2020-02-22, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Agnes och Moa fick en diagnos som sattes i brist på några sjukliga fynd överhuvudtaget.
Det är själva definitionen av diagnosen ME - man kan inte hitta ett enda sjukligt prov, undersökningsfynd, röntgenfynd eller avvikande testresultat.

ME bygger helt och hållet självupplevda besvär som den sjuke berättar om.

Vilken genesen är till dessa besvär är vet vi inte.
Idag är man inne på att sk ”uppgivenhetssyndrom” hos barn bygger på en störd dynamik i familjesituationen. Många barn blir nämligen bättre av hemmiljöombyte och separation från föräldrarna. Detsamma gällde för de apatiska flyktingbarnen. De behövde få chansen att slippa sina föräldrars inflytande, då tillfrisknade de raskt.

Hur stora möjligheter Agnes och Moa haft att vistas i en ny hemmiljö över tiden vet vi inte.
Uppenbarligen hade deras föräldrar inte sökt varken assistanshjälp, stödperson eller avlastningsboende från kommunen.

Enbart föräldrarna själva verkar ha tagit hand de sjuka barnen.
Det är också en märklig omständighet att man inte uttömmer alla möjligheter till hjälp och stöd innan man ger upp. Eller ens provar någon hjälp utifrån genom kommunens försorg.

Återigen : ingen tror att A eller M inte led av någonting.

Beteckningen för när man inte hittat en verifierbar sjukdom som förklaring till olika diffusa trötthets och orkeslöshets besvär kallas idag för ME.
Sannolikt kommer vi i framtiden upptäcka att beteckningen ME kanske egentligen är flera olika sjukdomar, sjukdomar som vi då kan hitta prover eller undersökningsfynd på.

Nej Agnes och Moa simulerade sannolikt inte. De mådde uppenbarligen inte bra.

De mådde som framgått redan dåligt före den period på flera månader som de levde tillsammans med de/den person som hade bestämt sig för att de skulle strypas och kvävas ihjäl.
Under dessa månader behöver rimligen ingen ifrågasätta om barnen simulerade sitt dåliga mående.
Visst mådde barnen dåligt och inte simulerade de heller.
De led inte av "någonting" - oavsett om Höglund dravlar om uppgivenhetsyndrom och apatiska barn.

De led av sjukdomen ME, diagnos ställd av neurolog på barn- och ungdomsmottagning.
Ett halvårs utredning på Moa, säkert samma för Agnes.

Betydligt mer kompetent på pediatrik och ME än dig som aldrig träffat dem, aldrig ens sett deras journaler - aldrig sett ett barn med ME.

Inte var de friska heller som pianotanten påstod vars åsikt varmt omhuldades i tråden.
ME som sjukdom har en egen tråd btw.
Senast redigerad av develi 2020-02-22 kl. 19:47.
Citera
2020-02-22, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du mordoffren barnen i samband med mördandet verkligen fick klart för sig att den förälder som inte handgripligen ströp och kvävde ihjäl dem också var med på det?

Jag tror inte det. Har, som alla tecken pekar på, enbart en förälder genomfört morden på bägge barnen - har barnen sannolikt inte uppfattat den andre föräldern som mördare.

Oskar har varit fullt kapabel att strypa ihjäl en annan människa, det vet vi.
Hur stora är oddsen att Hanna också hade denna mycket ovanliga morbida förmåga?
En kvinna som ni andra vill hävda inte ens var kapabel att ta sitt eget liv??

Nej sannolikt har Oskar varit den ende handgriplige mördare i villan i Bjärred. Med eller utan Hannas godkännande. Det mesta talar för att barnen därför nog bara uppfattade en riktigt ond förälder.
Begrep du inte ens de moralfrågorna?

Förresten så var de till en annan skribent. Du har egna frågeställningar:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2020-02-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Missan27 såg aldrig O skratta. Alltså är han psykopat.
Det finns människor som kan få en att i det närmaste börja gråta. Jag säger inte att det måste vara så i det här fallet, men det kan vara så.
Citera
2020-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Tror du mordoffren barnen i samband med mördandet verkligen fick klart för sig att den förälder som inte handgripligen ströp och kvävde ihjäl dem också var med på det?

Jag tror inte det. Har, som alla tecken pekar på, enbart en förälder genomfört morden på bägge barnen - har barnen sannolikt inte uppfattat den andre föräldern som mördare.

Oskar har varit fullt kapabel att strypa ihjäl en annan människa, det vet vi.
Hur stora är oddsen att Hanna också hade denna mycket ovanliga morbida förmåga?
En kvinna som ni andra vill hävda inte ens var kapabel att ta sitt eget liv??

Nej sannolikt har Oskar varit den ende handgriplige mördaren i villan i Bjärred. Med eller utan Hannas godkännande. Det mesta talar för att barnen därför nog bara uppfattade en riktigt ond förälder.

Det är väldigt viktigt för dig att framställa Hanna som oskyldig. Tänk om hon var en häxa som förgiftade familjens liv i åratal, hennes terror gjorde barnen sjuka och gjorde att Oskar gick ner i vikt och blev deprimerad?
Citera
2020-02-22, 20:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väldigt viktigt för dig att framställa Hanna som oskyldig. Tänk om hon var en häxa som förgiftade familjens liv i åratal, hennes terror gjorde barnen sjuka och gjorde att Oskar gick ner i vikt och blev deprimerad?

Ja tänk om det var så...?
Varför vill du då inte att det kommer fram??
Citera
2020-02-22, 20:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Om H skulle ha varit en häxa som till slut förgiftade och bröt ner familjen är inget som allmänheten behöver ta del av. Det finns gränser för vad hela befolkningen har rätt att veta. Att H skulle ha varit en häxa är inget som angår alla.
Citera
2020-02-22, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var ironi.
Varför ens spekulera över ett förlopp som inte har bäring.

Fokus är gemensam skuld - varav du inte klarar av att förklara varför det skulle mörkläggas att Hanna vore oskyldig.
Citera
2020-02-22, 21:36
Medlem
Citat:

För att det inte skulle ursäkta hans medverkan. Heller.
Citera
2020-02-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja tänk om...

Varför tog inte Oskar i så fall barnen med sig och flyttade ut?
Han hade ju i åratal inför sina kollegor beklagat sig för situationen hemma - klädd i offerkofta.
Citera
2020-02-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Ja tänk om...

Han hade ju i åratal inför sina kollegor beklagat sig för situationen hemma - klädd i offerkofta.

INGEN, vare sig O eller H flyttade ut, istället planerade dom båda tillsammans i samförstånd att mörda sina båda sjuka döttrar och sedan ta sina liv. Det genomförde dom enligt plan.

Det är också vad utredningen fastställer.
Senast redigerad av Remark 2020-02-22 kl. 22:20.
Citera
2020-02-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Ja tänk om...

Exakt, eller Hanna om det var ombytta roller. Jag skulle inte kalla oron för ens sjuka barn för offerkofta som du gör.
Citera
2020-02-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är absolut ingen som lovordar mördare här.
Ja, det är gränslöst tragiskt det som hänt i Bjärred, men det rättfärdigar inte att man uttrycker sig hur som helst på ett debattforum.
Varför blir du så kopiöst upprörd när någon inte tycker som du själv?

Jodå, det finns en som ni betraktar som ett sanningsvittne. En som till och med kände Hanna bättre än hennes egen mamma. Hon har hela tiden lovordat den ena mördaren, ivrigt påhejad av er. Hon har lyckats analysera hela släkten på sina pianolektioner så väl att hon till och med kan redogöra för relationerna i släkten ända till tredje generationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag tror Oskar hade en personlighet som gjorde honom sjuk . Kantig. Hans chef uttryckte sig i tidningen. Jag kommer inte ihåg exakt men jag reagerade när jag läste det för på nåt sätt förstod hans chef att Oskar var annorlunda. Oskar hade möjligt vissa perioder där han mådde dåligt. Det måste ha påverkat hans familj. Det är säkert. Me var en tvångstanke tror jag. Och det som följde med me diagnosen, hemundervisningen.
Hanna hade integritet och var intelligent. Men samtidigt lite lite naiv. Och litade på Oskar. Jag hör henne säga Oskar. Och rösten sa att hon litade på honom. Jag tror under åren med Oskar blev hon nerbruten.
Moa pratade aldrig om sina morföräldrar. När farfar och farmor var med på lektionen ( 2 gånger, en gång farfar, en annan gång farmor ) veckan efter när dom inte var med på lektionen för dom hade åkt hem till Sthlm så frågade jag Moa om hennes morföräldrar också hälsade på som farmor och farfar. Inget svar. Det var en ovanlig reaktion för Moa var en glad, social , pratsam flicka. Hon ville alltid ha kontakt med mig även utan piano. Då förstod jag att det var nåt konstigt. Antingen hade hon ingen kontakt med dom el jag vet inte vad. Moa pratade inte heller om sina farföräldrar. När dom var med på lektionen kände jag kontaktlösheten mellan Moa och farföräldrarna. Inte vanlig barnbarn farföräldrar relation.
Jag tycker mormors reaktion på telefon var konstig för kände inte Hannas mamma sin dotter. Jo det gjorde hon så Hannas mamma borde vetat att Hanna inte var kapabel att mörda sina barn. Jag förstår inte hennes reaktion. ” Polisen säger dom gjorde det tillsammans ”.
Kanske kände Hannas släkt sig underlägsna av Oskars släkt. Vet inte om det är så men nåt konstigt är det.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-02-23 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in