blir det 8 * (20/4) ^ 2 = 200 smittade.

Dvs ca 200 smittade när sjukvården upptäcker första fallet.

I Asien där alla tar på sig munskydd när de nyser o springer till doktorn upptäcks ju Corona mycket snabbare.
Citera
2020-02-25, 09:03
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Haha tack för tipset om kexen! Det kommer jag lätt göra! älskar digestive också. Det ska vara fullkorn med så man får lite goda vitaminer och mineraler.

Så häller jag upp vatten i flaskor och stänger ordentligt, blir det såna där bubblor efter typ en månad då? Sjukt att vatten kan bli gammalt men det blir det ju. Men frågan är hur farligt det är att dricka gammalt vatten. Detta är givetvis också bara worst case scenario om typ vattnet stängs av och avloppssystemet blir en smittspridare.
Inge farligt att dricka gammalt vatten, lär smaka illa men vara fri från bakterier, om du har ställt det svalt från början Lycka till!
Citera
2020-02-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Jag hade precis samma symptom under veckan som var nu. Åkte till och med in i lördags efter samtal med 1177 för att det kändes så trångt att andas så att jag blev lite yr. De sa att det är så årets influensa är och skickade hem mig. Nu börjar jag må bättre igen så här två dagar senare. Håll ut, så länge du inte har extremt ont eller väldigt svårt att andas, då måste man ringa!

Idag mår jag lite bättre.

Så jag väntar några dagar till och ser hur läget är innan jag tar kontakt med 1177.
Citera
2020-02-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, det verkar som vi nätt och jämnt kan vårda en person. Tänk dig helvetet när vi har 10 000 personer med samma vårdbehov som Jönköpingkvinnan. Fy fan!

Fast hon hade ju inget större vårdbehov egentligen. Karantän hade räckt.
Citera
2020-02-25, 09:06
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ja, de flesta vet inte ens om att de varit sjuka. Mörkertalet är stort då de flesta tror de bara haft en vanlig förkylning och sen blir de friska.

Trevlig spekulation men allt att döma inte en sann sådan. Mörkertalet och dess beskaffenhet kan vi inte säga något om. Sluta sprid dina önskedrömmar som sanningar.
Citera
2020-02-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Många tror det felaktigt.

På ett flyg har du passagerarlistor och full kontroll. På ett tåg har du inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Flyget är den största smittorisken, Wolodarski och hans gäng visar gott omdöme.

Jo flyget är en stor smittorisk - faktiskt den största smittorisken. Personflyget.

För 11 år sen följde jag svininfluensans härjningar. Och dom länder som inte hade flyg eller hade väldigt lite flyg. Dom länderna klarade sig längst - och många slapp helt.

Så flyg är den största faran - Och man måste stänga ner allt onödigt flygresande det första man gör.
Citera
2020-02-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Alltså, visst, jag kan ha fått allt om bakfoten men det vore en medicinsk sensation om man inte fic immunitet mo det här viruset. Däremot kommer det säkert tillbaka som ett säsongsvirus, efter att ha muterat.

Jag är INTE här för att absolut ha rätt, jag är här för att lära mig. Kan jag sedan kanske förmedla nåt litet kuskapskorn, är jag jätteglad för det.
Vad tror du om ordvalet hos läkaren i intervjun?

Citat:
“It’s highly possible to get infected a second time,”

(min fetning)

Val och värdering av ord är viktigt, det vet du om du någonsin läst dokumentation eller rekommendationer fr tex Läkemedelsverket, EUDRALEX eller FDA.

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2020/02/19/whistleblower-doctors-say-coronavirus-reinfection-even-deadlier/amp/
Citera
2020-02-25, 09:12
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast hon hade ju inget större vårdbehov egentligen. Karantän hade räckt.

Vi kommer aldrig att få veta hennes vårdbehov - den så kallade sekretessen.
Citera
2020-02-25, 09:13
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vet inte. Det kanske tar drygt 3 veckor att bli helt frisk eller smittfri.
Eller 3 veckor som inte gjort någon nytta överhuvudtaget? Om det vore positivt utfall skulle de redan basunerat ut det för fulla muggar. Man ser ju i tråden hur desperata vissa är som hugger efter första bästa halmstrå för att detta ska vara över. Man behöver inte vara proffsanalytiker för att inse att ett Jönköpingstillfrisknande skulle få väldigt många att åter marschera i raka led och söka tröst i att tre veckors vård i ”världens mest förberedda land” är allt som krävs för att döda kinabuggen.

Men inte ett pip. Det är talande.
Citera
2020-02-25, 09:14
Medlem
Bubba00s avatar
Enligt källor har utbrottet kulminerat redan. WHO har jag inget sätter förtroende för men att säga att utbrottet kulminerat om det defacto vardagar börjar är ju ett självmord av rang. Kan det faktiskt vara så att det här är påväg att blåsa över nu? Isf kommer jag skicka ett kärleksbrev till Doktor Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in