2020-02-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Alla virus överlever i frysen i månader.
ja dem är tåliga
Citera
2020-02-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Tror du att den definitionen har ändrats över tid?

Ja, jag minns att långt tidigare här i tråden diskuterades att kriterierna för friskskrivning hade ändrats.
Citera
2020-02-17, 10:28
Medlem
Uteliggarns avatar
Statsepidemiolog Anders Tegnell påpekar att ett annat coronavirus – sars – spreds via avföring i Hongkong under epidemin 2003.

En osäker faktor är vad som krävs för att viruset ska överleva utanför den mänskliga kroppen.
hiv kan bara överleva i ungefär 30 minuter – Sars-viruset har visat sig kunna överleva fyra till fem dagar på ytor som stål och glas, enligt en studie som publiceras i The Journal of Hospital Infection.

I kinesiska byar utan utbyggt toalettsystem använder man fortfarande hinkar som avträden, som man sedan "tvättar" (läs:häller och tvättar) i vattendrag

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/risk-att-viruset-sprids-via-avforing
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-02-17 kl. 10:46.
Citera
2020-02-17, 10:29
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är jättemärkligt.
DN till exempel, rapporterar väldigt lite om corona jämfört med jämförbara utländska nättidningar.
Idag hade dock DN corona som första nyhet, eftersom dödsfallen minskat i antal.
Jag är själv motståndare till överdriven skräckpropaganda, men luddighet leder tyvärr till att utrymme skapas för just skräckpropaganda. Till exempel är det möjligt just nu för folk att utmåla den svenska patienten som död/döende/dödssjuk, eftersom FHM praktiserar fullständig tystnad kring fallet.
Ja, DN hade också en artikel på temat att Kina nu satsar på att ta kontroll över informationen om epidemin. Vilket ju är exakt vad Sveriges myndigheter och DN också satsar på.
Jag tycker som du att det är rätt att dämpa oron, men det görs inte genom överdrifter åt andra hållet. Noterar dock att Tegnell är mer nyanserad i sina uttalanden nu än för ett par veckor sen.
Citera
2020-02-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej du är inte konspiratorisk utan realist.
Även vi i vår familj väljer helst närproducerat om det går. Dock kommer vi sluta köpa fryst fisk då den visar sig skickad till Kina för att fileas och förpackas. Kommer bli färsk fisk vi bereder själva och fryser in. Men det går inte alltid välja rätt man man bör sträva åt det hållet.
Givetvis svårt för många att välja bort dansk fläskfilé för 49kr/kg och köpa svenskproducerade för 158kr/kg.

OK, så du jämför extrapris på dansk med normalpris på svensk?

Jag köper alltid på mig svenskt närproducerat kött när det är billigt, dvs på hösten och under vissa kampanjer efter detta. Visst en aning dyrare än det danska fläskköttet och det brasilianska nötköttet, men en markant skillnad i smak på det närproducerade ekologiska. Nötköttet är det störst skillnad på.

Det finns många orsaker till att äta närproducerat och SARS-COV-2 ligger långt ifrån högst på listan.
Citera
2020-02-17, 10:31
Medlem
Citat:
Flera hemsidor, bland andra den i länken nedan, kommer med dagliga uppdateringar om viruset och har kolumner för sjuka, tillfrisknade etc. De anger källa till sina uppgifter och källan för Sverige är FHM, till exempel.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Oklart för mg om myndigheterna rapporterar dit eller om de plockar data från hemsidor o dyl. Normalt brukar länderna rapportera till WHO eller andra centrala organisationer. Kollade nyss på ECDCs hemsida och kunde inte finna några friskförklaringsdata där heller.
Citera
2020-02-17, 10:34
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tyvärr måste du räkna med att siffrorna från Kina är oriktiga. Enligt uppgift dör folk i mycket högre omfattning, men endast en mindre del kommer till klinikerna och blir konstaterade döda av coronaviruset. Dessutom dom som dör innan dom blivit konstaterade även på en klinik blir rapporterade som "misstänkt coronavirus".

Förlåt men ”ni” kan inte sitta och trolla med siffror i en kolumn utan måste isåfall göra det i alla.

Är antalet döda högre så är alla andra siffror också högre. Om man har uppfattnigen att många har dött i sina hem utan diagnos så har även den stora massan blivit både sjuka och friska i sina hem. Det senare är ganska självklart.
Citera
2020-02-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ja, jag minns att långt tidigare här i tråden diskuterades att kriterierna för friskskrivning hade ändrats.

Ok, så från början räckte det med att vara symptomfri,
några dagar senare behövde man vara symptomfri men lagom med virus var ok,
ytterligare några dagar senare var man tvungen att vara symptomfri men bara lite virus,
och nu alltså symptomfri och inga virus är ok?
Citera
2020-02-17, 10:40
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jaha. Vad tråkigt. Mycket falsk information florerar därute.

Ja jävlar vad vad tråkigt att det inte var sant att det låg hundratals döda i någon tunnel i Kina. Lider med dig.

Citera
2020-02-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Förlåt men ”ni” kan inte sitta och trolla med siffror i en kolumn utan måste isåfall göra det i alla.

Är antalet döda högre så är alla andra siffror också högre. Om man har uppfattnigen att många har dött i sina hem utan diagnos så har även den stora massan blivit både sjuka och friska i sina hem. Det senare är ganska självklart.

Men den relativa storleksordningen på dödsfallen i hemmen och på sjukhus är troligen annorlunda då de med milda symptom inte söker sig till sjukhuset medan de med allvarliga symptom i mycket större omfattning söker sig till sjukhuset.

Oavsett så kan man inte räkna ut hur många smittade det finns/funnits i Wuhan.
Citera
2020-02-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, så från början räckte det med att vara symptomfri,
några dagar senare behövde man vara symptomfri men lagom med virus var ok,
ytterligare några dagar senare var man tvungen att vara symptomfri men bara lite virus,
och nu alltså symptomfri och inga virus är ok?

Inte riktigt så. Jag är inte bra på att söka i tråden, men kriteriet gick från lite lägre krav (minns dem ej exakt) till: feberfri i tio dagar, ren lungröntgen och virusfri i övre luftvägar.
När alla dessa tre får ok är man frisk, enligt de kriterierna.

Edit: det var inte feberfri utan ”fever reduction” i tio dagar.
Citera
2020-02-17, 10:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK, så du jämför extrapris på dansk med normalpris på svensk?

Jag köper alltid på mig svenskt närproducerat kött när det är billigt, dvs på hösten och under vissa kampanjer efter detta. Visst en aning dyrare än det danska fläskköttet och det brasilianska nötköttet, men en markant skillnad i smak på det närproducerade ekologiska. Nötköttet är det störst skillnad på.

Det finns många orsaker till att äta närproducerat och SARS-COV-2 ligger långt ifrån högst på listan.
Ofta extrapris på danskt kött och från andra tveksamma länder. Äter hellre lite mindre kött än köpa billigt skräp.

Däremot fick jag nyss här på fb uppgift om att virus klarar frysning vilket blir ett stort NEJ till fisk som fileats i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in