2020-02-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Frankrike gör lite framsteg

"Institut Pasteur isolates strains of coronavirus 2019-NCOV detected in France"

https://sciencebusiness.net/network-updates/institut-pasteur-isolates-strains-coronavirus-2019-ncov-detected-france
Ungefär 1 månad gammal men oookej
Citera
2020-02-24, 22:03
Medlem
Skulle inte förvåna mig ifall Olsen är Tegnells efterträdare, vem vann debatten?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Trygg? Jag har spänt inväntat en pandemi. Min relativa position i samhället kan inte annat än öka drastiskt av en stor kris i Sverige. Mindre konkurrens, äntligen blir det värt att köpa bostad, mina investeringar har ökat över 10% sedan i torsdags, mitt jobb tillåter mig att jobba hemifrån tills vidare, jag är självförsörjande i 6 månader och har tillräckligt med personligt skydd för att kunna vistas bland Ebolasjuka.

Jag har en dekontamineringszon hemma och har skaffat rutiner för hur jag hanterar ett worst case-scenario. Jag förstår hur svårt det är att skydda sig helt - det är i princip omöjligt med min utrustning - men jag behöver inte stå och trängas för att få tag på mat, vatten, medicin eller skydd.

Jag sitter spänt i biostolen och äter popcorn, med samma min som Michael Jackson i Thriller.

Är du en förlorare innan en epidemi så är du även en förlorare efter en.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Köp här istället
https://www.wurth.se/produkter/personligt-skydd/andningsskydd/engangsmasker/korttidsmask-ffp3v2/

20 masker för 2 000 kr inkl moms = 100 kr/st

Så fort du tar av den måste du byta. Men du kan ha på den halva dan om du pallar.

100 kr styck! Har försökt sikta in mig på det standardmunskydd som man använder inom vården på operation. Där blir det en betydligt billigare prislapp.
Citera
2020-02-24, 22:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Ungefär 1 månad gammal men oookej

Det är en UPDATE.
Det betyder UPPDATERAD ARTIKEL.
Inte lätt att läsa innantill.
Citera
2020-02-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Smittar endast viruset genom luftvägar? För i Iran så har man även börjat använda handskar. Om man får viruset på handen. blir man smittad då? Eller måste det komma in i kroppen genom luftvägarna?

Slemhinnor som andra "förkylningsvirus". Ögonen är en ingång. Så handhygien är A och O.
Citera
2020-02-24, 22:06
Medlem
Sjuntorparns avatar
Jag har levt under en sten några år, och har inte följt med i Corona-infon som ges.

Måste fråga:

Vad får en Corona-smittad för vård av sjukvården?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Smittar endast viruset genom luftvägar? För i Iran så har man även börjat använda handskar. Om man får viruset på handen. blir man smittad då? Eller måste det komma in i kroppen genom luftvägarna?
Hur många gånger petar du dig i ansiktet under en dag? Vilar huvudet i handen, kliar dig på näsan, i ögat? Viruset kommer in via slemhinnor och har du det på händerna lär det förr eller senare hamna i en miljö där det trivs.
Citera
Avslutad
Citat:

Slemhinnor. Grejen är ju att de flesta pillar i ansiktet med fingrarna otaliga gånger varje dag medvetet eller omedvetet. Har man då virus på fingrarna så hittar det lätt in i mun, näsa eller ögon. Därav handskarna.
Citera
2020-02-24, 22:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Slemhinnor.
Folk tar o petar i sina ögon, näsa, mun o könsorgan.

Hanskar ger ett visst skydd då normalt funtade personer inte brukar peta sig där med gummihandskarna på.

Man kan även ta av sig o byta handskar när man tex ska äta...
Citera
2020-02-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Skulle inte förvåna mig ifall Olsen är Tegnells efterträdare, vem vann debatten?

Ledande fråga, se på vilka "sidor" som finns i tråden...
Citera
2020-02-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är en UPDATE.
Det betyder UPPDATERAD ARTIKEL.
Inte lätt att läsa innantill.
En uppdatering är meningslös

Fan någon borde ha satt igång nån trial
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera