2020-02-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så, du litar istället på vad Tegnell säger och vad han rekommenderar just idag?

Som sagt jag tror att Sverige inte får mer än 20 fall tom 1 maj och det bygger jag på hur utvecklingen sett ut hittills samt epidemiologin kring SARS. Viruset reducerar sitt R0 runt april-maj och vi har hittills bara ett fall i Sverige och två i Norden. Dessa kom för en månad sedan.
Citera
2020-02-24, 22:21
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
En fråga: Har kvinnan i Sverige tillfrisknat?
Ingen vet. Kanske har Kina hämtat hem henne.
Citera
2020-02-24, 22:22
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt jag tror inte på att Sverige får mer än 20 fall tom 1 maj och det bygger jag på hur utvecklingen sett ut hittills samt epidemiologin kring SARS. Viruset reducerar sitt R0 runt april-maj och vi har hittills bara ett fall i Sverige och två i Norden. Dessa kom för en månad sedan.

Hur kan du veta det när vi inte testar någon?
Citera
2020-02-24, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Slemhinnor. Grejen är ju att de flesta pillar i ansiktet med fingrarna otaliga gånger varje dag medvetet eller omedvetet. Har man då virus på fingrarna så hittar det lätt in i mun, näsa eller ögon. Därav handskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Slemhinnor som andra "förkylningsvirus". Ögonen är en ingång. Så handhygien är A och O.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hur många gånger petar du dig i ansiktet under en dag? Vilar huvudet i handen, kliar dig på näsan, i ögat? Viruset kommer in via slemhinnor och har du det på händerna lär det förr eller senare hamna i en miljö där det trivs.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Slemhinnor.
Folk tar o petar i sina ögon, näsa, mun o könsorgan.

Hanskar ger ett visst skydd då normalt funtade personer inte brukar peta sig där med gummihandskarna på.

Man kan även ta av sig o byta handskar när man tex ska äta...
Tack! Tack ! Tack ! Och tack !
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lite nytt från Dr. John Campbell

https://www.youtube.com/watch?v=eQUocok8xbQ
Citera
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Trenden har vänt, men det beror enligt media över världen på att Kinas ekonomi är så hårt ansatt. Japan går samma väg.
Det som verkar mest intressant just nu är att följa Italien, då deras siffror inte verkar döljas alls. De har väl hyfsat bra koll på sin befolkning med. Är lite oinsatt i hur systemen funkar i Sydkorea. Någon som har varit där kanske kan göra en vettig bedömning av deras trovärdighet.

Jag tror mig förstå vad du menar. Alltså: Kina är desperata att få igång industrin och exporten och undanhåller därför sanningen?

Ja, utvecklingen i Italien följer jag noga. Jag har dock läst att man framöver inte kommer testa folk i lika stor utsträckning. Ännu mer intressant är egentligen utvecklingen i Korea, där tycks finnas OÄNDLIGT många lacratiroer med möjlighet att testa all misstänkta patienter och fler därtill.
Citera
2020-02-24, 22:24
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Jag har levt under en sten några år, och har inte följt med i Corona-infon som ges.

Måste fråga:

Vad får en Corona-smittad för vård av sjukvården?

Har du torrhosta och feber som är kännetecknet för Covid-19, sedan gör man en kontroll om du är en person man ska slösa ett testkit på, så har du inte varit i Hubei så är det förmodligen en vanlig influensa.

Enkelt eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur kan du veta det när vi inte testar någon?

Det har sannolikt testats över 200 misstänkta fall i detta läge, det var 170 för någon vecka sedan.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Antalet bekräftade inrapporterade fall i Kina har avtagit. (Jag tillskriver inte den officiella statistiken någon större trovärdighet men jag utesluter inte att den trend som den officiella statistiken delger oss är den riktiga trenden) Har man ingen möjlighet att testa fler misstänkt smittade, mörkas statistik av regimen eller är spridningen under kontroll? Någon som kan bringa klarhet?
Då det gäller Kina så är det nog ingen som vet. Men dels måste de nog visa nedgående trend p.g.a att de måste sätta igång industrin. Dels är stor del av befolkningen irro då de fått karantän/reseförbud..
Men viruset tycks ju vara starkt temp/luftfuktighets-beroende, så kolla temp.karta på Kina.

Hög temp. typ 25-30°C ger låg R0=>nedgång i antal fall smittade.
Tillägg:
Dels en skum blogg där ngn. läkare sa att vid 26-27°C blev viruset ofarligt.
Dels en studie idag där de sade att viruset trivs vid typ 13-24°C och luftfuktighet 50-80% (har ej exakta siffror i huvudet)?
=
Detta finns tidigare i tråden om du söker..

+ Mitt egna eviga tjatande om att viruset måste vara starkt temp/fuktighet-beroende då typ Thailand klarar sig så bra etc. etc..
Senast redigerad av Kattskurk 2020-02-24 kl. 22:45.
Citera
2020-02-24, 22:26
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Då det gäller Kina så är det nog ingen som vet. Men dels måste de nog visa nedgående trend p.g.a att de måste sätta igång industrin. Dels är stor del av befolkningen irro då de fått karantän/reseförbud..
Men viruset tycks ju vara starkt temp/luftfuktighets-beroende, så kolla temp.karta på Kina.

Hög temp. typ 25-30°C ger låg R0=>nedgång i antal fall smittade.

Jag förstår dock inte riktigt det där med temperatur. Högre temperatur brukar ju det mesta frodas i. Dessutom, ju varmare, desto högre luftfuktighet, i regel. Men jag antar att man inte måste förstå allt och helt enkelt acceptera det som sägs av folk som vet mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag har börjat få lite symtom typ hosta och feber samt ont i bröstkorgen och lungorna när jag andas. Kan knappt uttala meningar utan att hosta till. Dessutom när jag öppnar min mun så hörs det harklade ljud tex som att jag drunknar i vatten. Har också ont i huvudet.

Är jävla orolig men har inte tid att dra till akuten. Vad tror ni är jag drabbad av carona viruset eller ?

Spelar det ens någon roll om det är corona eller någon annan smitta? Symptomen du har har du ju oavsett. Och nä, du behöver varken oroa dig eller dra till akuten. Låter som du dragit på dig vanlig sjuka med pissjobbig slemhosta.

Får du problem med andningen ska du dock ta en liten tur till sjukan - gäller alltid, corona eller inte.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Slemhinnor.
Folk tar o petar i sina ögon, näsa, mun o könsorgan.

Hanskar ger ett visst skydd då normalt funtade personer inte brukar peta sig där med gummihandskarna på.

Man kan även ta av sig o byta handskar när man tex ska äta...

Kom att tänka på denna film, där sitter handskarna på hela tiden, så det är ju också en möjlighet https://www.youtube.com/watch?v=GiUYD1JlqJc

Det mest frustrerande med Tegnell är otydligheten, han säger egentligen ingenting mer än att vi ska vara observanta på symtom och att han TROR att det inte kommer att sprida sig i någon större omfattning i Sverige.
Senast redigerad av Passepartout 2020-02-24 kl. 22:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in