2020-02-24, 23:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasurenaide
"Var och en behöver – utan att drabbas av panik – se till att ha mediciner och mat för att klara en tid i hemmet utan att gå ut."

Hur länge ska vi klara oss hemma isf?
Räknat på att man inte har skyddsutrustning för att gå ut och bor i en av landets 10-20e största städer.
Alla har inte utrymme/ekonomi/möjlighet att hamstra för ett halvår.

Hur bunkras receptbelagda mediciner? finns ju både spärrar och licenser på sånt. Vet att endel underäter i smyg men om man behöver de sorter och doser man har förskrivna?

Hur fungerar det med sopor/återvinning om man bor i lägenhet?
Och visst antar vi väll att el och vatten är kvar?

Inte menat som att jag väntar på undergången,
tycker nog att jag hör till avdelningen mer sansade här. Men kan ändå bli nervös och fundera i god tid för skulle jag smittas ligger jag väll rätt risigt till iom astma och gabapentin (tråkig biverkningslista ihop med det här .. ) och div andra anledningar.
Å andra sidan är jag riktigt bra på att vara socialt isolerad och äta sällan och enformigt! man kan nästan säga att det är min vardag

Du bör inte vara oroad, med det menar jag att du kommer ha el och fungerande vatten om man jämför med Kinas hantering, men några extra påsar pasta är inte fel om det blir en lockdown, vilket jag anser inte kommer att komma. Men tvätta händerna och peta inte i näsan efter du har varit på Ica för du vill väl inte bli sjuk?
Citera
2020-02-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
Ok. Så innan vi avslutar detta så menar du att dina anekdoter är vettigare som grund för hur verkligheten ser ut än en undersökning som täcker vårdsituationen i Sverige plus ytterligare 34 länder?

Hoppas du inte har ansvar för något eller någon. Det kommer gå illa om du baserar dina beslut på det du själv upplevt istället för att ta reda på fakta.

Hahaha där blev det kortslutning.
En normal människa baserar sina beslut på flera faktorer än fakta. Homo economicus 'Den rationella människan som fattar rationella beslut'-filosofin är stendöd.
Citera
2020-02-24, 23:41
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jo det gör det.
Jag orkar inte posta länken en gång till. Någon annan kanske har lust.

Jag har sett tillräckligt många liksäckar packas med människor i alla åldrar vid detta laget, för att starkt ifrågasätta dessa missvisande uppgifter om att det bara är äldre och sjuka som drabbas.

Vi har väl vad jag vet egna fall i Europa nu som tillbakavisar det påståendet.

Om viruset är som Spanska sjukan och drabbar unga med bra immunförsvar blir det förstås annorlunda. Då kommer jag nog sitta hemma i min ensamhet tills problemet är löst
Citera
2020-02-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sveriges omvärldskoll verkar vara obefintlig.

👍🏻

Frankrike har nu noll aktiva sjuka. 12 var sjuka, 11 är nu friska och en dog. Det är snarare Frankrike som överreagerar.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Som Spanska sjukan? Nej, det gör den väl inte. Det är därför främst äldre med dåligt immunförsvar drabbas.
Skärp dig.

Citat:
”That’s when phase two and the immune system kicks in. Aroused by the presence of a viral invader, our bodies step up to fight the disease by flooding the lungs with immune cells to clear away the damage and repair the lung tissue.

When working properly, this inflammatory process is tightly regulated and confined only to infected areas. But sometimes your immune system goes haywire and those cells kill anything in their way, including your healthy tissue.

“So you get more damage instead of less from the immune response,” Frieman says. Even more debris clogs up the lungs, and pneumonia worsens.”

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om viruset är som Spanska sjukan och drabbar unga med bra immunförsvar blir det förstås annorlunda. Då kommer jag nog sitta hemma i min ensamhet tills problemet är löst
Dödligheten för folk under 40 är 0.2%.

Kram.
Citera
2020-02-24, 23:44
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Frankrike har nu noll aktiva sjuka. 12 var sjuka, 11 är nu friska och en dog. Det är snarare Frankrike som överreagerar.
Skynda dig att berätta för dem innan de bygger 70 nya sjukhus. Jag är säker på att de blir tacksamma över din expertis i frågan.
Citera
Medlem
danieldenhemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Munskydd är ju omtvistat men att förbjuda handsprit är ju bara sjukt?
Har ju en bevisad effekt mot virus.

Nu vettefan om det kan stämma. Men Iran är ett muslimskt land, alkohol är haram. Därför säljs inte handsprit på apoteken i Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag langar in ett citat ur artikeln för att få tyst på alla som jollrar om vanlig säsongsinfluensa i tråden:

Ja, det är obegripligt att folk jämför med säsongsinfluensan. Standardargument är att det bara är 2000 som dött och att 600 000 dör av säsongsinfluensan. Vi hetsar upp oss för att +80 miljoner inte ska dö och samhällen totalt lamslås p.g.a bristen av IV-platser i hela världen (inte minst i Sverige). Det blir förhoppningsvis ingen katastrof, men just nu finns det inte jättemycket som tyder emot det efter helgens utveckling. Jag har varit en av dom som tagit det relativt lugnt och utgått från att procenten är betydligt lägre än 2%, men högre än influensa. Nu börjar jag dock bli väldigt bekymrad. Vi har fått de första seriösa siffrorna och de befäster drygt 2% och det är 20x mot normal influensa som ligger runt 0.1%. Det finns en anledning till att varenda land i världen frontar sina nyheter med Covid-19. Jaha, men 20x 600 000 är 12 miljoner (1,5 promille av världens befolkning). Det är väl fortfarande inte så mycket, jo det är det, men det är under förutsättningen att det finns vaccin. I.o.m. att vi inte har vaccin kommer antalet smittade vara flera gånger högre bara därför. Nu ligger vi plötsligt på 30 miljoner döda. Men då har vi inte räknat på fattiga länder och bristen på IV-platser där folk kommer att dö i onödan, vilket i sin tur kan mångdubbla dödsfallen i många länder just p.g.a de inte har syrgas. Det här är ingen domedagsprofetia utan ett väldigt verkligt hot som förhoppningsvis kan förhindras, men där förutsättningarna för det försämrats avsevärt efter Iran och Italien.
Citera
2020-02-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manbo
Jag undrar hur många här som är medvetna om att minst 150.000 och kanske så många som 575.000 dog av svininfluensa 2009-2010? (Ursäkta om jag missat det tidigare i tråden. Jag sökte på svininfluensa och H1N1 men hittade inte dessa siffror).

Referens: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/juni/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/

Det finns dom som försöker framhålla likheterna med svininfluensan vad gäller exempelvis sättet att debattera och spekulera. Det får dock inte något större genomslag i den allmänna paniken.
Samtidigt, spridningen är uppenbart snabbare och åtgärderna som vidtas är kraftfullare så notan blir sannolikt högre den här gången.
Förhoppningsvis visar sig CFR vara ganska lågt i slutändan.
Citera
2020-02-24, 23:47
Medlem
MrSkargards avatar
Vad är förklaringen till att spridningen i Italien är anmärkningsvärt stor?
Citera
2020-02-24, 23:47
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du har en poäng i att om han slaviskt följer WHOs mjukaste linje så spelar han safe. Han skapar inte oro o han kan alltid referera till global expertis.

Han gillar sitt välbetalda jobb o allt går på räls bara det inte blir en pandemi. O blir det en pandemi så sitter man still så har man inte gjort fel.

Ja typ, jag har arbetat inom den akademiska världen i många år och tyvärr så är det så att en bra forskares avancemang blir ofta en chefspost inom området och tyvärr en postering med ansvar och där fungerar de väldigt dåligt.
Och där har vi en expert som ingen förstår och faktiskt inte han själv gör det heller.

Pinsamt men väldigt vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in