2020-02-24, 22:27
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har sannolikt testats över 200 misstänkta fall i detta läge, det var 170 för någon vecka sedan.

Det var hitresta från Kina. Den som var sjuk men inte varit i Kina släpptes hem utan test. Vi testar INGEN som inte varit i Kina, eller kramat en coronasmittad.

Finns kriterier för test på folkhälsomyndigheten om du vill läsa själv.
Citera
2020-02-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har börjat få lite symtom typ hosta och feber samt ont i bröstkorgen och lungorna när jag andas. Kan knappt uttala meningar utan att hosta till. Dessutom när jag öppnar min mun så hörs det harklade ljud tex som att jag drunknar i vatten. Har också ont i huvudet.

Är jävla orolig men har inte tid att dra till akuten. Vad tror ni är jag drabbad av carona viruset eller ?

Har du anledning att tro att du är smittad ring 1177, tror de att du kan vara smittad så får du snabbt tid för undersökning utan att behöva smitta ner andra i väntrum, eller mottagande läkare eller sjuksyster.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
100 kr styck! Har försökt sikta in mig på det standardmunskydd som man använder inom vården på operation. Där blir det en betydligt billigare prislapp.

Satt precis och läste eu dokument rörande EN klassificering av masker.
Man framför där att P3 standarden ger masker som endast klarar 3 minuters användning.
Sedan utgör de en hälsorisk.

Se punkt 5 på första sidan!
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...6D0216&from=GA

Inte så svårt att förstå då varför kineserna "förlorat" fler än 3000 vårdpersonal i Whuan

Gäller verkligen att ha minst halvmask och kolla med tillverkaren hur många minuter
det valda filtret klarar .1um stora virus!
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Qom:s representant i parlamentet hävdar 50 döda, inte 12

Ahmad Amirabadi Farhani, who represents Qom, a city roughly 120 kilometres south of Tehran, told Iran’s semiofficial news outlet ILNA that he believes the death count in his city was far higher than what the Iranian government was saying.

“Up until last night, around 50 people died from coronavirus. The health minister is to blame,” Amirabadi Farhani said on Monday, according to an English translation by Middle East news network Al Arabiya, adding that he believes 10 people are dying per day.

Amirabadi Farhani also claims health care workers in the country aren’t equipped with the proper equipment to fight the outbreak.

“None of the nurses have suitable clothing,” Abadi Farahani said according to an English translation by media outlet Rudaw. “No adequate equipment is available and preventative packages have not reached the people and in some pharmacies there are no masks.”

Länk: https://www.gizmodo.com.au/2020/02/iran-denies-cover-up-after-lawmaker-contradicts-official-coronavirus-figures-says-50-dead/
Citera
2020-02-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Bifogar en annan användares sammanställning av uttalanden som gjorts av herr Tegnell. Som du säkert kan se själv har nästan hela bunten senare visat sig vara felaktiga.

Ehh, han hade ju rätt i princip alla de lösrykta citaten. Så vad pratar du om? Kanske han hade fel om att det inte smittas inom sjukvärden, vilket är ett litet lustigt utspel, då de alltid är i högrisk, i synnerhet då många bara har en standardmask om ens det. Om nu inte det citatet är taget ur sitt sammanhang.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Precis men som han pratar så är det väl uppenbart även för dig att han ständigt försöker förminska det hela? Han får det att låta som att bara för att smittan var koncentrerad till Wuhan just vid den tidpunkten så fanns det absolut inget att oroa sig för och risken att det skulle sprida sig utanför Kina till t.ex. Europa fick han att låta som obefintlig.

Ska man vara statsepidemiolog så är det kanske på sin plats att man har iaf någon typ av framförhållning och analysförmåga?

Andra experter och även vanliga människor (med viss reflektionsförmåga) som jag själv kunde redan då räkna ut att det bara var en tidsfråga innan det sprids vidare.

Men denna "expert" Anders Tegnell har hela tiden fått det att låta som om det skulle vara någon sorts omöjlighet.

Antingen är han köpt eller så är han ett fullkomligt stolpskott som på outgrundliga vis lyckats hamna på den position han sitter (iof inte så ovanligt i detta land att högst olämpligt folk sitter på höga positioner de aldrig ens borde kommit i närheten av).

Det är ganska uppenbart för den normale flashbackaren att Tegnells jobb har varit o är är att bagatellisera utbrottet för att inte skapa panik.

1. Utan regeringen har hoppats att det skulle stanna o dö i Kina som sars.

2. Det kan bli otrevligt för sittande regering samt en rad myndigheter om det uppdagas att man bara har god beredskap så länge ingen insjuknar.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt jag tror att Sverige inte får mer än 20 fall tom 1 maj och det bygger jag på hur utvecklingen sett ut hittills samt epidemiologin kring SARS. Viruset reducerar sitt R0 runt april-maj och vi har hittills bara ett fall i Sverige och två i Norden. Dessa kom för en månad sedan.

Jag säger inte emot, läget ser bra ut om inte Iran har ett likadan elakt virus som sänkte Wuhan, ty jag tror på att viruset har muterat till en snällare sort och de man mäter i Europa just nu är en jakt på ett virus som har ingen större dödlighet utan enbart hög feber.

Italien visar samma sak, men Iran är jag osäker på.
Citera
2020-02-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Bara under förra året gick staten med 112 miljarder i överskott. Eftersom sossarna verkar tycka att det helt ok att kommunernas ekonomi fortsätter att krascha, så har de det mesta av pengarna kvar.

Kanske man kan ta lite av de pengarna och helt enkelt göra en rejäl genomgång och skjuta till de pengar som behövs för att höja beredskapen?

På en presskonferens förväntar jag mig inte att höra ett tomt jävla "Sverige har god beredskap" Jag vill inte heller höra att man ger bort en massa pengar till andra länders sjukvård när vår egen befinner sig i kris. Jag vill höra hur planen ser ut och vad man nu gör för att klara en omfattande epidemi. Tyvärr så tror jag inte att regeringen är mogen den uppgiften! Jag tror att faktiskt Löfven, Hallengren, Eriksson och alla andra överbetalda kräk till ministrar är för dumma för att förstå vad som kan komma att drabba oss. De har verktygen! De har tom pengarna. Ändå så är det bästa de kommer på att ge bort pengar till andra.. Fy Fan!

Sossarna och mittenpartierna försöker anpassa sig till vad folk vill ha, och folk vill ha högerpolitik. Privatiseringar och lägre skatter. Huvudskälet är flyktingpolitiken vilket är rimligt, men vanligt folk begriper inte att det får allt annat på köpet som är knutet till högerpolitiken. Förr begrep folk i Sverige att högerpolitik betyder bättre villkor för de som redan har, företagssjukvård och privata sjukförsäkringar är ett exempel. Kommunerna har ingenting med sjukvården att göra och folk är verkligen dumma om de tror att en regering som är längre högerut hade satsat mer på offentlig sektor. Det är själva skiljelinjen mellan höger och vänster, vilket varenda myndig person borde känna till. Dessutom är de strukturer vi ser i sjukvården något som skett under ett årtionde eller mer och inte helt plötsligt. Vad gäller nuvarande situation med beredskap är det något som nuvarande politiker inte är särskilt involverade i just p.g.a. det inte är deras område. Det måste FHM med sina experter sköta.
Citera
2020-02-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Spelar det ens någon roll om det är corona eller någon annan smitta? Symptomen du har har du ju oavsett. Och nä, du behöver varken oroa dig eller dra till akuten. Låter som du dragit på dig vanlig sjuka med pissjobbig slemhosta.

Får du problem med andningen ska du dock ta en liten tur till sjukan - gäller alltid, corona eller inte.

Jag hoppas att det är vanlig virus eller influensa men om skitet inte försvinner om några dagar så ska ja dra till akuten. Vill inte skapa panik, men andningssvårigheter har jag. När jag andas in så gör det ont. Och när jag hostar så gör det ont i både huvudet och bröstkorgen.

Fuck it if i die i die.....

Har testat bisolvon och zyx och det hjälper inte dock så hjälper vanilj glass.
Citera
2020-02-24, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det kanske de har fått. Det får vi iallafall inte veta. Jag är nyfiken på vad som ligger bakom överbelastningen på SÖS i helgen.

Vad menar du med det? Om det är vad jag tror du menar så hör det hemma under konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2020-02-24, 22:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kom att tänka på denna film, där sitter handskarna på hela tiden, så det är ju också en möjlighet https://www.youtube.com/watch?v=GiUYD1JlqJc

Det mest frustrerande med Tegnell är otydligheten, han säger egentligen ingenting mer än att vi ska vara observanta på symtom och att han TROR att det inte kommer att sprida sig i någon större omfattning i Sverige.

Sverige är ju en förort till Teheran. O det känns som om halva Bromma o Täby är i Alperna o åker skidor i kombination med något dygn inplanerat i Venedig.

Smittvägarna finns.
Citera
2020-02-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var hitresta från Kina. Den som var sjuk men inte varit i Kina släpptes hem utan test. Vi testar INGEN som inte varit i Kina, eller kramat en coronasmittad.

Det har nu utökats till flera drabbade regioner. Kina, Sydkorea, Italien, Iran. Jag vet att du vill att alla ska testas men det kommer inte att leda någon vart. Vi har bara 1/200 positiva för de mest misstänkta fallen hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in