2020-02-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
De sjukhusanställda som varit i venedig ock kommer hem till österrike sätts i karantän https://steiermark.orf.at/stories/3036026/
Hur behandlas de som åkt med dns coronatåg till samma stad?
https://steiermark.orf.at/stories/3036026/

Antaligen rekommenderas dom till självkarantän men sen är det upp till var och en om dom gör det eller inte
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Man har lyckats immunisera 200 möss med ett vaccin i Kina.

http://www.zjpksw.com/newsshow.asp?id=150

Trevligt! Då har vi kanske ett vaccin nästa år då
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
510 intensivvårdplatser. Det kommer bli osmakligt när de beväpnade multikriminella gängledarna ser till att deras släktingar prioriteras.
Det är nog då de blir varse att dom inte har vidare mycket makt. Det vore riktigt kul att se dom börja bråka på riktigt med polis och militär.
Citera
2020-02-24, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Regeringen står som vanligt och ljuger i TV. Sverige har ingen bra beredskap för en Coronavirus pandemi.

Södersjukhuset går redan på knäna och folk placeras i matsalen. Det är inte lika illa överallt, men många akuten är mer eller mindre nära sin maxkapacitet. Väntetider på vård är inte sällan över 6-7 timmar minst.

Tråkigt att läkarkåren och vården inte går ut och berättar hur det egentligen ligger till. Sen förväntar de sig våra sympatier när det blir riktigt jäkla illa.

Ja kommer inte sluta bra om det slår till här... Får jag viruset och skulle ha oturen att bli kritiskt sjuk så dör jag fan hellre hemma i sängen än att ge mig in i det kommande vårdkaoset.
Citera
2020-02-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
RAI är bra!

Guardian hänvisar som jag skrev tidigare till Reuters som i sin tur hänvisar till Ansa (jag citerade Guardian). Nånstans där kan det ha blivit fel, och sen så rullar det på.

Sen så är ju frågan om personen dött av det den led av ursprungligen, av corona eller som en kombination.
Lägg därtill att det överlag rör sig om äldre personer.

Jag kan också tänka mig att det blivit något missförstånd någonstans under rapporteringsvägen. Det är nog inte helt lätt just nu att avgöra vad de gamla och sjuka kan ha dött av. Det verkar ju som om flera av de som dött redan varit under vård för andra sjukdomar.
Citera
2020-02-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
C:a 100 i sthlm och mellan 600 och 999 totalt i landet. Bara Örebro har 30 slussade platser på infektion. Skulle tippa att Jönköping, Umeå, Västerås Norrköping, Linköping, Malmö, Lund, Gbg, m.fl har något liknande. Jag vill minnas att t.o.m. Eskilstuna har c:a 20 men det var för en del år sedan så det kanske inte stämmer.
Detta är ju jättebra OM det bara dyker upp några enstaka fall. Då går det att bromsa
Citera
2020-02-24, 19:38
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är nog då de blir varse att dom inte har vidare mycket makt. Det vore riktigt kul att se dom börja bråka på riktigt med polis och militär.

Jo visst, svensk polis jobbar ju med trygghetsskapande åtgärder vid tex bilbränderna i Trollhättan. Otroligt avskräckande och respektingivande..
Citera
2020-02-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Regeringen står som vanligt och ljuger i TV. Sverige har ingen bra beredskap för en Coronavirus pandemi.

Södersjukhuset går redan på knäna och folk placeras i matsalen. Det är inte lika illa överallt, men många akuten är mer eller mindre nära sin maxkapacitet. Väntetider på vård är inte sällan över 6-7 timmar minst.

Tråkigt att läkarkåren och vården inte går ut och berättar hur det egentligen ligger till. Sen förväntar de sig våra sympatier när det blir riktigt jäkla illa.

Vet du verkligen nånting om detta? Insider? Eller drar du slutsatser på samma information som mig, nyheter, flashback, tidningar...
Har du inte funderat över om Sverige faktiskt har en beredskap som du inte vet så mycket om? Jag säger inte att jag vet att det är så men jag sitter heller inte och känner mig säker på motsatsen. Jag har inte information till såna slutsatser....
Citera
2020-02-24, 19:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Håller fullständigt med dig. Jag tyckte så fort att Hubei sattes i karantän att Europa borde stoppa alla flygresor till och från Kina. Hade man gjort det så hade man sluppit 200 smittade i Italien och sex döda. Och detta är bara början. Vad skulle hända om man stoppade flyget.?,Inte mycket förutom att flygbolagen skulle bli sura.
Anders Tegnell tycker folk ska resa som vanligt. Men kommer någon hem och smittar en massa i Sverige så har han människoliv på sitt samvete.

Visst är det så! Som sagt, vad det slutgiltiga utfallet blir är underordnat idiotin med att så fort få hem sina egna medborgare, i första hand, och då låta säkerheten för mången andra gå i andra... Jag menar, Italien - ett folk som umgås, nästan in absurdum, både familj, släkt och vänner - där kommer viruset spridas som en löpeld. De är dock smarta att försöka kväsa viruset genom sina karantän-liknade åtgärder - kudos till dem, även om de också skulle stängt sina gränser och alla länders medborgare skulle behandlats på plats, i Kina (eller vart de nu skulle råka komma från för land/område), om smittade. Nej, precis - Flygbolagen klarar sig alltid och enkom de svagaste bolagen skulle få problem och det är ju underordnat i sammanhanget.

Ja, alla som tillåtit hemförsel utav sina medborgare, från virushärden i Sydostasien, har blod och liv på sina händer!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ja kommer inte sluta bra om det slår till här... Får jag viruset och skulle ha oturen att bli kritiskt sjuk så dör jag fan hellre hemma i sängen än att ge mig in i det kommande vårdkaoset.

Men vad är det för jävla skitsnack om att vi har en beredskap. Jag vet att vi inte har det. Går inte in mer i detaljer kring det. Andra som vet mindre än mig kan ju bara se hur Sverige klarar uppdraget i vården idag, så fattar ni att jag inte hittar på.

Får vi samma utveckling som i Italien ska ni vara riktigt oroliga. Detta virus underskattas.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det är rasistiskt att inte vilja vistas i närheten av kineser:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/dO80aA/lat-inte-virusradsla-overga-i-ren-rasism

Svenskar fokuserar mer på att inte kränka andra raser än själva viruset

Det finns aldrig en legitim ursäkt att behandla andra människor illa. I prövningens tid skiljer man agnarna från vetet. Dom som inte överger sina principer och dom som spottar på dom utfrysta.
Citera
2020-02-24, 19:44
Medlem
arbetets avatar
Första viruset börjar testas:

First novel coronavirus vaccines begin animal testing
The first batch of vaccines against the novel coronavirus has produced antibodies and undergone animal testing, an official of Zhejiang province's Science and Technology Department in East China said at a news conference on Sunday.
http://www.chinadaily.com.cn/a/202002/23/WS5e521d1da31012821727993d.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in