2020-02-25, 02:57
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du läsa om T-minnesceller:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Immunf%C3%B6rsvar

Det var snabb läsning, coronavirus nämns inte ens. Kolla vad det är du postar, du vet mycket väl att det finns massor av virus som vi varken bota medicinskt eller att kroppen kan ta hand om dessa virus själv.

Vissa blir vi totalt immuna mot, mässling är ett bra exempel. Har vi haft det en gång så får vi det aldrig mer.
Coronavirus kan vi bygga upp tillfälliga antikroppar mot men får ingen immunitet.
Hiv kan vi inte bota utan vi får leva med det viruset.

Edit, du skrev extra om adaptiva immunförsvaret. Ja jag läser där och det står inget om immunitet, bara att du har ett tillfälligt skydd. Det står fortfarande inget om coronavirus där. Man blir inte immun, du har ett tillfälligt skydd.
Senast redigerad av Omtanke 2020-02-25 kl. 03:02.
Citera
2020-02-25, 02:57
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Här kan du läsa om T-minnesceller:

EDIT: I avsnittet om det adaptiva immunförsvaret.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Immunf%C3%B6rsvar

Så dessa T-minnesceller fungerar så på alla coronavirus? Tänkte eftersom flera fall av återinsjukning har inrapporterats. Men det kanske inte har med saken att göra, förstod inte riktigt vad som menas med dessa T-minnesceller i detalj.
Citera
2020-02-25, 02:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Paniken stiger korrekt observerat! Men med rätta, utvecklingen tyder på att vi är inne i en pandemi inom några dagar, och troligtvis är antalet drabbade mångdubbelt högre eftersom inkubationstiden verkar vara uppemot 24 dagar.

10 000 smittade i Sverige är ingen omöjlighet inom kort. Får se hur kaxig du är när du sitter där med Covid-19 själv.

Jag tror faktiskt att jag redan har haft en släng av Covid-19, men du kan vara lugn, har hållt mig hemma, inte ens nyst på brevlådan.

Hm, jag skulle vilja påstå att vi redan har en pandemi i full fart, behöver inte vänta på att WHO ska bestämma det.

Inkubationstid på 24 dagar, ja då hade jag kanske rätt när jag tippade på att antal dagar skulle öka, jag gissar att vi landar på +66 dagar vad det lider.

10000 smittade tror jag är en grov underskattning, sannolikt hamnar vi på ett antal hundra tusen, men knappast i mars månad som någon har räknat ut.
Citera
2020-02-25, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Märker du av några av förberedelserna Tegnell och politikerna pratar om på jobbet?
Nja nu är jag kanske iget fan av Tegnell men det kom tidigt info om infektionen och att vi skulle tänka extra mycket på hygien, vara uppmärksamma på symtom hos patienterna och kanske vässa våra kunskaper i infektion.

Däremot vet jag inte så mycket om hur man har materiel, tillräckligt men regionerna är nog väl medvetna om allvaret, känns det som.
Citera
2020-02-25, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det var snabb läsning, coronavirus nämns inte ens. Kolla vad det är du postar, du vet mycket väl att det finns massor av virus som vi varken bota medicinskt eller att kroppen kan ta hand om dessa virus själv.

Vissa blir vi totalt immuna mot, mässling är ett bra exempel. Har vi haft det en gång så får vi det aldrig mer.
Coronavirus kan vi bygga upp tillfälliga antikroppar mot men får ingen immunitet.
Hiv kan vi inte bota utan vi får leva med det viruset.
Javisst men corona skiljer sig ju inte från andra virus vad gäller immunsvar.

Du få gärna ge mig en bättre källa till att corona duckar T-minnescellerna.
Citera
2020-02-25, 03:03
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror faktiskt att jag redan har haft en släng av Covid-19, men du kan vara lugn, har hållt mig hemma, inte ens nyst på brevlådan.

Hm, jag skulle vilja påstå att vi redan har en pandemi i full fart, behöver inte vänta på att WHO ska bestämma det.

Inkubationstid på 24 dagar, ja då hade jag kanske rätt när jag tippade på att antal dagar skulle öka, jag gissar att vi landar på +66 dagar vad det lider.

10000 smittade tror jag är en grov underskattning, sannolikt hamnar vi på ett antal hundra tusen, men knappast i mars månad som någon har räknat ut.

Det känns som en blandning mellan ironi och allvarlighet, med en något större övervikt mot ironi. Ja, troligtvis har du redan drabbats av Covid-19. Och om inkubationstiden är +66 dagar så är det ju ganska otroligt att du upplevde symptom innan dessa 66 dagar hann gå.
Citera
2020-02-25, 03:06
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Javisst men corona skiljer sig ju inte från andra virus vad gäller immunsvar.

Du få gärna ge mig en bättre källa till att corona duckar T-minnescellerna.

Jag säger inte att viruset duckar T-minnescellerna. Tänk på varför man kan vaccineras mot mässling men ändå drabbas av den. Men har du däremot haft mässling en gång så är du immun. Varför coronaviruset är olikt exempelvis mässling eller herpes vet jag inte och det är inte viktigt heller, det räcker väl om du tar fram fakta som beskriver hur kroppen reagerar på olika virus?
Citera
2020-02-25, 03:08
Medlem
Citat:
Så dessa T-minnesceller fungerar så på alla coronavirus? Tänkte eftersom flera fall av återinsjukning har inrapporterats. Men det kanske inte har med saken att göra, förstod inte riktigt vad som menas med dessa T-minnesceller i detalj.
Nej jag tror att de man misstänker åtetinsjuknar, har varit infekterade hela tiden men lämnat falska negativa provsvar på virus. På grund av att man använt kortikostereoider har man, tillfälligt, tryckt tillbaka virus (tillsammans med antivirala lkm) men inte lyckats halt, virus har börjat föröka sig igen och kortikostereoiderna har då förorsakat skador på vävnader så man bli än sjukare.

Det är vad jag förstår efter att ha läst runt litet, om det här.
Citera
2020-02-25, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Jag säger inte att viruset duckar T-minnescellerna. Tänk på varför man kan vaccineras mot mässling men ändå drabbas av den. Men har du däremot haft mässling en gång så är du immun. Varför coronaviruset är olikt exempelvis mässling eller herpes vet jag inte och det är inte viktigt heller, det räcker väl om du tar fram fakta som beskriver hur kroppen reagerar på olika virus?
Ja jag gjorde ju det. Wikipedia föklarar ju det där bra. Sedan finns det undantag, HIV, är ett sådant. Corona är det inte.
Citera
2020-02-25, 03:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det känns som en blandning mellan ironi och allvarlighet, med en något större övervikt mot ironi. Ja, troligtvis har du redan drabbats av Covid-19. Och om inkubationstiden är +66 dagar så är det ju ganska otroligt att du upplevde symptom innan dessa 66 dagar hann gå.

Nja, jag menar att man vad det lider möjligen kommer fram till att i kubationstiden är längre än de 24 dagar man just nu tror att det kan vara, om inte annat för att förklara varför vi ännu inte har fått tusentals sjuka i Sverige, trots det massiva inflödet av kinaresenärer via Arlanda.

Givetvis är jag ironisk, men allvarlig.

Ja, vad ska vi göra för att skydda oss, har någon hittat den optimala lösningen?

Ska vi skrämma upp varandra och tömma butikerna, vad ska Tegnell göra?
Citera
2020-02-25, 03:12
Medlem
Kuwait förbjuder alla flygningar som avgår från Italien

https://www.corriere.it/cronache/20_febbraio_25/coronavirus-kuwait-vieta-tutti-voli-partiti-dall-italia-dafb6818-5756-11ea-b89d-a5ca249e9e1e.shtml
Citera
2020-02-25, 03:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Nej jag tror att de man misstänker åtetinsjuknar, har varit infekterade hela tiden men lämnat falska negativa provsvar på virus. På grund av att man använt kortikostereoider har man, tillfälligt, tryckt tillbaka virus (tillsammans med antivirala lkm) men inte lyckats halt, virus har börjat föröka sig igen och kortikostereoiderna har då förorsakat skador på vävnader så man bli än sjukare.

Det är vad jag förstår efter att ha läst runt litet, om det här.

Vad är det för typ av kortikosteroider man har använt, och varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in